01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nejčastější prohřešek: Nepřesné vymezení obsahu

Veřejné zakázky se staly žhavým tématem posledních měsíců a dnů. Situace, která v této oblasti panuje, je totiž dost neutěšená. O její kultivaci se snaží i Asociace pro veřejné zakázky, jejíž novou ředitelkou je Petra Krainová.

Jaké je poslání Asociace pro veřejné zakázky?

Asociace vznikla v květnu 2006 jako nezávislá odborná platforma a jako hlavní cíl si vytkla prosazovat kvalifikovaný přístup v oblasti veřejných zakázek. Dalším cílem je výměna zkušeností a jejich vhodné zprostředkování zadavatelům, uchazečům i poradcům.

Posláním asociace je také umožnit dialog mezi veřejným a soukromým sektorem, zvyšovat kvalifikaci členů a snaha pozitivně vnímat u nás oblast veřejných zakázek.

Nové vedení asociace, které se ujalo práce letos v červenci, chce rozšířit dosavadní aktivity tak, aby byly co možná největším přínosem pro členy a zároveň motivovaly k účasti další zájemce. Hlavní těžiště interních aktivit spočívá v oblasti vzdělávání a možnosti vzájemně sdílet informace. Kromě toho chceme začít více spolupracovat s relevantními subjekty veřejného, soukromého i neziskového sektoru a také s médii.

Kolik členů má asociace a co konkrétně dělá?

Nyní má 17 členů. Jsou mezi nimi zástupci zadavatelů, poradců i dodavatel. S dalšími potenciálními členy jednáme. Doufáme, že současní členové budou s fungováním asociace spokojeni a zároveň se nám podaří získat řadu členů nových.

Kdo by měl zájem dozvědět se více o činnosti naší asociace a o výhodách členství nebo možnostech spolupráce, může navštívit naše webové stránky nebo se obrátit přímo na mě na adrese www.asociacevz.cz nebo krainova@asociacevz.cz.

V současné době pořádáme jednou ročně konferenci, provozujeme a pravidelně aktualizujeme hojně sledované internetové stránky a organizujeme pro členy tematická setkání k aktuálním a palčivým otázkám z oblasti veřejných zakázek. Rovněž se účastníme pořádání nejrůznějších seminářů jiných subjektů. Tyto činnosti se už osvědčily, proto je hodláme zachovat. Zároveň postupně přidáváme řadu dalších forem služeb pro naše členy, jako například pravidelný bulletin, novou koncepci webových stránek či semináře. Vážně uvažujeme o specializovaném informačním systému veřejných zakázek, který by měl vyplňovat určitou mezeru v dosud provozovaných systémech.

Které prohřešky se nejvíce opakují kolem zadávání zakázek?

Jedním z nejčastějších problémů je nedostatečné vymezení předmětu veřejné zakázky, tedy její nepřesné, neurčité nebo nesrozumitelné určení. Důsledkem jsou v lepším případě časté dotazy dodavatelů a následné změny zadávacích podmínek, v horším případě neporovnatelné nabídky či zrušení zadávacího řízení. Další potíží může být nepřiměřená kvalifikace, tedy taková, která je diskriminující, nepřesná, nebo neurčitá. Problémy se vyskytují také v hodnocení nabídek, a to ať ve fázi stanovení hodnoticích kritérií, či v nesprávně zvolené hodnoticí metodice, nebo až při samotném hodnocení nabídek.

I proto, aby se zamezilo těmto problémům, se naše asociace zaměřuje na vzdělávání a sdílení informací.

Je možné říci, v kterém prostředí se tyto závady nejčastěji vyskytují, zda například v centrálních orgánech, ve městech, menších obcích...

To nebývá rozhodující. Fakt, zda se jedná o menší obce či centrální orgány státní správy, většinou nehraje roli. Je ale jasné, že menší obce zadávají spíše menší zakázky, případně až zakázky malého rozsahu, tedy dodávky a služby do dvou milionů korun bez DPH, nebo stavební práce do šesti milionů, opět bez DPH, které není nutné zadávat v režimu zákona o zadávání veřejných zakázek. Nepodléhají tudíž přezkumu Úřadu pro ochranu hospodářskésoutěže, a proto je v tomto případě pod dohledem úřadu menší počet zakázek. Na druhou stranu je pravda, že zejména lokální dodavatele zajímají právě tyto menší zakázky.

V případě, že zadavateli zakázek jsou obce, jakých hlavních chyb se dopouštějí?

Obce někdy podceňují schvalovací proceduru v orgánech města, tedy v těch případech, kdy některé úkony musí projít schválením orgánů města. Také se vyskytují problémy v oblasti přístupu k informacím týkajícím se veřejných zakázek, ale to je obecně nedořešený problém s řadou právních dílčích problémů a výkladových nejasností. Někdy se také stává, že je zadávací řízení zrušeno s tím, že ne vždy jsou naplněny zákonné předpoklady k tomuto úkonu.

Poměrně častým problémem, který se vyskytuje zejména u menších obcí, je, že se snaží ušetřit, a tudíž si administraci i složitějších zakázek dělají vlastními silami, ne vždy s potřebnou znalostí problematiky a zkušeností v oboru. To může mít poměrně dalekosáhlé následky, jako jsou chyby v zadávacích podmínkách, podceňování smluvní úpravy i u zakázek trvajících několik let, rušení tendrů, ukládání pokut ze strany dozorových orgánů, neplatnost smluv, případně i nesrovnalosti a porušení rozpočtové kázně u zakázek, které jsou financovány či spolufinancovány z dotačních prostředků.

Spolupracujete se Svazem měst a obcí?

Zatím jsme spolupráci nenavázali, ale uvažujeme o oslovení Svazu měst a obcí. Věříme, že nalezneme mnoho shodných témat a průsečíků společných zájmů a cílů.

Zákon o veřejných zakázkách byl několikrát novelizován, přesto se některé problémy stále opakují. Spočívá problém v legislativě?

Přestože je zadávání veřejných zakázek stále složitější, není hlavní problém v zákoně, ale vždy v jeho dodržování těmi, na které se primárně vztahuje; tedy v chování zadavatelů a dodavatelů. Aby se zamezilo opakování stejných chyb a problémů při zadávání veřejných zakázek, je bezpochyby nezbytné, aby zákon vykládal jednotně i kontrolní orgán, a také rychlost jeho rozhodovacích procesů.

Novou ředitelkou Asociace pro veřejné zakázky je Petra Krainová.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down