01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Společenská odpovědnost úřadu není pouhým ad hoc závazkem

Pojem Společenská odpovědnost organizací (CSR - Corporate Social Responsibility) se v posledních letech přetřásá především v soukromém sektoru. Mnohé firmy se snaží v tomto ohledu udržet krok se světem - a řadě z nich se to i úspěšně daří. Jak však »společensky odpovědné chování« vnímá veřejná správa a jak CSR koncepci do ní a jejích organizací zavést?

Téma společenské odpovědnosti organizací je u nás relativně novým globálním fenoménem. Koncept CSR vnímá organizaci veřejné správy jako odpovědného partnera v oblasti ekonomické stability, ochrany životního prostředí a sociálního rozvoje.

PŘÍSTUP K CSR V PROSTŘEDÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY

Co tedy konkrétně znamená uvědomit si vlastní společenskou odpovědnost? Závazek organizace (úřadu) přispívat sociálnímu, ekonomickému a environmentálnímu rozvoji společnosti, a to nad úroveň požadovanou zákonem.

CSR je koncept, s nímž se úřady otevřeně hlásí ke své spoluodpovědnosti za stav a chod společnosti a který vychází z předpokladu, že žádný úřad nefunguje pouze ve svých ekonomických vztazích, ale ovlivňuje také své okolí (komunitu, sociální situaci zaměstnanců apod.). A naopak zájmové skupiny ovlivňují úspěšnost úřadu.

Jde zároveň o to, aby úřady nechápaly svou společenskou odpovědnost jen jako náhodné aktivity, ale uskutečňovaly ji jako nedílnou součást všech aspektů své činnosti. Reálná odpovědnost úřadu či podnikatele k občanům, resp. zákazníkům, zaměstnancům, životnímu prostředí a dalším dotčeným subjektům je totiž tou nejpřirozenější filozofií dlouhodobě poctivého zajišťování veřejných služeb nebo podnikání.

Závazek úřadu v tzv. trojí zodpovědnosti (ekonomická, sociální a environmentální oblast) může být prokazován například následujícími způsoby:

zvýšením kvality poskytovaných veřejných služeb,

aktivnějším přístupem úřadu k řešení věcí veřejných,

vyšší transparentností rozhodování úřadu,

zapojením všech aktérů dotčených řešenou záležitostí,

posílením důvěryhodnosti úřadu v očích veřejnosti a partnerů,

zvýšením kompetentnosti zaměstnanců úřadu,

zlepšením schopnosti prokázat a »prodat« výsledky úřadu.

Domnívám se, že otázka společensky odpovědného chování je natolik významná, že je třeba v České republice dlouhodobě hledat cesty, které přispějí k jejímu posílení a rozšíření nejen mezi zástupci podnikatelského sektoru, ale i sektoru veřejného.

ZAVÁDĚNÍ CSR KONCEPCE V PROSTŘEDÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY

Tvorba a zavádění úspěšného CSR přístupu organizace je komplexní, dlouhodobý a složitý úkol. Často to pro organizaci znamená posun ve způsobu vykonávání činností spojených se zaváděním dalších inovativních nástrojů řízení.

Konečným cílem implementace CSR do organizace veřejné správy je úspěšně integrovat jednotlivé oblasti CSR aktivit (klienti - občané, sociální a environmentální oblast) do vize organizace, její vnitřní kultury, operativních rozhodnutí na všech úrovních řízení ve spolupráci se zainteresovanými stranami podniku neboli stakeholdery tak, aby odpovědný přístup celkově podporoval dlouhodobou pozitivní reputaci organizace.

Schéma popisuje systematický přístup k implementaci CSR filozofie do organizace.

V některém z příštích vydání Moderní obce vás chceme seznámit s konkrétním případem zavádění CSR koncepce do organizace veřejné správy, přičemž se zaměříme na kritické momenty úspěchu implementace.

MAREK PAVLÍK
konzultant M.C.TRITON

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down