V souvislosti se současným stavem veřejných financí a snahou je reformovat (s cílem zastavit rostoucí veřejný dluh České republiky) vláda přijala celou řadu opatření. Jedním z nich je přijetí nařízení vlády č. 375/2010 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce...
V souvislosti se současným stavem veřejných financí a snahou je reformovat (s cílem zastavit rostoucí veřejný dluh České republiky) vláda přijala celou řadu opatření. Jedním z nich je přijetí nařízení vlády č. 375/2010 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů. Novela č. 375/2010 Sb. s účinností od 1. ledna 2011 poprvé v historii odměňování členů zastupitelstev územních samosprávných celků (dále jen zastupitelstev) snížila jejich měsíční odměny, a to v průměru o 5 %.
Odměny členů zastupitelstev sice nejsou hrazeny ze státního rozpočtu (a nemají tedy vliv na celkovou výši deficitu státního rozpočtu), na druhou stranu jsou však rozpočty jednotlivých územních samosprávných celků, z nichž jsou tyto odměny hrazeny, nedílnou součástí soustavy veřejných rozpočtů. Část příjmů rozpočtů územních samosprávných celků pochází mj. i ze státního rozpočtu. Snížení odměn členů zastupitelstev zohledňuje také princip solidarity, neboť pro rok 2011 dochází proti předchozímu roku ke snížení celkového objemu prostředků na platy a ostatní platby za provedenou práci o 10 % pro zaměstnance ve veřejných službách a správě, vojáky z povolání a příslušníky bezpečnostních sborů (což ovšem neznamená, že platy všech pracovníků veřejného sektoru musí klesnout právě o 10 %), a dále ke snížení platů ústavních činitelů o 5 %.
Snížení měsíčních odměn se týká jak dlouhodobě uvolněných členů zastupitelstev (obcí, krajů a hlavního města Prahy), tak i neuvolněných členů těchto zastupitelstev (včetně zastupitelstev městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst a městských částí hlavního města Prahy).
Novela nařízení vlády č. 37/2003 Sb. tedy snížila pevné výše odměn u uvolněných členů zastupitelstev (nelze je rozhodnutím zastupitelstva zvýšit nebo snížit) a maximální výše odměn u neuvolněných členů zastupitelstev (o konkrétní výši odměny neuvolněného člena zastupitelstva musí vždy rozhodnout příslušné zastupitelstvo) v průměru o 5 % pro obě skupiny členů zastupitelstev.
DOPADY NOVELY NA UVOLNĚNÉ ZASTUPITELE
S účinností od letošního 1. ledna došlo k automatickému snížení odměn všech uvolněných členů zastupitelstev. Vymezení funkcí, pro které budou členové zastupitelstva uvolněni, je ve vyhrazené pravomoci zastupitelstva /§ 84 odst. 2 písm. k) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 35 odst. 2 písm. o) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů/. V případě hl. města Prahy se v § 59 odst. 2 písm. h) uvádí, že Zastupitelstvu hlavního města Prahy je vyhrazeno stanovit počet uvolněných členů Zastupitelstva hlavního města Prahy /obdobně to platí i v případě zastupitelstva městské části hl. města Prahy - § 89 odst. 1 písm. b) zákona o hlavním městě Praze/. Na rozdíl od obecního a krajského zřízení tedy zákon o hlavním městě Praze výslovně uvádí, že vyhrazenou pravomocí zastupitelstva je »pouze« stanovení počtu uvolněných členů zastupitelstva bez bližší specifikace funkcí, pro které budou členové zastupitelstva uvolněni.
Je otázkou výkladu zákona o hlavním městě Praze, zda stanovení počtu uvolněných členů Zastupitelstva hlavního města Prahy nebo zastupitelstva městské části hlavního města Prahy v sobě zahrnuje i vymezení konkrétních funkcí, pro které budou členové zastupitelstva uvolněni, či nikoliv.
Bez ohledu na to, zda uvolnění členové »pražských« zastupitelstev byli ustanoveni do uvolněné funkce zastupitelstvem nebo radou (viz § 68 odst. 3 a § 94 odst. 3 zákona o hlavním městě Praze), mají všichni uvolnění členové zastupitelstev všech úrovní územních samosprávných celků (včetně zastupitelstev městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst a městských částí hlavního města Prahy) právní nárok na měsíční odměnu, jejíž pevnou výši stanoví nařízení vlády č. 37/2003 Sb. v platném a účinném znění. S ohledem na nabytí účinnosti novely č. 375/2010 Sb. k letošnímu 1. lednu došlo ke snížení odměn uvolněných členů zastupitelstev o 5 %, přičemž žádné případné usnesení příslušného zastupitelstva na tom nemůže vůbec nic změnit.
DOPADY NOVELY NA NEUVOLNĚNÉ ZASTUPITELE
Zatímco se snížením odměn u uvolněných členů zastupitelstev v souvislosti s nabytím účinnosti novely č. 375/2010 Sb. nemuselo příslušné zastupitelstvo vyvinout jakoukoliv činnost (mohlo se maximálně a »nepovinně« usnést na tom, že toto snížení odměn bere na vědomí), u neuvolněných členů zastupitelstev je, resp. může být situace zcela odlišná. Základní rozdíl mezi odměnami uvolněných a neuvolněných členů zastupitelstev spočívá v tom, že neuvolnění členové nemají ze zákona žádný právní nárok na vyplácení měsíčních odměn. Tento nárok na měsíční odměnu neuvolněným členům zastupitelstva vznikne až v okamžiku, resp. ode dne, který stanoví zastupitelstvo (§ 77 odst. 2 obecního zřízení, § 52 odst. 2 krajského zřízení).
Zákon o hlavním městě Praze se v tomto směru opět odlišuje od obecního a krajského zřízení, neboť podle jeho § 56 odst. 2 se odměna poskytne poprvé za měsíc, kdy člen zastupitelstva hlavního města Prahy nabyl práv a povinností člena zastupitelstva hlavního města Prahy podle tohoto zákona (tato nevhodná formulace může evokovat, že i neuvolněný člen zastupitelstva hlavního města Prahy má ze zákona nárok na měsíční odměnu, což však není pravda - viz § 52 odst. 5 zákona o hlavním městě Praze).
Zastupitelstvo je při určování odměn neuvolněných členů zastupitelstva vázáno maximální výší, kterou stanoví platné a účinné znění příslušného prováděcího právního předpisu (v současné době nařízení vlády č. 37/2003 Sb. ve znění nařízení vlády č. 375/2010 Sb.). Konkrétní reakce zastupitelstva na novelu č. 375/2010 Sb. u neuvolněných členů zastupitelstva je závislá na tom, jakým způsobem byly formulovány stávající výše odměn.
V zásadě přicházejí v úvahu dva základní způsoby, a to buď stanovení výše odměn konkrétní částkou (například 1000 Kč) anebo stanovení odměn obecným vyjádřením pro danou funkci s odkazem na účinné znění nařízení vlády č. 37/2003 Sb. (například »maximální výše odměny« nebo »jedna polovina maximální výše odměny« atd.).
Pokud zastupitelstvo před 1. lednem 2011 nestanovilo maximální výši odměn pro neuvolněné členy zastupitelstva konkrétní částkou, resp. výše odměn byla pro danou funkci stanovena níže, než uvádí novela č. 375/2010 Sb., nemuselo zastupitelstvo tuto záležitost jakkoliv řešit.
Problém však nastává, pokud zastupitelstvo využilo maximální výše odměn neuvolněných členů zastupitelstva a tato výše byla zároveň stanovena konkrétní částkou. V tomto případě bylo nezbytné, aby se zastupitelstvo usneslo (pokud lze ještě před výplatou měsíční odměny za leden 2011) na nové (nižší) výši měsíčních odměn při respektování maximálních částek pro příslušnou funkci podle novely č. 375/2010 Sb. Takovému postupu se mohlo zastupitelstvo vyhnout v případě, že v minulosti stanovilo výši odměn obecně jako maximum podle platného a účinného nařízení vlády (výše odměny nebyla stanovena konkrétním číslem). Snížením maximální výše odměn podle nařízení vlády by se tak předchozí usnesení zastupitelstva nedostalo do rozporu s právním řádem, neboť by došlo k automatickému snížení odměn, aniž by zastupitelstvo muselo zasedat a schválit novou výši snížených měsíčních odměn.
Jsou-li v roce 2011 vypláceny měsíční odměny neuvolněným členům zastupitelstva ve výši, která přesahuje maximální částku stanovenou v novele č. 375/2010 Sb., jde bezpochyby o takový postup příslušného územního samosprávného celku, který není v souladu s platným právním řádem a v případě nezjednání nápravy může dojít k aktivaci dozorového mechanismu Ministerstva vnitra nad územními samosprávnými celky v samostatné působnosti (resp. magistrátu územně členěného statutárního města vůči městským obvodům nebo městským částem nebo Magistrátu hlavního města Prahy ve vztahu k městským částem hl. města Prahy).
DALŠÍ ZMĚNY
Novela č. 375/2010 Sb. do § 3 odst. 2 nařízení vlády č. 37/2003 Sb. doplnila pravidlo, že odměna za výkon funkce člena zastupitelstva územního samosprávního celku se nevyplácí ode dne následujícího po dni zániku mandátu člena zastupitelstva územního samosprávního celku.
Poslední změna spočívá v zaokrouhlování měsíční odměny u členů zastupitelstev obcí a hl. města Prahy (včetně zastupitelstev městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst a městských částí hl. města Prahy), a to na celé koruny nahoru namísto předchozích desetikorun nahoru (viz § 3 odst. 3).
JAN BŘEŇ
právník