V komunálních volbách loni v říjnu jsme byli svědky radikální proměny vedení řady obcí a měst. Občané tak dali jasně najevo svůj netolerantní postoj ke klientelismu a korupci. Teď je řada na nově zvolených komunálních politicích, aby důvěru voličů nezklamali a přešli od slibů ke konkrétním činům.
Zatímco na národní úrovni si boj proti korupci vynucuje rozsáhlejší a komplikovanější reformu systému zahrnující koordinaci a zapojení celé řady složek státní moci, v případě územních samosprávných celků jsou žádoucí kroky proti korupci v mnohém jednodušší, jak po stránce jejich tvorby, tak uskutečnění. Představy o tom, jak účinně omezit korupci, se však mohou značně lišit, a ne všechny kroky, byť dobře míněné, musí být ve skutečnosti účinné.
TVORBA PROTIKORUPČNÍ STRATEGIE
Jak poznat účinnou protikorupční politiku města? Na co by se měla zaměřit a co by mělo být jejím obsahem? Odpovědi lze nalézt u amerického profesora ekonomie Roberta Klitgaarda, který je respektovaným odborníkem v boji proti korupci a autorem známého korupčního vzorce: korupce = monopol moci + volnost v rozhodování - odpovědnost (která zahrnuje také transparentnost). Podle něj by protikorupční strategie měla klást větší důraz na prevenci než na represi a zaměřovat se na řešení systémových problémů než na zkorumpované jedince (politiky, úředníky). V tomto pojetí není korupce chápána jako pouhé selhání jedinců, nýbrž jako chyba v systému.
Protikorupční strategie je tedy cestou k maximálnímu možnému snížení rizika korupce. To lze v jednotlivých rozhodovacích procesech posuzovat právě pomocí Klitgaardova vzorce. Různé typy i fáze rozhodovacích procesů vyžadují odlišný protikorupční přístup: Tak třeba má-li jeden úředník příliš velký monopol moci (celé rozhodnutí je zcela v jeho kompetenci) a není žádoucí nebo možné proces rozdělit či do něj zapojit další osoby, vykompenzuje se toto zvýšené korupční riziko přísnějším omezením volnosti v rozhodování (zavedením srozumitelných pravidel) a zvýšením osobní odpovědnosti a transparentnosti (stanovení jasných sankcí, zveřejňování výsledků rozhodnutí na internetu apod.).
Sdružení Oživení se dlouhodobě zabývá protikorupčním poradenstvím pro potřeby samospráv a v rámci komunálních voleb připravilo pro kandidáty tzv. Protikorupční desatero, jednoduchý recept, jak systémově ošetřit korupčně exponované oblasti na radnicích (například veřejné zakázky, dotace, střet zájmů - viz www.bezkorupce.cz). Tato opatření jsou převážně preventivního charakteru a stojí na principu transparentnosti, který zaručuje občanům možnost kontrolovat činnost své reprezentace i úředníků radnice a více se podílet na správě věcí veřejných. Cílem bylo poskytnout příštím komunálním politikům jasný návod, co by měl obsahovat program boje proti korupci, aby byl věcný a konkrétní. Obdobný apel na kandidáty učinila i iniciativa Vyměňtepolitiky.cz svojí Semilskou výzvou.
MAPA PROTIKORUPČNÍCH OPATŘENÍ
Nyní se územní samosprávy nacházejí v pomyslném »bodě nula«, kdy by jejich nové reprezentace měly začít plnit svá předvolební předsevzetí a sliby, mezi nimiž boj proti korupci málokdy chyběl. Příklady dobré praxe ukazují, že to jde - třeba v Semilech nastavení systému zadávání veřejných zakázek vedlo k větší otevřenosti a kontrole. Přehledný popis 40 protikorupčních opatření pro místní samosprávy, ověřených v praxi, je zveřejněn v protikorupční wikipedii na wiki.bezkorupce.cz.
Častým důvodem selhání protikorupční politiky bývá izolovaná tvorba a implementace protikorupčních opatření, která se často chápou jako vnitřní záležitost úřadu - a nikoli jako veřejná záležitost se širokým dopadem na občany.
Sdružení Oživení proto spustilo internetový projekt Města - obce - bezkorupce: Interaktivní mapu protikorupčních opatření ČR, která přehledně zobrazuje, jaké protikorupční nástroje mají či plánují uskutečnit v konkrétních městech a obcích. Mapa dokládá, ve kterých městech jsou starostové a primátoři ochotni přeměnit své sliby v konkrétní protikorupční kroky. Mapa bude i zdrojem porovnání jednotlivých lokálních protikorupčních politik a příkladů dobré praxe tam, kde komplexně a systémově přistupují k řešení korupce. Svými funkcemi činí z lokálních protikorupčních politik věc veřejnou, jelikož umožňuje občanům veřejnou kontrolu plnění slíbených protikorupčních opatření a zároveň poskytuje starostům cennou zpětnou vazbu ve formě komentářů a výsledného hodnocení úrovně jejich opatření.
MARTIN KAMENÍK
Oživení, o. s.
Internetový projekt Města - obce - bezkorupce
- Najdete jej na http://mapa.bezkorupce.cz.
- Interaktivní mapa zahrnuje údaje o 228 městech v ČR.
- Projekt vznikl za podpory Velvyslanectví USA v České republice.
ZDROJ: OŽIVENÍ, O. S.
Komunální politici by měli prokázat, že boj s korupcí myslí vážně.
ILUSTRAČNÍ FOTO: JIŘÍ NĚMEČEK