01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Rozvoji turismu v Travčicích pomáhá nový přívoz

Obec Travčice na Litoměřicku má asi 600 obyvatel a jejím správním územím je i víska Nučničky, ležící na levém břehu Labe, vzdálená vzdušnou čarou asi jeden km. »Nučničky byly dříve celorepublikovým cvičištěm pro tzv. brodění tanků. Na obou březích byly v dobách regulace toku vybudovány...

Obec Travčice na Litoměřicku má asi 600 obyvatel a jejím správním územím je i víska Nučničky, ležící na levém břehu Labe, vzdálená vzdušnou čarou asi jeden km. »Nučničky byly dříve celorepublikovým cvičištěm pro tzv. brodění tanků. Na obou březích byly v dobách regulace toku vybudovány naproti sobě tzv. náplavky - dlážděné cesty vedoucí hluboko do řeky. Záhy po revoluci byl nácvik brodění zrušen. Oba břehy jsou bez železniční i silniční dopravy a oboustranný pohodlný přístup k řece se nabízel k uskutečnění našeho záměru,« říká starosta Travčic Miloš Řepa. »V roce 2002 strhla povodeň několik domů a nastal úbytek obyvatel. Pro záchranu obce bylo třeba něco udělat. Po obecních volbách se nové zastupitelstvo začalo zabývat také myšlenkou výstavby přívozu,« dodává Miloš Řepa.

PROJEKTEM KROK ZA KROKEM

Nejprve musela obec získat pozemky od armády, což se podařilo bezúplatným převodem a koupí. Poté nechali Travčičtí zpracovat projekt včetně stavebního povolení. Nastalo období shánění financí. Vhodná příležitost se naskytla až na jaře 2008, kdy byl vyhlášen ROP Severozápad. Podmínky pro získání dotace však byly pro obec se dvěma stálými zaměstnanci příliš náročné. Obsažnou žádost zpracovala odborná firma, která později zajišťovala i monitoring projektu. Podmínkou úspěchu žádosti byla návaznost přívozu na další turistické aktivity. Do projektu byla tedy ještě zařazena cyklotrasa vedoucí do Terezína.

Žádost o dotaci byla podána v červnu 2008 pod názvem Propojení páteřních cyklostezek Labe - Ohře cyklotrasou a přívozem. Realizační tým zastupoval starosta, který na sebe vzal všechny organizační povinnosti. »Nejtěžší fází projektu byla komunikace s poskytovatelem dotace ve smyslu stálých obav, že nesplníme nějaký požadavek, jichž bylo v průběhu realizace obrovské množství. Obec financovala projekt z úvěru s vědomím, že peníze získá až po závěrečném hodnocení plnění podmínek. Strach z případného zadlužení obce byl velký. Tolik napětí a bezesných nocí bych už nechtěl prožít,« vzpomíná Miloš Řepa. Fyzická realizace projektu začala na jaře 2009 a skončila vloni v únoru, kdy byla obci předána motorová přepravní loď pro deset osob a s držáky na kola.

PŘÍVOZ SLOUŽÍ TURISTŮM I MÍSTNÍM

V rámci výstavby vznikl domek se zázemím pro převozníky, WC, občerstvení, dřevěné zastřešení s lavicemi a stoly a opěrná kamenná zeď a pevné ocelové přistávací můstky (viz snímek). Vybudovány byly přípojky elektro, vody a kanalizace. Na obou březích jsou odpočinkové lavičky, informační tabule a odpadkové koše. Proběhlo kompletní předpisové značení cyklotrasy po asfaltových cestách přes obce Počaply, České Kopisty do Terezína v délce asi pěti kilometrů.

Provoz byl slavnostně zahájen v červenci 2010 a až do října bylo přepraveno asi 3 tisíce osob a 2 tisíce kol. Nová sezona začne letos v dubnu, mj. i s půjčovnou loděk. Vybudované molo využívá také Labská paroplavební společnost. Nučničky jsou tak jednou ze stanic pravidelné dopravy.

Přívozu začne nová sezona v dubnu.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down