01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Závěrečný účet v obci a nové volby

Zastupitelstvo naší obce má 7 členů, 3 členové však na funkci rezignovali, náhradníci nejsou. V tuto chvíli tak zůstali pouze 4 členové zastupitelstva a nové volby budou až 2. 7. 2011. Můžeme v zastupitelstvu projednat závěrečný účet obce (který je bez výhrad)? Zákon o obcích stanoví, že v případě,...

Zastupitelstvo naší obce má 7 členů, 3 členové však na funkci rezignovali, náhradníci nejsou. V tuto chvíli tak zůstali pouze 4 členové zastupitelstva a nové volby budou až 2. 7. 2011. Můžeme v zastupitelstvu projednat závěrečný účet obce (který je bez výhrad)?

Zákon o obcích stanoví, že v případě, kdy počet členů zastupitelstva obce (dále jen zastupitelstvo) poklesne o více než polovinu, popřípadě pod 5 a zastupitelstvo nemůže být doplněno z náhradníků, tak zastupitelstvo nemůže rozhodovat o záležitostech podle § 84 odst. 2 a 85 zákona o obcích (tzn. kompetencích, které jsou zde zastupitelstvu vyhrazeny), s výjimkou přijímání rozpočtových opatření a stanovení pravidel rozpočtového provizoria.

Podle § 92 zákona o obcích pak platí, že zastupitelstvo je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů.

Závěrečný účet je zastupitelstvo povinno podle § 43 zákona o obcích spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok projednat do 30. června následujícího roku a současně přijmout opatření k nápravě nedostatků.

Podle § 17 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, musí být návrh závěrečného účtu nejméně po dobu 15 dnů přede dnem jeho projednání v zastupitelstvu obce (zákon zde v poznámce pod čarou odkazuje na ust. § 84 zákona o obcích) zveřejněn vhodným způsobem a ve vhodném rozsahu na úřední desce a v elektronické podobě způsobem umožňujícím dálkový přístup. Projednání závěrečného účtu se uzavírá vyjádřením souhlasu s celoročním hospodařením, a to bez výhrad, nebo souhlasu s výhradami, na základě nichž přijme obec opatření potřebná k nápravě zjištěných chyb a nedostatků.

Obec je tedy povinna projednat závěrečný účet za uplynulý kalendářní rok v zastupitelstvu nejpozději do 30. června následujícího roku. Nedodržení tohoto termínu znamená za běžných okolností porušení zákona ze strany obce. Tato skutečnost sice nezakládá skutkovou podstatu správního deliktu ve smyslu § 22a zákona o rozpočtových pravidlech (správním deliktem je v tomto směru pouze nezveřejnění návrhu závěrečného účtu v souladu se zákonem), jedná se ale o skutečnost, která je předmětem přezkoumání hospodaření obce. Tzn., že v rámci přezkoumání hospodaření obce za kalendářní rok 2011 bude krajský úřad, příp. auditor dodržení zákonem stanoveného termínu pro projednání závěrečného účtu za rok 2010 ověřovat. Obecně přitom platí, že v případě, kdy přezkoumávající orgán zjistí nedodržení zákonem stanoveného termínu pro projednání a schválení závěrečného účtu, bude konstatovat porušení zákonné povinnosti obce jako nedostatek podle § 10 odst. 3 písm. c) zákona o přezkoumání hospodaření s tím, že tento nedostatek bude vyhodnocen jako neodstranitelný.

Pro případ, že dojde k poklesu počtu členů zastupitelstva pod 5, však zákon o obcích nastavuje jiná pravidla - výslovně stanoví, že zastupitelstvo obce nemůže rozhodovat o záležitostech podle § 84 odst. 2 a 85, s výjimkou přijímání rozpočtových opatření a stanovení pravidel rozpočtového provizoria.

Schvalování závěrečného účtu jednoznačně spadá mezi tyto »zakázané« kompetence, neboť je jako vyhrazená kompetence zastupitelstva uvedeno v § 84 odst. 2 písm. b) zákona o obcích. Zastupitelstvo obce, ve které taková situace nastane, tak nemůže závěrečný účet projednávat a schvalovat (a to ani v popisovaném případě, kdy zastupitelstvo fakticky zůstalo usnášeníschopné a závěrečný účet je »bez výhrad«). To podle mého právního názoru znamená, že přezkoumávající orgán nedodržení termínu 30. 6. pro schválení závěrečného účtu nemůže ani vyhodnotit jako porušení zákona.

Schválení závěrečného účtu bude až v kompetenci nově zvoleného zastupitelstva, které by mělo závěrečný účet projednat neprodleně po svém konstituování.

 

Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down