Jednou z možností, jak zlepšit prostředí veřejných zakázek, je jejich zveřejňování na internetu. Některé samosprávy k této praxi již přistoupily, jiné se k ní chystají. Přinášíme názory několika představitelů měst a obcí, jimž jsme položili následující otázky:
1. Neustále se hovoří o tom, že veřejné zakázky mají být transparentní. Jak si představujete tuto transparentnost?
2. Vyhovuje podle vás stávající legislativa?
3. Je uveřejňování zakázek na internetu dostatečným řešením?
4. Jak je vaše město na zveřejňování zakázek na internetu připraveno, pokud se tak už nestalo?
Mgr. Jan Farský, starosta města Semily
1. U nás už dva a půl roku všechny veřejné zakázky nad 30 tisíc korun zveřejňujeme na webových stránkách města, tj. kompletní zadání, vyhodnocení včetně protokolů hodnotitelů i smlouvy včetně případných dodatků.
2. Ano. Sebelepší zákonnou úpravu je možné obejít. Je potřeba ale zlepšit funkčnost represivních složek - tak, aby v případě korupčního jednání došlo k adekvátnímu potrestání. Dokud nebudou zákony vymahatelné, je jejich úprava zbytečná.
3. V našem případě se zveřejňování na internetu ukázalo jako dostatečné. Kdokoli může kontrolovat zadání, výběr i smlouvu. Prostor pro podvody je eliminován dohledem občanů i konkurenčních firem.
4. Jak je z výše uvedeného patrné, stalo. Náklady se zveřejňováním byly pouze na práci webmastera v rámci běžné pracovní doby. Všechny podklady, které zveřejňujeme, bychom stejně vytvářeli. Ekonomický přínos při tisícikorunových nákladech počítáme v milionech.
Ing. Hana Randová, starostka města Tábor
1. Celý proces zadávacího řízení musí být průhledný a otevřený k přístupu každého uchazeče, který si myslí, že má předpoklady, aby mohl veřejnou zakázku realizovat. Je nezbytné, aby byly předem stanoveny jasné podmínky, za kterých bude zadávací řízení probíhat, aby se každý zájemce mohl přihlásit. Vhodným řešením je uveřejňování nabídkových cen při otevírání obálek a zveřejňování vítězných firem vedle legislativou daných požadavků i na webových stránkách obce nebo města.
U zakázek malého rozsahu, které nespadají do režimu zákona o veřejných zakázkách, je důležité zveřejňovat výzvy na webových stránkách obce nebo města.
2. Legislativa k problematice veřejných zakázek je vyhovující a s ohledem na trend v každoroční novelizaci zákona o veřejných zakázkách je předpoklad dalšího zkvalitňování tohoto procesu.
3. Určitě ano, zejména u menších veřejných zakázek mimo režim zákona o veřejných zakázkách je tak vytvořen prostor, aby se do zadávacích řízení mohly hlásit i menší firmy, které v konkurenci velkých firem ucházejících se o větší zakázky vypisované v režimu zákona mají menší šance. Mnohdy totiž ani nemají předpoklady splnit všechny kvalifikační předpoklady požadované zákonem.
4. Město Tábor má pro zadávání veřejných zakázek vypracovanou vnitřní směrnici, podle které se na internetu zveřejňují výzvy u zakázek na služby a nákupy nad 100 tisíc korun a stavební práce nad 300 tisíc korun bez DPH. Průběžně jsou zveřejňovány i výsledky těchto zadávacích řízení.
Bc. Monika Spáčilová, tajemnice Městského úřadu Žatec
1. Publikování informací investičním záměrem počínaje přes zveřejnění veřejné zakázky, protokolů, uzavřené smlouvy až po konečnou cenu díla včetně zdůvodnění rozdílu cen a víceprací.
2. Představuji si, že by zákon stanovil jednotný způsob zadávání zakázek malého rozsahu, aby města a obce nemusely svými vnitřními předpisy upravovat jejich zadávání, a to zejména ve vztahu k transparentnosti a protikorupčním opatřením. Legislativa je u zakázek hodně složitá a obce jsou nuceny najímat si na jejich zpracování odborné firmy, což představuje další výdaje.
Rovněž si každý vyhlašovatel dotačního titulu upravuje zákon o zadávání veřejných zakázek k obrazu svému. Pro obce je to další komplikace, aby zakázka byla v souladu jak se zákonem, tak s podmínkami vyhlašovatele dotace.
3. Vzhledem k trendům digitalizace veřejné správy je internet jako médium s dálkovým a neomezeným přístupem vhodným způsobem řešení. Nedovedu si prakticky představit, že bychom vše v tom rozsahu, v jakém zveřejňujeme informace na webu města, zveřejňovali i v listinné podobě a zajistili jak přehlednost, tak aktuálnost informací.
4. Připraveni jsme a již zveřejňujeme. Od spuštění databáze se snažíme uvádět vše od investičních záměrů až po zveřejnění zakázky na akce od 100 tisíc korun.
Bc. Radek Tulis, tiskový mluvčí a asistent primátora, statutární město Jihlava
1. Zadávací řízení by mělo probíhat právně korektním a předvídatelným způsobem; výrazem transparentnosti by měla být snaha předejít negativním jevům souvisejícím se zadáváním zakázek, zejména korupci. Zákon má celou řadu ustanovení, jejichž cílem je objektivizovat a zpřehlednit proces zadávání, například povinnost uveřejňovat zadávací řízení, možnost uchazečů účastnit se otvírání obálek, nahlížet do zprávy o posouzení nabídek, dohled Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže apod.
2. Dosavadní platná legislativa nepřináší výrazné komplikace při procesu zadávání veřejných zakázek; podle našeho názoru je dostačující i co se týče obecné úpravy zadávání veřejných zakázek malého rozsahu.
3. Způsob uveřejnění nadlimitních a pod-limitních zakázek upravují příslušná ustanovení § 146-147 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. U zakázek malého rozsahu je podle nás způsob uveřejnění na webových stránkách zadavatele dostačující; s novelou zákona o veřejných zakázkách účinnou od 15. 9. 2010 se uvažuje s uveřejňováním na profilu zadavatele.
4. Naše město publikuje v souladu s vnitřními pravidly veškeré veřejné zakázky malého rozsahu v objemu nad 250 tisíc korun bez DPH na svých webových stránkách, u podlimitních a nadlimitních veřejných zakázek při jejich zveřejňování postupuje v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách v platném znění. Navíc na svém webu uveřejňuje odkaz na stránky Informačního systému o veřejných zakázkách.