»Blended« znamená v angličtině »smíšený« a výuka založená na blended learningu využívá výhod e-learningu a prezenční výuky. Blended learning patří mezi moderní postupy v oblasti vzdělávání a jeho možnosti lze využít také při prohlubování kvalifikace úředníků územních samosprávných celků.
Zastavme se nejprve u e-learningu, který je o něco starší formou vzdělávání. Tento vzdělávací systém je založen na využití moderních informačních a komunikačních technologií. Základem realizace e-learningové výuky jsou počítače a počítačové sítě (například internet nebo intranet). Hlavní výhodou počítače přitom je schopnost soustřeďovat v sobě více médií. Jeden přístroj nahrazuje video, přehrávač CD, odbornou knihovnu i telefon.
KVALITNÍ STUDIJNÍ MATERIÁLY NENAHRADÍ ZCELA LEKTORA
Studenti e-learningu nejsou pod stálým a přímým dohledem učitelů. Pracují samostatně, odděleně od učitele a ostatních členů studijní skupiny. Komunikují mezi sebou prostřednictvím e-mailu, diskusního fóra, nástěnek, videokonferencí, virtuální třídy a podobně. Vyučující (označovaní jako tutoři) studentům pomáhají při řešení úkolů, opravují jejich práce, odpovídají na dotazy, zapojují se do odborných diskusí na chatu, povzbuzují je k dalšímu studiu.
Pro e-learning vznikají speciálně upravené studijní materiály. Jejich součástí jsou multimediální a interaktivní prvky, které by měly alespoň částečně nahradit osobní kontakt mezi studenty a vyučujícím. Díky multimédiím jsou studijní texty doplněny obrázky, animacemi, videoukázkami, zvukovými nahrávkami a podobně. Cílem multimédií je působit současně na více smyslů člověka, podpořit pozornost a aktivitu studujících, zvýšit množství zapamatovaného učiva. Rychlou zpětnou vazbu pro zjištění výsledků samostudia poskytují především interaktivní testy.
Se zrodem e-learningu byla spojena četná očekávání. Zkušenosti ale některé tehdejší předpoklady vyvrátily nebo zpochybnily. Praxe ukázala, že e-learning nemá pouze klady. Je zřejmé, že existují některé prvky vzdělávání, které lze jen velmi obtížně nahradit. K nim bezesporu patří lektor.
E-learning dokáže poskytnout kvalitní studijní materiály, nenahradí však člověka a některé jeho vlastnosti (např. kreativitu, schopnost improvizace nebo smysl pro humor). Počítač nadále zůstává pouhým nástrojem vzdělávání. Současné trendy proto směřují k vyvážené kombinaci výuky pomocí počítačů se standardní výukou prezenční - k blended learningu. Tato smíšená forma usiluje o odstranění nevýhod a maximální využití výhod obou způsobů vzdělávání. Z e-learningu využívá možnost studovat bez náročného dojíždění do jednoho místa a možnost volit si individuálně čas a délku věnovanou studiu výukových materiálů a plnění zadaných úkolů. Z prezenční výuky zase bezprostřední kontakt, okamžitou zpětnou vazbu a možnost vyzkoušet si ve vhodném prostředí a s přímou podporou učitele praktické činnosti.
JAK FUNGUJE TUTORIÁL
Kromě řízeného samostudia elektronických výukových materiálů s podporou tutora zahrnuje blended learning tzv. tutoriály. Tato setkání studentů s vyučujícími pomáhají snížit nepříjemný pocit osamocení, přispívají k navození atmosféry otevřené komunikace a vzájemného sdílení zkušeností. V rámci úvodního tutoriálu dochází nejen k vzájemnému seznámení, ale také k představení nástrojů, které budou účastníci v e-learningové části výuky používat. Tutoriály dále mohou sloužit k odborným konzultacím nebo k nácviku dovedností. Při posledním tutoriálu studenti obvykle prezentují svoje závěrečné práce a společně s tutorem je hodnotí.
RŮZNÉ MODELY VÝUKY
Blended learning může mít podobu např. semináře, který je doplněn o telekonferenci. Nebo to může být kurz poskytovaný prostřednictvím webových stránek, kde studenti naleznou základní pojmy a instrukce ke studiu, spojený s výukou v učebně, zaměřenou na rozvoj klíčových dovedností a diskusi s odborníky. Jindy je prezenční výuka rozšířena o možnost sdílet výukové materiály v on-line prostředí.
Příkladem může být poskytování elektronických studijních materiálů úředníkům obcí a krajů, kteří se připravují ve vzdělávacím středisku Institutu pro místní správu Praha v Benešově. Přístupová práva k těmto materiálům zájemci získají před zahájením kurzu. Díky tomu pak na školení přijíždějí s řadou užitečných informací, snáze vnímají výklad lektora, který se může věnovat především obtížnějším pasážím učiva.
Institut dále postupně vytváří ucelenou nabídku tříměsíčních blended learningových kurzů přípravy k ověření obecné i zvláštní části zvláštní odborné způsobilosti. Součástí těchto kurzů je mimo jiné řešení korespondenčních úkolů, jejichž cílem je procvičit prostudované učivo a získat dovednost aplikovat ho v praxi. Studenti se účastní úvodního a závěrečného tutoriálu.
Vývoj distančního vzdělávání ukazuje, že e-learning se stává úspěšnějším a účinnějším ve spojení s dalšími typy výuky. Při promyšleném výběru a následné kombinaci prvků klasické prezenční výuky a e-learningu mají vzdělávací instituce možnost připravit velmi kvalitní vzdělávací programy.
PETR KUŠ
Institut pro místní správu Praha
Klady a zápory e-learningu
Klady:
možnost studovat vlastním tempem a podle individuálních časových možností
finanční a časové úspory (minimalizace potřeby dojíždět na školení)
schopnost zasáhnout vyšší počet studentů a poskytnout větší množství informací
prohloubení počítačové gramotnosti
Zápory:
vysoká náročnost tvorby kurzů
závislost na funkčnosti používané techniky
nároky na technické vybavení a kompetence poskytovatelů i účastníků vzdělávání
absence přímých kontaktů s vyučujícím a kolegy studenty
Blended learning umožňuje obohatit on-line kurzy o výuku v učebně a diskuse s odborníky.
ILUSTRAČNÍ FOTO: MARTIN KOVÁŘ