01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Sledovat usnesení vlády je důležité

Zákon o obcích stanoví, že obec při výkonu samostatné působnosti se při vydávání obecně závazných vyhlášek řídí zákonem a v ostatních případech též jinými právními předpisy vydanými na základě zákona. Při výkonu přenesené působnosti za podmínek stanovených v § 61 odst. 2 zákona o obcích se...

Zákon o obcích stanoví, že obec při výkonu samostatné působnosti se při vydávání obecně závazných vyhlášek řídí zákonem a v ostatních případech též jinými právními předpisy vydanými na základě zákona. Při výkonu přenesené působnosti za podmínek stanovených v § 61 odst. 2 zákona o obcích se řídí při vydávání nařízení obce zákony a jinými právními předpisy a v ostatních případech mezi jinými též usneseními vlády. Jak mají orgány obce vydaná usnesení vlády sledovat a jakým způsobem s nimi pracovat?

Jednací řád vlády stanoví, že rozhodnutí vlády mají formu usnesení vlády. Usnesení vlády zavazují všechny členy vlády, ministerstva, jiné ústřední orgány státní správy, ostatní správní úřady a další subjekty, pokud tak stanoví zvláštní zákon. Při výkonu přenesené působnosti se orgány obce řídí usneseními vlády a směrnicemi ústředních správních úřadů; tato usnesení a tyto směrnice nemohou orgánům obcí ukládat povinnosti, pokud nejsou zároveň stanoveny zákonem; podmínkou platnosti směrnic ústředních správních úřadů je jejich publikování ve Věstníku vlády pro orgány krajů a orgány obcí.

Vláda ukládá úkoly především svým členům, dále pak vedoucím ostatních ústředních správních úřadů. Na vědomí usnesení vlády pak dostávají podle potřeby hejtmani krajů, primátor hlavního města Prahy, primátoři statutárních měst a také starostové obcí. Přestože sledování přijatých usnesení vlády není pro obce povinné, doporučuje se je sledovat a využívat v činnosti orgánů obce.

Doporučuje se, aby se rada obce pravidelně seznamovala s usneseními vlády - především s těmi, kterými se vláda s určitými požadavky obrací na obce. Rada obce, popř. zastupitelstvo obce by mohlo v určitých termínech mít do programu svého jednání zařazenu informaci o usneseních vlády.

Například vláda svým usnesením č. 5 ze dne 5. ledna 2011 schválila Strategii elektronizace zadávání veřejných zakázek pro období let 2011 až 2015 a současně doporučila hejtmanům, primátorovi hl. města Prahy, primátorům statutárních měst a starostům obcí zavádět v návaznosti na realizaci této strategie elektronické zadávání veřejných zakázek ve své působnosti, nebo stejné doporučení bylo součástí usnesení č. 11 z téhož dne, ve kterém vláda schválila Koncepci účinnější péče o tradiční lidovou kulturu v České republice na léta 2011 až 2015; obdobné doporučení bylo přijato v usnesení vlády č. 47 ze dne 19.ledna 2011, kterým vláda schválila Akční plán realizace strategie protidrogové politiky na období let 2011 až 2012 a v řadě dalších usnesení vlády.

V materiálu, ve kterém jsou radě obce, popř. zastupitelstvu obce předkládány informace o usneseních vlády České republiky za určité období je třeba vždy uvést v jakém rozsahu se přijaté usnesení vztahuje na činnost orgánů obce, co je třeba plnit a v jakém termínu a v usnesení orgánu obce pak stanovit konkrétní úkoly a kdo je za jejich splnění odpovědný. V organizačním řádu obecního úřadu by pak mělo být stanoveno, na kterém odboru (oddělení) či u které pracovní funkce se vede evidence přijatých usnesení vlády a sleduje jejich plnění v termínech a rozsahu, jak stanoví rada, popř. zastupitelstvo obce.

Sledovat usnesení přijatá vládou a doporučovaná obcím k realizaci je velmi důležité. Příslušný orgán obce (zastupitelstvo nebo rada) by měl být vždy následně informován, jak byly požadavky obsažené v příslušném usnesení vlády obcí realizovány.

JUDr. MIROSLAV BÝMA, Ph.D.
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down