01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

V on-line sítích musí být pořád živo

Takřka raketový vzestup oblíbenosti v oblasti on-line komunikace zaznamenávají tzv. sociální sítě. Některé z nich jsou určeny pro sdílení informací a zábavu, jiné pomáhají hledat práci, jmenujme třeba Facebook, YouTube, Twitter, MySpace, LinkedIn aj., přičemž prvně zmíněná je doslova fenoménem.

Podle serveru Socialbakers.com, který disponuje statistikou Facebooku (dále FB), bylo v únoru u nás už přes tři miliony jeho uživatelů (více viz rámeček). Města a obce, které využívají sociální sítě, chtějí jejich prostřednictvím rozšiřovat a zatraktivňovat svou komunikaci s informačně zdatnějšími občany a dostat se hlavně k mladší generaci občanů. Pokud v současnosti také zvažujete založení obecního profilu na sociálních sítích, mohou vám pomoci doporučení a názory odborníka na marketing veřejné správy, internetového publicisty a příklady vybraných obcí.

PRÁZDNÁ SLOVA NESTVOŘÍ ANI NA INTERNETU BESTSELLER

Každý komunikační nástroj má svá pozitiva i negativa. »Nemá smysl, aby město komunikovalo na billboardu kompletní program letního festivalu, budovalo neřízené skupiny na sociálních sítích či chrlilo texty do blogů, které nikdo nečte,« říká Nikola Foret z Mezinárodního institutu marketingu, komunikace a podnikání (IIMCE). Internet umožňuje minimalizovat náklady na rozrůzňování způsobů komunikace s jednotlivými skupinami. Například redaktor webu se může za téměř stejné náklady starat o web, o několik různorodých profilů na FB či blogů.

Lze tak cíleně komunikovat s různými skupinami a díky tomu nebudou např. kulturní fanoušci zatěžováni zprávami pro investory. »Skupiny na internetu musí žít - je nutné budovat vztah, komunikovat, vytvářet stimuly a hlavně moderovat příspěvky. Příkladů, kdy se marketingová aktivita na internetu obrátila proti zadavateli, je už více než dost,« upozorňuje Nikola Foret.

Pro municipalitu či kraj je také důležitá otázka, zda se vyplatí budovat vlastní sociální skupiny nebo skrytě využívat skupiny již vytvořené a funkční. Pokud se rozhodnou pro druhou možnost, musí si dát dvojnásob pozor na formu komunikace. Je otázka chvilky, kdy dojde k odhalení neopatrného přispěvatele z PR agentury najaté městem.

Nejdůležitější je mít na paměti, že internet je svět virtuální. To, že máme tisíce fanoušků nebo návštěv webu, ještě nemusí znamenat, že lidé skutečně přijdou na koncert nebo k volbám. Zpětná vazba a hodnocení účinnosti by tak neměly chybět ani u relativně levných aktivit na internetu. Jako ve všem, tak i u moderních technologií platí, že je třeba dělat věci poctivě a pořádně. »Hlavní by vždy měla být životaschopná myšlenka. Prázdná slova nevytvoří ani na internetu bestseller,« uzavírá Nikola Foret.

OBOUSMĚRNÁ A ŽIVÁ DISKUSE

Také podle Jana Handla, přispěvatele např. serveru Lupa.cz, dělá množství uživatelů např. FB nebo Twitteru ze sociálních sítí výborný komunikační kanál směrem k domácí i přespolní veřejnosti. Na FB existuje v současnosti pro každé větší město nebo obec většinou několik stránek s různě kvalitním obsahem. Tyto stránky vytvořili obyvatelé a o jejich existenci dali vědět svým známým. Pokud novinky ze stránky na FB mají dostatečný počet odběratelů, je vhodné informovat jejím prostřednictvím o aktuálním místním dění. Nabízí se tak možnost, aby obec převzala administraci těchto stránek, stačí se dohodnout s jejich autorem.

Jan Handl doporučuje, že nemá smysl na FB pouze překlápět aktuality z oficiálního webu, ale hodí se zveřejňovat zde např. i zákulisní informace, diskutovat s občany, ptát se jich na názor a čerpat zpětnou vazbu. Sociální sítě umožňují obousměrnou komunikaci a je třeba toho využít. Správě stránky na FB stačí věnovat pár minut za den nebo týden - odpovídat na dotazy a zveřejňovat novinky.

Na přístupnost úřadu na FB je důležité upozornit např. na obecním webu, na nástěnce i jinde. »Příliv nových odběratelů zpráv je pozvolný a je třeba mít trpělivost. Nelze počítat s tím, že již druhý den po vzniku stránky se s ní spojí polovina občanů,« zdůrazňuje Jan Handl. »Je to běh na dlouhou trať, ale rozhodně ne nutnost. Pokud nebude správce stránky na FB dělat svoji práci rád a z přesvědčení, návštěvníci to poznají,« dodává.

Síť Twitter (založená na sdílení textů a odkazů s maximální délkou 140 znaků) není tolik populární jako FB, ale je rychlá a jednoduchá. Aplikace v mobilních telefonech umožní odběratelům zpráv být ve spojení s úřadem, pokládat otázky či sdělení dál šířit. Úřady Twitter používají zatím výjimečně, což je vzhledem k počtu jeho uživatelů u nás (několik desítek tisíc) pochopitelné. »Twitter ale může komunikaci úřadu výrazně oživit,« zakončuje Jan Handl.

ZKUŠENOSTI VYBRANÝCH »PRŮKOPNICKÝCH« MUNICIPALIT

V rámci ankety jsme vyzpovídali zástupce vybraných měst a obcí, které různou měrou komunikují s veřejností na FB nebo Twitteru. Dotázaní se shodli v tom, že tak chtějí oslovit co nejširší občanskou obec, především její mladší část.

České Budějovice: Město spustilo svůj FB profil letos v lednu. Důvodem byl podle Mgr. Michala Bosáka, vedoucího oddělení vnějších vztahů a správce stránky, důraz na větší otevřenost radnice v současném volebním období. Tuto formu komunikace vnímá jako vhodnější pro diskusi nad místními tématy, protože je mj. méně anonymnější. Zveřejněná sdělení spíše kopírují oficiální tisková vyjádření města, ale »snažíme se příspěvky na FB více provázat s dalšími tématy, která souvisí s městem, ale netýkají se přímo radnice,« říká Mgr. Bosák.

 Děčín: Další statutární město je na FB od loňského roku (předtím využívalo neoficiálně FB stránku Děčínsko), na Twitteru pak od letoška. Spolu se službou SMS info je podle slov tiskové mluvčí Markéty Lakomé považuje za stěžejní elektronické služby nové doby. O stránky se stará informatik, který zveřejňuje oznámení z magistrátu či odkazy na informační portál e-decin.cz.

Lanškroun: Desetitisícové město má FB stránku asi půl roku a aktualizuje ji především automaticky prostřednictvím RSS kanálu. Ing. Petra Brejšová z kanceláře starosty však sdělila, že se plánuje rozšíření obsahu o reportáže z akcí a nová videa.

Moravský Beroun: Třítisícové město na Olomoucku informuje na FB o aktuálním dění v kultuře, sportu i komunální politice od ledna roku 2010. Stránky spravuje pracovnice Informačního centra. Tajemnice městského úřadu Mgr. Barbora Novotná vidí hlavní výhodu komunikace v možnosti rychlého vzájemného sdílení informací.

 Olbramice: Obec na Ostravsku s 600 obyvateli má profil na FB něco málo přes rok. Stránku spravuje v rámci obecního webu účetní, která sleduje každý měsíc její návštěvnost. Zveřejňovány jsou nyní hlavně aktuality a fotografie ze života obce.

Profil na FB a Twittru si zakládají také organizace zřizované městy a obcemi, např. zvířecí útulky, knihovny nebo třeba hvězdárny. Mgr. Pavel Gabzdyl, zástupce ředitele Hvězdárny a planetária Brno si pochvaluje především bezprostřední odezvu fanoušků a návštěvníků stránek FB, kterou využili např. při výběru obálky jedné z publikací nebo při různých anketách.

 

Přehled uživatelů Facebooku u nás v únoru 2011

- přes 3 mil. tj. 30 % z celkové populace

- jde o 45 % uživatelů internetu

- z toho 51 % žen, 49 % mužů

- 23 % do 17 let

- 63 % 18-34 let

- 12 % 35-54 let

- 2 % nad 55 let

ZDROJ: SOCIALBAKERS.COM

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down