01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Ostravské recepty pro rozvoj lidských zdrojů ve veřejné správě

Statutární město Ostrava na svém magistrátě a úřadech všech 23 městských obvodů zaměstnává přes 2000 lidí. Proto velmi uvítalo možnosti, které nabízí Operační program (OP) Lidské zdroje a zaměstnanost. V rámci jeho dvou výzev Ostrava získala spolufinancování už pěti projektů, které podporují rozvoj lidských zdrojů ve veřejné správě.

Celková dotace z OP Lidské zdroje a zaměstnanost pro statutární město Ostrava činila téměř 28 mil. Kč. Město se na financování těchto svých projektů podílí dalšími pěti miliony korun.

Jde o následující projekty:

- Optimalizace bezpečnostních procesů v prostředí Magistrátu města Ostravy;

- Procesní optimalizace odboru ekonomického rozvoje Magistrátu města Ostravy;

- Optimalizace řídicích a plánovacích procesů odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO (Optiplan);

- Nastavení systému řízení lidských zdrojů Městské policie Ostrava;

- Rozvoj personálního potenciálu Magistrátu města Ostravy.

EFEKTIVNĚ FUNGUJÍCÍ TÝM IDENTIFIKUJE BEZPEČNOSTNÍ RIZIKA

U většiny obcí lze obecně identifikovat bezpečnostní opatření, která obvykle spočívají v systémech technické ochrany ve vazbě na jednotlivé oblasti bezpečnosti. Již méně bývají v rámci úřadu tyto procesy podrobeny analýze bezpečnostních hrozeb a rizik jako celku. V současnosti se lze setkat s řešením bezpečnosti, kdy jsou aktiva úřadu chráněna fyzicky bez vazeb na informační aktiva a naopak. Nezřídka se ochrana aktiv úřadu provádí zvlášť z pohledu fyzické bezpečnosti a zvlášť z pohledu informační bezpečnosti. Zpravidla se sestavuje i tým složený na straně jedné ze zaměstnanců informatiky, zabývajících se ochranou aktiv z hlediska informační bezpečnosti, na straně druhé ze zaměstnanců, kteří mají na starosti fyzickou a administrativní bezpečnost nevyjímaje oblast utajovaných informací.

Projekt Optimalizace bezpečnostních procesů v prostředí Magistrátu města Ostravy v rámci své definice vede k sestavení právě takového efektivně fungujícího projektového týmu. Díky použití metod procesní analýzy a projektového řízení projekt tomuto týmu vytváří předpoklady, které mu umožní analyzovat a identifikovat bezpečnostní rizika a hrozby. Předmětem realizovaného projektu je zmapování a popis stávajícího systému bezpečnostních procesů v podmínkách Magistrátu města Ostravy (MMO) s následnou procesní optimalizací.

DETAILNÍ INFORMACE O AKTUÁLNÍM STAVU PROJEKTŮ MĚSTA

Pojem Projektové řízení zahrnuje identifikovanou škálu činností, procesů, kompetencí z oblasti právní, majetkové, finanční aj., a to za předem definovaný časový úsek. Implementace horizontálního řízení projektů, vytváření projektových týmů s individuálními kompetencemi jednotlivých členů v čele s pracovníkem neodpovídajícím za celý projekt, v rámci hierarchicky, tedy vertikálního systému manažerského řízení, je poněkud obtížná.

Statutární město Ostrava si projektové řízení vzalo za své a přizpůsobilo mu podmínky, za nichž v rámci magistrátu funguje. Díky projektu Procesní optimalizace odboru ekonomického rozvoje Magistrátu města Ostravy se v rámci jednoho odboru soustřeďují projektoví manažeři, kteří spolupracují s dalšími kolegy ostatních kompetenčně příslušných odborů a oddělení. Projekt poskytne supervizi tomuto způsobu řízení a umožní navrhnout úpravy jednotlivých kompetencí a procesů, které povedou ke zlepšení a zefektivnění projektového řízení. Z hlediska finančního řízení projekt navrhne informační systém, který využije stávající data k dispozici v ekonomickém systému města a definuje odpovědnosti jednotlivých nositelů projektu ve vztahu k datům využívaným informačním systémem. Konečným důsledkem tak budou podrobné informace o projektech města, o jejich financování, stavu a fázi realizace. Systém bude dále sloužit ke sledování finančních toků a k zajištění předfinancování a spolufinancování projektů.

CÍLEM JSOU DOSTUPNĚJŠÍ A KVALITNĚJŠÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY

Zákon o sociálních službách mimo jiné ukládá obcím v samostatné působnosti povinnost zjišťovat potřeby poskytování sociálních služeb a zajistit ve spolupráci s krajem a poskytovateli jejich dostatečnou nabídku a dostupnost. Statutární město Ostrava nabízí svým občanům pomoc, podporu a informace ze sociální oblasti prostřednictvím odboru sociálních věcí, školství, sportu a volnočasových aktivit magistrátu a také konkrétní sociální služby:

- řídí 28 registrovaných služeb prostřednictvím 10 příspěvkových organizací, k nimž vykonává zřizovatelskou funkci v oblasti sociální péče;

- spolupracuje s městskými obvody, z nichž některé jsou zřizovateli registrovaných sociálních služeb (6 městských obvodů poskytuje 14 sociálních služeb);

- spolupracuje s nestátními neziskovými organizacemi (občanskými sdruženími, účelovými zařízeními církví, obecně prospěšnými společnostmi) i fyzickými osobami, a to přibližně 50 organizacemi a 140 sociálními službami;

- koordinuje tvorbu a realizaci komunitního plánu sociálních služeb a souvisejících aktivit ve městě Ostrava,

Dodejme, že v září 2010 zastupitelstvo města schválilo 3. Komunitní plán na období let 2011 -2014.

Hlavní cíle projektu Optimalizace řídicích a plánovacích procesů odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO (Optiplan) směřují k zajištění dostupných, kvalitních a efektivních sociálních služeb prostřednictvím optimálního nastavení systému řízení a rozvoje organizací v oblasti sociálních služeb, nastavení systému sběru a sdílení manažerských dat pro sociální oblast. Prostřednictvím projektu bude vytvořen informační systém pro potřeby řízení a plánování optimální sítě sociálních služeb.

JAK PROHLOUBIT VZTAH MĚSTSKÁ POLICIE - OBČAN

Městská policie Ostrava je zřízena v rámci samostatné působnosti města obecně závaznou vyhláškou 1/1992 a v souladu se zákonem o obecní policii je orgánem města.

Projekt Nastavení systému řízení lidských zdrojů Městské policie Ostrava je směrován dovnitř, do organizace, jeho důsledky se však projeví zejména v rámci vztahu občan - policie. Zjednodušeně řečeno, projekt se zaměřil na vzdělávání a rozvoj kompetencí v oblasti řízení lidských zdrojů, na zefektivnění finančního řízení a zefektivnění personální práce, mimo jiné za pomoci personálního informačního systému.

LEPŠÍ FUNGOVÁNÍ PERSONÁLNÍCH PROCESŮ UVNITŘ MAGISTRÁTU

V důsledku organizačních změn, jimiž magistrát nedávno prošel, vyvstala potřeba hlubší analýzy a nastavení správného fungování personálních procesů a komunikace uvnitř jeho organizační struktury.

To je předmětem projektu Rozvoj personálního potenciálu Magistrátu města Ostravy. Ten se zaměřuje především na odbor sociálních věcí, školství, sportu a volnočasových aktivit a odbor kultury a zdravotnictví, které byly organizačními změnami dotčeny nejvíce. Součástí projektu je však i manažerské vzdělávání všech vedoucích zaměstnanců působících na magistrátu. Výstupem projektu bude optimalizovaný personální potenciál a nastavení systému vzdělávání vedoucích zaměstnanců.

Statutární město Ostrava si od uskutečnění všech těchto pěti projektů slibuje ověření předpokladů, s nimiž do nich vstupovalo. Vedení města by nepochybně o podobné projekty usilovalo i v případě, že by se mu nepodařilo dosáhnout na jejich spolufinancování z OP Lidské zdroje a zaměstnanost. V takovém případě by však realizace projektů byla pomalejší a pravděpodobně i v menším rozsahu. Získané spolufinancování Evropského sociálního fondu tak rozvoj Statutárního města Ostrava jednoznačně podpoří.

Budova ostravského magistrátu z r. 1930 má nejvyšší radniční věž u nás (85 m).

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down