Je již samozřejmostí, že města mají vlastní weby vyhovující platné legislativě. Poskytují však informace, které potřebuje běžný občan? Odpověď na tuto otázku poskytují výsledky průzkumu zaměřeného na přehlednost a vyhledávací funkce městských webů.
Kvalitu webů měst z hlediska občana analyzovala společnost ANTEE letos v srpnu. Průzkumu se zúčastnilo 109 měst s 10 až 50 tisíci obyvateli. Výsledky byly získány na základě testování jednotlivých webů všech respondentů.
VYHLEDÁNÍ MĚSTSKÉHO WEBU
Prvním krokem je vyhledání městského webu na internetu. Ne vždy města využívají domény přesně odpovídající jejich názvům (například Jindřichův Hradec - www.jh.cz, Kolín - www.mukolin.cz). Proto je na místě využít některý z internetových vyhledávačů. Využili jsme celosvětově nejpoužívanější vyhledávač Google (byť v ČR je stále nejpoužívanější Seznam), do kterého jsme zadali přesný název města. Výsledek považujeme za vynikající - 96 % oficiálních webů měst bylo v seznamu výsledků uvedeno na první m místě, 3 % do třetího místa.
ČLENĚNÍ WEBU PODLE TYPU UŽIVATELE
Městský web má obvykle tři hlavní skupiny návštěvníků - místní občany, turisty a podnikatele. Každá skupina má jiné potřeby vyhledávání informací na městském webu. Přestože tento přístup k návrhu webu (zejména navigace uživatelů) je poměrně nový, využívá jej již 18 % zkoumaných webů.
KALENDÁŘ AKCÍ
Kalendář akcí je velmi častou součástí nejen městských webů. Vedle poskytování aktuálních informací je jeho cílem zajistit, aby se návštěvník na web opakovaně vracel. Úspěšnost závisí na dostupnosti a aktuálnosti kalendáře akcí. Proto jsme v průzkumu analyzovali, zda je kalendář akcí dostupný z úvodní stránky městského webu a zda obsahuje informace o akcích v následujícím měsíci. V tomto případě výsledky překvapily spíše negativně - 37 % webů nemělo na úvodní stránce odkaz na kalendář, 23 % kalendářů neobsahovalo žádné události v následujícím měsíci (s ohledem na cílovou skupinu respondentů předpokládáme, že kalendáře nebyly včas aktualizovány).
KOMPLEXNOST ÚVODNÍ STRÁNKY WEBU
Pro internetového návštěvníka je důležité, aby se dokázal rychle orientovat v obrovském množství informací publikovaných na webu (u komerčních webů to může způsobit i ztrátu zákazníků). Proto jsme se zaměřili na analýzu složitosti úvodních stránek městských webů, charakterizovanou komplexností menu, počtem informačních panelů (obvykle aktuální informace zveřejněné na úvodní stránce) a počtem dalších odkazů (především bannerů).
Počet menu se pohyboval v rozmezí jedno až čtyři, přičemž za optimální považujeme u rozsáhlých webů dvě menu. Toto kritérium splnilo 87 % webů. Zajímavé je rovněž sledovat počet položek menu. Do 20 položek průměrně v jednom menu, což odhadujeme za limitní z hlediska přehlednosti, se umístilo 82 % webů. Za naprostý rekord v nepřehlednosti považujeme web se 112 položkami v jediném menu.
Internetové panely slouží k přehledné prezentaci aktuálních nebo často vyhledávaných informací na úvodní stránce. Předpokládáme, že optimální počet těchto panelů je maximálně 4, což odpovídá 57 % zkoumaných webů. Některé weby nevyužívají internetové panely (19 %), jiné naopak příliš (2 % má více než 10 panelů).
Další odkazy, uvedené na úvodní stránce, by měly pomoci návštěvníkovi rychle vyhledat informace, které na městském webu nenajde, ale často je na něm mylně vyhledává (například informace o turistickém regionu, krajský úřad apod.). Běžnou praxí však je uvádět na webu řadu zbytečných odkazů, které rozptylují návštěvníkovu pozornost. V tomto případě je bohužel obtížné hodnotit výsledky průzkumu, neboť někdy je relevantní i vysoký počet odkazů, někdy ani jediný. Nicméně 70 % webů obsahuje maximálně 10 odkazů, rekordman jich má 31.
VYHLEDÁVÁNÍ V RÁMCI WEBU
Důležitou funkcí webu je vyhledávání. Rozhodli jsme se testovat vyhledávací funkce pomocí dvou dotazů: vydání občanského průkazu a ohlášení živnosti (cílem bylo nalézt informace, jak lze požádat o vydání občanského průkazu, respektive ohlášení živnosti).
Výsledky byly významně ovlivněny kvalitou vyhledávacích technologií - 22 % výsledků obsahovalo požadované informace, 33 % webů doporučilo více stránek nebo dokumentů, z nichž jedna/jeden obsahoval požadované informace (tudíž výsledku bylo dosaženo, ale s větším úsilím). Bohužel 45 % webů neobjevilo požadované informace vůbec (všechny úřady však na telefonický dotaz požadované informace poskytly).
Výsledky průzkumu ukazují, že řada měst podceňuje web coby komunikační nástroj s běžnými lidmi, kteří tvoří primární uživatelskou skupinu.
Základními nedostatky jsou nepřehlednost webu, neaktuálnost informací (především mimo dění samotného úřadu) a nízká technologická vyspělost. Příčinou tohoto stavu je patrně nedostatečná znalost úřadů, které jsou přímo odpovědné za kvalitu webů, a nízká vyspělost jejich dodavatelů.
MARTIN HLADÍK
spolupracovník společnosti ANTEE, s. r. o.
K městům, u nichž se název a internetová adresa shodují, patří severomoravská Kopřivnice.