01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Přípustnost zveřejnění »adresného« záměru obce

Může obec již při přijímání záměru podle § 39 zákona o obcích rozhodnout například o prodeji předem určenému zájemci? Lze takový údaj uvést i ve zveřejněném záměru? Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, nevylučuje, aby obec deklarovala svůj úmysl prodat...

Může obec již při přijímání záměru podle § 39 zákona o obcích rozhodnout například o prodeji předem určenému zájemci? Lze takový údaj uvést i ve zveřejněném záměru? Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, nevylučuje, aby obec deklarovala svůj úmysl prodat (pronajmout, darovat apod.) konkrétní nemovitost předem určené osobě. Protože je i v takovém případě nutné splnit (v zásadě bezvýhradní) zákonnou povinnost zveřejnit záměr podle § 39 zákona o obcích a umožnit všem zájemcům podat nabídky a vyjádření, nelze chápat takové předchozí rozhodnutí zastupitelstva nebo rady obce jako rozhodnutí o prodeji, směně, darování nemovitého majetku ve smyslu § 85 písm. a) zákona o obcích, resp. jako rozhodnutí o pronájmu či výpůjčce nemovitého majetku ve smyslu § 102 odst. 2 písm. m) zákona o obcích. To znamená jako rozhodnutí, na jehož základě by bylo možné bez dalšího uzavřít kupní smlouvu. Svou povahou je to »nezávazná« deklarace vůle obce o tom, že má v úmyslu prodat (pronajmout, darovat apod.) konkrétní nemovitost konkrétnímu zájemci (svou podstatou jde vlastně o přijetí záměru obce disponovat za určitých podmínek konkrétní nemovitostí).

 

Pokud tedy zastupitelstvo předem přijme usnesení o tom, že má v úmyslu například prodat určitou nemovitost konkrétnímu zájemci, je nutné dodržet následující zákonný postup: Obec především musí zveřejnit záměr ve smyslu § 39 odst. 1 zákona o obcích, v němž uvede veškeré zákonné náležitosti. Jestliže se rozhodne v záměru uvést i to, že zastupitelstvo předem projevilo úmysl prodat nemovitost konkrétnímu zájemci, je vhodné současně uvést, že tento úmysl nevylučuje podávání nabídek i jinými osobami (rozhodnutí zastupitelstva totiž nemůže »předem« takovou možnost vyloučit).

Po uplynutí zákonné lhůty pro zveřejnění záměru je třeba, aby zastupitelstvo rozhodlo ve smyslu § 85 písm. a) zákona o obcích o prodeji nemovitosti. Pokud žádní jiní zájemci nabídku nepodali, lze nemovitost prodat již předem »vytypovanému« zájemci. Jestliže byly podány i další nabídky, je nutné, aby zastupitelstvo obce z těchto nabídek vybralo pro obec »nejvýhodnější« z nich.

Prvotním kritériem pro takový výběr by měla být nabídnutá kupní cena, pokud však existují legitimní důvody, lze vybrat i jinou, z ekonomického hlediska méně výhodnou nabídku. Takovými důvody může být například dlouhodobé užívání nemovitosti kupujícím, výhodnost pro obec z hlediska veřejného zájmu, náprava předchozích pochybení v majetkoprávních úkonech obce apod. Je vhodné, aby existence tohoto důvodu byla uvedena přímo v textu usnesení o prodeji, případně aby byla alespoň jasně patrná ze zápisu ze zasedání zastupitelstva obce, a to z hlediska případného budoucího prokazování »hospodárného nakládání« s obecním majetkem. Obdobně je třeba postupovat i v případě jiných majetkových dispozic uvedených v § 39 odst. 1 zákona o obcích.

Přípustnost zveřejnění »adresného« záměru dovodila i soudní judikatura (srov. například rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 16. července 2008, sp. zn. 28 Cdo 3757/2007).

Je nutné ještě upozornit, že ve zveřejněném »adresném« záměru musí být fyzické osoby označeny v souladu se zákonem číslo 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, v platném znění (v podrobnostech srov. na stanovisko Úřadu pro ochranu osobních údajů č. 1/2010, které je dostupné na internetové adrese www.uoou.cz).

 

JUDr. ADAM FUREK
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down