01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Před říjnovými volbami do obecních zastupitelstev

Volby do zastupitelstva vždy znamenají přelom v životě obce, zejména bývají příležitostí k bilancování, a to jak na straně dosavadního vedení obce či kandidátů do vedení nového, tak samotných voličů. Ovšem z pohledu práva se v podstatě nic významného neděje, protože obec jako právnická osoba...

Volby do zastupitelstva vždy znamenají přelom v životě obce, zejména bývají příležitostí k bilancování, a to jak na straně dosavadního vedení obce či kandidátů do vedení nového, tak samotných voličů. Ovšem z pohledu práva se v podstatě nic významného neděje, protože obec jako právnická osoba (veřejnoprávní korporace) je v souladu s ústavou a zákony povinna vykonávat i nadále svou činnost. Nutno dodat, že život těmto zákonům dávají právě lidé vzešlí z voleb, kteří obec zastupují a jejichž prostřednictvím obec vykonává svá práva a povinnosti.

»STARÁ« A »NOVÁ« RADNICE

Ačkoliv pro volby může být postaveno velké množství kandidátek (co kandidátní listina, to v podstatě společný názor těch, kdo na ní figurují), všichni lidé, kteří jsou na ně zapsáni, by vesměs měli společně sledovat jeden cíl: spravovat obec ve prospěch jejích občanů. Na komunální úrovni to platí dvojnásob - není totiž jiných veřejných funkcí volených občany, které by k nim měly tak blízko, jako právě funkce »člen zastupitelstva obce«.

Někteří dosud na radnici působící funkcionáři zůstávají ve výkonu i po volbách, nezávisle na skutečnosti, zda byli znovu zvoleni, či nikoliv. Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), taxativně stanovuje, že obec ve »volebním mezidobí« je spravována »dosavadním starostou a dosavadním místostarostou« (§ 107), za což jim náleží i příslušná část měsíční odměny (podle »odpracovaných« dnů), jsou-li uvolněni pro výkon funkce nebo jim předchozí zastupitelstvo jako neuvolněným členům stanovilo měsíční odměnu (§ 71).

Je-li v obcích volena rada (zastupitelstvo obce s 15 a více členy), pak rada vykonává své pravomoci do zvolení rady nové, a to zcela kompletní nové rady, pokud je opět volena na následující volební období (§ 102a). Je-li zvolen »nový« starosta a místostarosta, kteří jsou ze zákona členy rady (§ 99 odst. 3), a ostatní členové rady se nezvolí, potom »stará« dosavadní rada stále pracuje ve složení: nový starosta, nový místostarosta a staří členové rady obce, a to až do zvolení všech členů rady obce.

Původní rada obce, dosavadní starosta a dosavadní místostarosta jsou v období mezi volbami a ustavujícím zasedáním oprávněni činit pouze úkony, které jim náležejí po dobu jejich volebního období. Nejde tedy o orgány s mimořádnými kompetencemi. Toto se týká zejména majetkoprávních úkonů převodu a nabývání nemovitých věcí, které je oprávněno činit pouze zastupitelstvo obce (§ 84 a § 85).

Ve funkci rovněž zůstávají členové komisí rady, resp. starosty obce (§ 122 a § 106), jelikož jde o orgány odvozené od orgánů obce, jejichž činnost je kontinuální a nepřerušuje se.

Na rozdíl od zastupitelstva obce, které každá obec nebude mít minimálně po dobu 14 hodin, konkrétně od půlnoci prvního dne voleb (tedy od půlnoci pátku 15. října, kdy zanikne mandát všem členům zastupitelstva), do 14. hodiny druhého dne voleb (soboty 16. října, kdy ukončením hlasování členům nového zastupitelstva vznikne mandát podle § 69).

U některých komisí je to logické i proto, že vykonávají přenesenou působnost (státní moc), například komise k projednávání přestupků, komise s výkonem přenesené působnosti podle § 103 odst. 4 písm. c) k povolování kácení stromů. Tuto státní moc je třeba vykonávat neustále v závislosti na potřebách občanů.

PAPÍRY, PAPÍRY... ALE TAKÉ TŘEBA CD, DVD NEBO FLASH-DISK

Každá činnost na úřadě a ve veřejné funkci je spojena s nutnou administrativou. Ačkoliv jde o nemalou částí veřejnosti obvykle velmi negativně vnímaný jev, administrativa zajišťuje možnost odvolání se na minulost, resp. mapovat kroky a rozhodnutí předchůdců.

Při přípravě na volby a povolební stav je vhodné připravit si ucelenou dokumentaci, tj. spisy, zahájené práce na projektech, smlouvy, které je možné operativně předat případným následovníkům. Bez toho nebude v budoucnu možné učinit odpovědná rozhodnutí. V tomto případě platí, že čím více se toho předá, tím lépe pro obě strany, a to nejen v papírové podobě, ale i v jiných formách (CD, DVD, flash-disk aj.).

Základem úspěchu je samozřejmě vedení správné evidence písemností obce, právních předpisů obce (obecně závazné vyhlášky a nařízení), záměrů při nakládání s majetkem obce, účetnictví a uzavřené smlouvy.

Za tímto účelem je korektní připravit protokol o předání těchto písemností, movitých věcí a dalších náležitostí, které jsou spojeny s chodem úřadu (například kontakty, software).

V zájmu plynulého chodu úřadu lze rovněž uvažovat o tom, aby noví členové zastupitelstva obce prošli školením, vzdělávacím kurzem, který jim ulehčí vstup do jejich funkcí. Obec se totiž ne vždy chová jako standardní právnická osoba, nejde ani o obchodní společnost, ani o neziskové občanské sdružení.

Nabídka kurzů je v této oblasti velmi široká. Vzdělávací minimum všem členům zastupitelstev obcí poskytuje jednak Ministerstvo vnitra (www.mvcr.cz) či krajské úřady, ale rovněž celostátně působící organizace, které zastupují města a obce (například Svaz měst a obcí České republiky - www.smocr.cz).

USTAVUJÍCÍ ZASEDÁNÍ ZASTUPITELSTVA OBCE

Pokud nebudou volby či hlasování v nich zpochybněny a vydá se příslušné soudní rozhodnutí (viz box), potom se do 15 dnů ode dne uplynutí uvedené lhůty k podání návrhu či ode dne právní moci zamítavého rozhodnutí o takovém návrhu koná ustavující zasedání zastupitelstva obce. Předsedá mu zpravidla dosavadní starosta, případně nejstarší člen zastupitelstva obce do doby, než je zvolen starosta nebo místostarosta.

Na ustavujícím zasedání zastupitelstva obce se volí starosta, místostarosta a další členové rady obce (§ 91). Jestliže nebude zastupitelstvo svoláno ze strany obce (a jejími představiteli), pak jej svolá v přiměřené lhůtě Ministerstvo vnitra.

Řádný průběh ustavujícího zasedání má ovšem více »povinných« bodů než jen výše uvedené. V první řadě jde o zasedání zastupitelstva obce, proto se na ně vztahují i obecná procesní ustanovení o jeho průběhu v § 87, § 92 odst. 3, § 93, § 94, § 95. Všem úspěšným kandidátům musí být rozeslána pozvánka na ustavující zasedání zastupitelstva, informace o konání zastupitelstva musí být rovněž zveřejněna 7 dnů před jeho vlastním zasedáním, a to včetně návrhu programu.

Na počátku konstatuje předsedající, zda je dostatečný počet usnášeníschopných úspěšných kandidátů: Jde tedy o to identifikovat úspěšné kandidáty podle údajů obsažených v kandidátních listinách. Pak by všem úspěšným kandidátům, novým členům zastupitelstva obce, mělo být rozdáno osvědčení o zvolení členem zastupitelstva obce. Na to navazuje složení slibu člena zastupitelstva obce (§ 69) a po tomto aktu schválení programu ustavujícího zasedání. Měl by být proto zvolen ověřovatel (ověřovatelé) zápisu ze zasedání, dalším podepisujícím se pod něj bude nově zvolený starosta nebo místostarosta.

Dalším bodem jednání má být rozhodnutí zastupitelstva obce, kolik místostarostů (§ 104) a členů rady (§ 99 odst. 3) bude nové zastupitelstvo volit, a dále pro které funkce budou členové zastupitelstva obce uvolněni. O tom, jakým způsobem se bude volit starosta, místostarosta a případně také další členové rady či jiné funkce, lze hlasovat, přičemž volbu je možno činit tajně (hlasovací lístky) či veřejně (zvednutí ruky, hlasovací zařízení). Pro ověření výsledků u tajné volby je ještě před ní nutno v zájmu nezávislosti ustanovit ověřovací výbor zastupitelstva obce (§ 117).

Po proběhnuvší úspěšné volbě starosty se ujímá předsedání ustavujícího zasedání zastupitelstva obce nově zvolený starosta (§ 91 odst. 1), který následně rovněž řídí volby místostarostů a členů rady a případně dalších bodů podle schváleného programu (ustavení finančního a kontrolního výboru a volba jejich členů a jejich předsedů, rozhodování o odměnách pro neuvolněné členy zastupitelstva podle druhů vykonávaných funkcí, diskuse).

NA ŘÁDNOU PŘÍPRAVU ROZPOČTU OBCE NEZBÝVÁ MNOHO ČASU

Ihned po ustavujícím zasedání by nové vedení obce mělo připravit návrh rozpočtu na rok 2011. Každá obec musí vytvářet svůj rozpočet, tedy finanční plán na období jednoho kalendářního roku, podle něhož hospodaří. Nezřídka obce vyčkávají na schválení státního a krajského rozpočtu, aby mohly zahrnout případné schválené dotace, což novým zastupitelům poskytuje trochu cenného času k tomu, aby získali základní přehled o objemu a struktuře obecního rozpočtu.

Tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů obcí upravují tzv. malá rozpočtová pravidla (zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů). Nové vedení obce by se především mělo seznámit s posledním rozpočtovým výhledem. Zde je třeba poznamenat, že ne vždy se lze na rozpočtový výhled opravdu spolehnout, neboť přístup k jeho sestavování mohl být velmi formální, pouze za účelem splnění povinnosti vyplývající ze zákona. V každém případě by rozpočtový výhled měl novému vedení obce poskytnout alespoň částečný přehled o vlivu dlouhodobých závazků jejich územního samosprávného celku na budoucí hospodaření.

Rozpočet se sestavuje zpravidla jako vyrovnaný (příjmy se rovnají výdajům). Rozpočet obce může být schválen jako přebytkový, jestliže některé příjmy daného roku jsou určeny k využití až v následujících letech, nebo jsou-li určeny ke splácení jistiny úvěrů z předchozích let.

Rozpočet obce lze schválit také jako schodkový, pokud schodek bude možné uhradit finančními prostředky z minulých let nebo smluvně zabezpečenou půjčkou, úvěrem, návratnou finanční výpomocí nebo výnosem z prodeje komunálních dluhopisů emitovaných obcí.

Vlastní strukturu rozpočtu obce upravuje prováděcí vyhláška, kterou se stanoví rozpočtová skladba, což je jednotné tříděním příjmů a výdajů. Pracovníci příslušného obecního úřadu nezřídka rozpočet připravují již přímo v členění na položky (nejnižší jednotka třídění z hlediska druhového) nebo na paragrafy (nejnižší jednotka odvětvového třídění). Z tohoto důvodu je také pro nově zvolené zastupitele vhodné seznámit se s tříděním příjmů a výdajů, což velmi usnadní orientaci v rozpočtových dokumentech.

Návrh rozpočtu musí být vhodným způsobem a ve vhodném rozsahu zveřejněn nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáváním v zastupitelstvu obce na úřední desce a v elektronické podobě způsobem, který umožňuje dálkový přístup. Připomínky k návrhu rozpočtu mohou občané uplatnit buď písemně ve stanovené lhůtě, nebo ústně na zasedání zastupitelstva, které je ze zákona vždy veřejné. Schválený rozpočet patří také mezi povinně zveřejňované údaje na webových stránkách obce.

PRO PLNĚNÍ PŘEDVOLEBNÍCH SLIBŮ JE TŘEBA VYTVÁŘET ZDROJE

Možnost splnění volebních slibů a realizace představ občanů vždy bude záviset na rozsahu finančních zdrojů, které obec může při svém hospodaření využít. Rozpočet obce se opravdu v mnohém podobá rozpočtu rodinnému - a téměř každé rozhodnutí zastupitelstva má vliv na obecní finance. Žádný starosta ani zastupitel by proto v následujících čtyřech letech neměl na tento fakt zapomenout.

PAVEL DRAHOVZAL
JAROSLAVA KYPETOVÁ

autoři se dlouhodobě zabývají problematikou organizace a fungování místní samosprávy

Důležitá data pro letošní komunální volby

K zajištění hladkého průběhu voleb je třeba, aby spolupracovaly jak státní orgány (zejména Ministerstvo vnitra a Ústřední volební komise), tak orgány krajů a obcí. Do 22. července 2010 musela stávající zastupitelstva obcí rozhodnout, zda bude na příští období voleno ve stejném počtu, v jakém působila dosud. Po již 20leté zkušenosti s místní samosprávou drtivá většina obcí počty svých zastupitelů nemění, což je předvídatelné i pro nově se rodící kandidátní listiny. Pro obce a jejich představitele jsou důležitá následující data:

10. srpen 2010: Datum podání kandidátek u registračního úřadu (registračním úřadem je zpravidla úřad pověřeného obecního úřadu). Nebudou-li zaregistrovány v dané obci kandidátní listiny se souhrnným počtem kandidátů ve výši nadpolovičního počtu volených členů zastupitelstva, popřípadě je menší než 5, pak se v této obci volby nekonají (§ 23 odst. 8 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí). V takovém případě nastupuje od druhého dne voleb Ministerstvem vnitra jmenovaný správce obce (státní zaměstnanec) podle § 98 zákona o obcích.

16. srpen 2010: Poslední den pro doplňování kandidátů či změnu pořadí na kandidátní listině.

15. září 2010: Poslední den pro nominaci zástupce volební strany do volební komise.

15. a 16. říjen 2010: Dny voleb do zastupitelstva obce.

zhruba do 23. října 2010: Zveřejnění výsledků voleb Státní volební komisí.

do 16 hod. zhruba 3. listopadu 2010 (10denní lhůta ode dne vyhlášení výsledků Státní volební komisí): Možnost podání žaloby na neplatnost hlasování či voleb do zastupitelstva obce krajskému správnímu soudu.

do 16 hod. zhruba 24. listopadu 2010 (20denní lhůta pro rozhodnutí soudu): Rozhodnutí soudu o neplatnosti hlasování či voleb nebo zamítnutí žaloby.

ZDROJ: AUTOŘI

Ing. Jaroslava Kypetová, Ph.D.

Mgr. Pavel Drahovzal

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down