01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kontrolní výbor a jeho úkoly

Je nutné, aby kontrolní a finanční výbor nechal schvalovat každý kontrolní úkol zastupitelstvem města nebo může konat sám bez tohoto zmocnění jen na základě toho, že je iniciativní orgán a má přesně vymezeno, kde může kontrolovat /například kontrolní výbor - § 119 odst. 3 písm. a) a b) zákona o...

Je nutné, aby kontrolní a finanční výbor nechal schvalovat každý kontrolní úkol zastupitelstvem města nebo může konat sám bez tohoto zmocnění jen na základě toho, že je iniciativní orgán a má přesně vymezeno, kde může kontrolovat /například kontrolní výbor - § 119 odst. 3 písm. a) a b) zákona o obcích/? Jakou formální podobu má mít kontrolní iniciativa výboru? Je to usnesení o vykonání kontroly v určité oblasti?

Podle zákona o obcích má kontrolní výbor zastupitelstva obce oprávnění kontrolovat plnění usnesení zastupitelstva obce a rady obce a dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti. Tato oprávnění jsou založena přímo zákonem, a proto není třeba pro tuto kontrolu předchozího schválení ze strany zastupitelstva obce.

Kromě toho plní další kontrolní úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce /§ 119 odst. 3 písm. c) téhož zákona/.

Zastupitelstvo obce pak není nijak omezeno v konkretizaci těchto úkolů. Samozřejmě je třeba si uvědomit, že okruh úkolů je omezen samotným faktem, že výbory zastupitelstva plní úkoly v oblasti samostatné působnosti obce a tedy, zastupitelstvo může zadávat úkoly, které nepřekračují oblast jeho samostatné působnosti.

Kontrolní výbor není zákonem omezen uložením nějaké časové hranice pro výkon svých kontrol, zákon nestanovuje, že kontrolní výbor nemůže kontrolovat dále než po určený počet let zpětně a samozřejmě není omezen ani jenom na kontrolu plnění usnesení vlastního zastupitelstva. Může tedy kontrolovat plnění usnesení kteréhokoliv dřívějšího zastupitelstva obce, má-li taková kontrola smysl.

Z vymezení náplně činnosti kontrolního výboru je zřejmé, že jde o kontrolní činnost interní povahy. To znamená, že kontrolní výbor jako orgán zřízený zastupitelstvem a zastupitelstvu odpovědný představuje nástroj vnitřního kontrolního mechanismu obce, jehož cílem je zajištění zákonnosti výkonu její samostatné působnosti, přičemž odstranění případných nedostatků shledaných výborem je rovněž realizováno primárně v rámci interních vztahů obecního aparátu. Výbory jsou totiž poradními, iniciativními a kontrolními orgány zastupitelstva obce, nikoli samostatnými orgány, z čehož vyplývá, že v podstatě plní funkci sběru příslušných informací a jejich analyzování pro zastupitelstvo obce.

Výbory samy o sobě nemají pravomoc ukládat úkoly či realizovat, popř. iniciovat opatření k nápravě či jinak »vyřešit« zjištěný nedostatek. Tato činnost již náleží zastupitelstvu obce, jemuž výbory obstarají k příslušnému rozhodnutí podklady.

Obdobně podle zákona o obcích má finanční výbor přímo ze zákona, tj. bez výslovného pověření zastupitelstva obce oprávnění provádět kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce a taktéž plní další úkoly, jimiž jej pověří zastupitelstvo obce. V obecné rovině lze konstatovat, že finanční výbor zastupitelstva obce má ze zákona oprávnění kontrolovat veškeré dokumenty (úkony) související s hospodařením s majetkem a finančními prostředky obce, kdy obec vystupuje v rámci své samostatné působnosti.

Ve vztahu k formální podobě výstupů výboru zastupitelstva obce zákon o obcích zmiňuje: stanoviska a návrhy předkládané zastupitelstvu, usnesení výboru, zápis o provedené kontrole.

Formální podoba stanovisek a návrhů výboru je zcela na rozhodnutí samotného výboru, příp. zastupitelstva obce (jakožto zřizovatele výboru), které může stanovit formální náležitosti těchto stanovisek.

Podle zákona o obcích musí být usnesení výboru vyhotoveno písemně a musí ho podepsat předseda výboru. Aby se jednalo o platné usnesení, musí s ním vyslovit souhlas nadpoloviční většina všech členů výboru. Ostatní formální náležitosti (konkrétní podoba usnesení) jsou opět ponechány na rozhodnutí samotného výboru, případně zastupitelstva.

Podle zákona o obcích se o provedené kontrole pořizuje zápis, který obsahuje, co bylo kontrolováno, jaké nedostatky byly zjištěny a návrhy opatření směřující k odstranění nedostatků. Zápis podepisuje člen výboru, který provedl kontrolu, a zaměstnanec, jehož činnosti se kontrola týkala. Výbor má pak povinnost předložit zápis zastupitelstvu obce; k zápisu se také připojí vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala.

Ostatní náležitosti (konkrétní podoba zápisu) jsou opět ponechány na rozhodnutí samotného výboru, případně zastupitelstva.

Ing. MARIE KOSTRUHOVÁ

Ministerstvo vnitra ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down