01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zveřejnění záměru při vracení pozemku

Je obec povinna zveřejnit záměr při převodu zemědělského pozemku zpět na Pozemkový fond podle § 5 odst. 2 zákona o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby? Ustanovení § 39 odst. 1 zákona číslo 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném...

Je obec povinna zveřejnit záměr při převodu zemědělského pozemku zpět na Pozemkový fond podle § 5 odst. 2 zákona o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby?

Ustanovení § 39 odst. 1 zákona číslo 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, ukládá obci, aby svůj záměr prodat, darovat, směnit, vypůjčit nebo pronajmout obecní nemovitý majetek zveřejnila po dobu nejméně patnácti dnů před rozhodnutím na úřední desce svého obecního úřadu. Smyslem této povinnosti, jejíž nesplnění je »stiženo« sankcí neplatnosti uzavřené smlouvy, je posílení transparentnosti majetkových dispozic a především dosažení určité optimalizace v nakládání s obecním majetkem, kterou v obecné rovině předpokládá již § 38 zákona o obcích. Podstata zveřejnění záměru tedy spočívá v získávání nabídek jiných osob (potenciálních zájemců) o koupi, prodej, směnu, darování, výpůjčku či pronájem nemovitosti a v možnosti obce vybrat z nabídek tu »nejvýhodnější« (resp. »nejvhodnější«) a s daným zájemcem následně uzavřít smlouvu.

Je tedy zřejmé, že povinnost zveřejnit záměr se ze své povahy může vztahovat jen na majetkové dispozice, u nichž není předem »určeno«, s jakým subjektem a za jakých podmínek musí obec konkrétní smlouvu uzavřít. V situaci, kdy obec nemá jinou možnost, než smlouvu uzavřít s konkrétní osobou a za předem konkrétně stanovených podmínek, nevztahuje se na takovou dispozici povinnost zveřejnění záměru (jeho účel - výběr nejvýhodnější nabídky - zde »odpadá«).

Ustanovení § 5 odst. 2 zákona číslo 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků ukládá, aby obec v případě změny územně plánovací dokumentace či změny rozhodnutí o umístění stavby, na základě kterého došlo k bezúplatnému převodu pozemku do vlastnictví obce, kterým by zamýšlená stavba nebyla stavbou veřejně prospěšnou nebo stavbou pro bydlení, převedla zemědělský pozemek zpět na Pozemkový fond za stejných podmínek, za jakých byl na obec převeden. A to ve lhůtě do 90 dnů od nabytí právní moci změny územního plánu nebo změny regulačního plánu nebo nabytí právní moci rozhodnutí o umístění stavby. Je tedy zřejmé, že obec má v tomto případě uloženu zákonnou povinnost převést (»vrátit«) zemědělský pozemek konkrétnímu subjektu (státu), a to za konkrétních, předem určených podmínek (smlouvu o bezúplatném převodu podle dotčeného zákona lze v tomto kontextu považovat za smlouvu darovací, resp. za smlouvu obdobnou darovací smlouvě).

Proto lze mít za to, že povinnost zveřejnit záměr se na tuto majetkovou dispozici nevztahuje. To však nebrání tomu, aby obec záměr zveřejnila nad rámec své zákonné povinnosti, jeho nezveřejnění by však na platnost dispozice nemělo mít vliv.

JUDr. ADAM FUREK
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down