01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Radní členem finančního výboru?

Zastupitelstvo města zvolilo za předsedu finančního výboru a člena finančního výboru zastupitelstva dva z členů rady města. Jako členové rady města se podílejí aktivně na tvorbě rozpočtu města. Jak hodnotit takové rozhodnutí v konfrontaci s ustanovením § 119 odst. 1 zákona o obcích a s tím, že...

Zastupitelstvo města zvolilo za předsedu finančního výboru a člena finančního výboru zastupitelstva dva z členů rady města. Jako členové rady města se podílejí aktivně na tvorbě rozpočtu města. Jak hodnotit takové rozhodnutí v konfrontaci s ustanovením § 119 odst. 1 zákona o obcích a s tím, že finanční výbor provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce?

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, ukládá zastupitelstvu obce, aby zřídilo finanční výbor a kontrolní výbor. Výbory zastupitelstva obce včetně kontrolního a finančního, jsou poradními a kontrolními orgány zastupitelstva obce, jemuž předkládají svá stanoviska a návrhy (včetně svých kontrolních zjištění). Podle § 119 odst. 1 zákona o obcích musí být finanční výbor nejméně tříčlenný a jeho členy nemohou být starosta, místostarosta, tajemník obecního úřadu ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu.

Tato »neslučitelnost funkcí« je přitom »taxativní«. To znamená, že jakékoli jiné osoby, byť by mohly mít vztah k obci a k hospodaření s jejím majetkem, členy finančního výboru být mohou.

Proto platí, že člen rady obce, není-li současně starostou nebo místostarostou (hypotetický dočasný souběh funkce tajemníka obecního úřadu a člena rady obce z hlediska § 5 odst. 2 a 3 zákona číslo 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, v platném znění, pro účely tohoto stanoviska pomíjíme), může být členem finančního výboru, byť by se přímo podílel na přípravě rozpočtu obce či pro obec vykonával jako člen rady obce některé účetní aktivity (například pokud by na základě zvláštního pověření radou obce zpracovával návrh rozpočtu). Člena rady obce totiž nelze považovat ani za »osobu zabezpečující rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu«, především protože není součástí obecního úřadu (srov. § 109 odst. 1 zákona o obcích) a nelze tak v jeho případě hovořit o tom, že by se na »rozpočtových a účetních pracích« podílel »na obecním úřadě«, tedy jako »personální součást« organizační struktury obecního úřadu. »Osobou zabezpečující rozpočtové a účetní práce na obecním úřadě« totiž jsou typicky zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu, případně osoby zabezpečující tyto aktivity na základě specifické smlouvy uzavřené s obcí (například na základě mandátní smlouvy nebo smlouvy o dílo), což člen rady obce není (člen rady vykonává svou funkci jako veřejnou funkci a jeho vztah k obci není vztahem pracovněprávním). Je pochopitelně otázkou, nakolik je vhodné, aby člen rady obce byl současně členem finančního výboru zastupitelstva obce (když o této vhodnosti lze obvykle pochybovat), pokud se však samo zastupitelstvo obce rozhodne takový stav akceptovat, nejedná protiprávně.

Člen rady obce by nemohl být členem finančního výboru pouze v případě, pokud by byl současně zaměstnancem obce zařazeným do obecního úřadu (typicky před svým zvolením do zastupitelstva obce již byl zaměstnancem obce; opět lze ponechat stranou případnou neslučitelnost funkcí podle volebního zákona) a současně, pokud by z titulu svého zaměstnání (obvykle pracovního poměru) vykonával účetní nebo rozpočtové práce (tj. měl-li by tyto úkoly ve své pracovní náplni).

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down