Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 104/2010 do částky 109/2010). Částka 104 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 6. října 2010. Vyhláška č. 279/2010 Sb., k provedení některých ustanovení zákona č. 296/2009 Sb., o...
Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 104/2010 do částky 109/2010).
Částka 104 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 6. října 2010.
Vyhláška č. 279/2010 Sb., k provedení některých ustanovení zákona č. 296/2009 Sb., o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011
Vyhláška v přílohách obsahuje vzory sčítacích formulářů Sčítací list osoby, Bytový list a Domovní list v listinné podobě. Vzory v elektronické podobě jsou obsahově totožné a graficky obdobné se vzory sčítacích formulářů v listinné podobě.
Na listinném formuláři je uveden evidenční kód sčítacího formuláře, který slouží ke sledování pohybu formuláře během jeho distribuce a sběru až po vstup formuláře ke zpracování údajů. Dále je na něm potvrzovací kód sloužící k potvrzení údajů o oprávněnosti přístupu k elektronické podobě formuláře. Evidenční kód a potvrzovací kód tvoří přístupové heslo.
Evidenční kód sčítacího formuláře je abecedněčíslicový údaj. Na listinném formuláři je vyjádřen čárovým kódem s podtiskem hodnoty tohoto údaje. Potvrzovací kód je šestimístný abecedněčíslicový údaj. Evidenční kód sčítacího formuláře ani potvrzovací kód neobsahují jiné osobní údaje.
Elektronické formuláře mají podobu dokumentu ve formátu PDF. Elektronické formuláře získají povinné osoby na internetových stránkách sčítání s použitím evidenčního a potvrzovacího kódu. Po on-line odeslání dat z formuláře je vytvořena nová stránka tohoto formuláře, obsahující potvrzení o úspěšném převzetí dat Českým statistickým úřadem. Součástí tohoto potvrzení je časové razítko a unikátní potvrzovací kód. Ve formuláři není možno po odeslání provádět úpravy. Při odeslání formuláře pomocí datové schránky je potvrzení o doručení vytvořeno standardními nástroji datových schránek.
Vyhláška rovněž stanovuje vzor průkazu sčítacího komisaře, který má formu plastové karty.
Účinnost od 1. prosince 2010
Částka 106 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 14. října 2010.
Nález Ústavního soudu ze dne 10. srpna 2010 ve věci návrhu na zrušení části ustanovení čl. 8 odst. 2 obecně závazné vyhlášky statutárního města Hradec Králové č. 8/2003, o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, ve znění obecně závazných vyhlášek č. 18/2004, č. 8/2005, číslo 11/2006, č. 4/2007 a č. 3/2008 (publikovaný pod číslo 286/2010 Sb.)
Ústavní soud návrhu vyhověl.
Právní věty nálezu: Obec může upravit pouze hmotněprávní podmínky pro výběr místních poplatků, není však oprávněna zasahovat do otázek procesních. Ty se řídí zákonem číslo 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a subsidiárně zákonem č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. Pokud zákon o místních poplatcích v ustanovení § 11
odst. 1 stanoví, že obec vyměří poplatek platebním výměrem, je tím jednoznačně určena forma rozhodnutí, kterým může být povinnost úhrady uložena pro případ, že místní poplatek nebyl řádně zaplacen. Obec nemůže v obecně závazné vyhlášce upravit jiné způsoby vyměření, neboť k tomu nemá zákonem svěřenou pravomoc.
Zákon tedy přesně vymezuje postup pro případ, kdy poplatky nebudou zaplaceny (odvedeny) včas nebo ve správné výši, aniž by poskytoval obcím prostor pro jinou úpravu tohoto postupu.
Pokud tedy napadené ustanovení čl. 8
odst. 2 obecně závazné vyhlášky statutárního města Hradec Králové č. 8/2003 (po změně provedené vyhláškou č. 11/2006) stanoví, že »Nebude-li poplatek zaplacen (odveden) včas nebo ve správné výši, vyměří správce poplatku bez předchozí výzvy poplatek platebním výměrem nebo dodatečným platebním výměrem nebo hromadným předpisným seznamem ...«, upravuje podmínky postupu při vyměřování poplatků nad rámec stanovený zákonem o místních poplatcích a zavádí způsoby, které uvedený zákon neupravuje.
Částka 109 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 27. října 2010.
Nález Ústavního soudu ze dne 6. října 2010 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení »zákonů z oblasti justice« (publikovaný pod č. 294/2010 Sb.)
Vybrané právní věty nálezu: Imanentním rysem soudcovské funkce je kontinuálnost jejího výkonu. Proto členství v poradních orgánech ministerstva, vlády i obou komor Parlamentu, stejně jako plnění úkolů těchto odlišných složek státní moci, je v rozporu s principem dělby moci. Není možné konstruovat dvojakost právního postavení předsedy soudu jako úředníka státní správy na straně jedné a jako soudce na straně druhé. Prostředky ochrany soudních funkcionářů proto musí být srovnatelné s prostředky ochrany soudce.
Samotné použití jednotného nebo množného čísla v právním předpisu ještě definitivně ne-určuje, kolika osob se může dotýkat. V případě jmenování místopředsedů Nejvyššího soudu podle čl. 62 písm. f) Ústavy České republiky je proto zákonodárce, stejně jako jmenující orgán, omezen pravidly dělby moci a potřebou zajistit nezávislost výkonu soudnictví. Není proto přípustné, aby se v rámci zákonné úpravy jmenování místopředsedů Nejvyššího soudu vytvářel prostor pro zásah do jeho fungování ze strany výkonné moci.
Zákonná úprava nesmí vytvářet podmínky pro možné ohrožení ústavně přikázané nezávislosti a nestrannosti soudců a možné protiústavní stavy je třeba v tak závažné oblasti předem eliminovat. To se týká i možnosti opětovného jmenování soudních funkcionářů, kdy se vytvářejí předpoklady pro to, aby jejich jednotlivé kroky byly vnějším světem nahlíženy a posuzovány jako vytváření předpokladů pro opětovné jmenování do funkce.
Mgr. JAN BŘEŇ