Na délku měří 7,5 a na šířku 2,15 metru (Škoda Superb je kratší o 266 a užší o 33 centimetrů). Pojmou však až 30 cestujících, přičemž pro 15 z nich mají k dispozici sedadla. Nechybí jim plošina pro vozíčkáře a jsou vybaveny vnitřním i vnějším hlášením linek a zastávek, vnějšími a vnitřními...
Na délku měří 7,5 a na šířku 2,15 metru (Škoda Superb je kratší o 266 a užší o 33 centimetrů). Pojmou však až 30 cestujících, přičemž pro 15 z nich mají k dispozici sedadla. Nechybí jim plošina pro vozíčkáře a jsou vybaveny vnitřním i vnějším hlášením linek a zastávek, vnějšími a vnitřními směrovými tabulemi a LCD obrazovkami, které cestujícím zprostředkují dopravní informace a propagují kulturní akce města. Především však jsou poháněny stlačeným zemním plynem (CNG).
Řeč je o třech midibusech (vzhledem k obsaditelnosti 15 + 15 jde o »midibusy«, v Česku se však i této kategorii vozidel říká »minibusy«), které byly do táborské městské hromadné dopravy (MHD) začleněny letos 31. ledna. Vyrobila je firma STRATOS AUTO, jsou na podvozku IVECO Daily s CNG motorem IVECO. Nástavba a celé vozidlo nesou typové označení STRATOS LF33. Pravda, autobusy MHD s tímto pohonem už několik let nejsou v Táboře raritou. Leč midibusy se v historickém centru prosadí lepšími manévrovacími schopnostmi. Proto jejich nasazení pomohlo radnici ve spolupráci s dopravcem vyřešit horší dostupnost MHD některých okrajových částí i středu města a zavést tam dvě nové linky.
Ing. Michal Fořter, vedoucí oddělení správy majetku odboru dopravy táborské radnice, vyzvedává jak podstatně tišší chod CNG motorů v porovnání s naftovými, tak jejich ohleduplnost vůči životnímu prostředí. Stlačený zemní plyn je totiž »čistým palivem«, při jehož spalování vzniká především vodní pára s téměř nulovými emisemi pevných částic a minimem dalších škodlivin.
EKONOMICKÁ ATRAKTIVITA Z VÍCE ÚHLŮ POHLEDU
Ale ve hře je i další důležitý aspekt. »Využívání CNG zpomaluje růst nákladů na provoz autobusů s tímto pohonem,« tvrdí Ing. Michal Fořter a připomíná, že jízdné v MHD letos zachovává loňskou úroveň.
Na jeho slova navazuje Ing. Petr Pistulka, ředitel divize MHD společnosti COMETT PLUS, která na základě smlouvy se Sdružením měst a obcí okresu Tábor o závazku veřejné služby k zajištění autobusové dopravy obsluhuje nejen Tábor, ale i města Sezimovo Ústí a Planá nad Lužnicí a obce Radimovice u Tábora, Košín, Slapy, Radimovice u Želče a Dražičky. »CNG je cenově výhodnější než nafta,« říká zástupce firmy, která od roku 2007 v Táboře provozuje i vlastní veřejnou plnicí stanici na CNG. »Naše celkové úspory u tohoto pohonu se po započtení všech vlivů pohybují okolo 20 %.« Ředitel se opírá o zkušenost z využívání nyní již šesti nízkopodlažních autobusů (12 m) a tří nízkopodlažních kloubových autobusů (18 m) s tímto pohonem. Dalších 12 CNG autobusů má divize linkové dopravy.
Úspornější pohon je zajímavý i pro radnici. Třebaže ani při nasazení CNG autobusů nelze uvažovat o snížení příspěvku uvedených měst a obcí na provoz MHD (loni včetně příspěvku od krajského úřadu šlo celkem o 33,7 mil. Kč, tedy 41 % celkových nákladů - zbytek činily tržby), je reálné, slovy Ing. Petra Pistulky, »jeho udržení v přijatelné výši, ačkoliv nárůst cen nafty a také náhradních dílů se každoročně zvyšuje«.
Rozdíl pořizovacích cen CNG autobusů a autobusů s klasickým pohonem bývá kompenzován dotací Ministerstva dopravy. Táborské midibusy však podporu čerpaly odjinud. Předloni totiž společnost COMETT PLUS zpracovala projekt nákupu pěti nízkopodlažních plynových autobusů, jehož partnerem bylo město Tábor. Projekt byl podpořen Regionálním operačním programem Jihozápad. Kromě tří midibusů tak s pomocí evropských peněz byly zakoupeny ještě dva nízkopodlažní autobusy.
CNG midibus se snadno proplete i křivolakými uličkami pod nejstarší památkou Tábora - hradní věží Kotnov.
FOTO: ARCHIV