01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Tajemník obecního úřadu

V naší obci se tajemník obecního úřadu podepisuje jako »vedoucí úřadu«. Je to správné? Zákon o obcích v § 109 odst. 1 stanoví, že obecní úřad tvoří starosta, místostarosta (místostarostové), tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazeni do obecního...

V naší obci se tajemník obecního úřadu podepisuje jako »vedoucí úřadu«. Je to správné?

Zákon o obcích v § 109 odst. 1 stanoví, že obecní úřad tvoří starosta, místostarosta (místostarostové), tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazeni do obecního úřadu.

Funkce tajemníka se zřizuje vždy v obcích s pověřeným obecním úřadem a v obcích s rozšířenou působností. Ostatní obce funkci tajemníka obecního úřadu zřídit mohou - zde se však předpokládá, že o zřízení funkce tajemníka obecního úřadu předem rozhodne rada obce; není-li zvolena (§ 99 odst. 3 zákona o obcích), pak o zřízení této funkce rozhodne zastupitelstvo. Zastupitelstvu obce je totiž v tomto případě vyhrazeno jednak stanovení celkového počtu zaměstnanců obce v obecním úřadu a dále pak stanovení rozdělení pravomocí v obecním úřadu (§ 102 odst. 4 zákona o obcích).

Tajemníka obecního úřadu jmenuje a odvolává s předchozím souhlasem ředitele krajského úřadu starosta, a to v souladu se zvláštním zákonem č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon upravuje pracovní poměry úředníků obou územních samosprávných celků - tedy obcí a krajů. V § 2 odst. 5 tohoto zákona se uvádí, že »vedoucím úředníkem pro účely tohoto zákona se rozumí úředník, který je vedoucím zaměstnancem«. V § 2 odst. 7 se zřizuje legislativní zkratka, když se stanoví, že vedoucím úřadu pro účely tohoto zákona se rozumí vedoucí úředník, který vykonává funkci tajemníka obecního úřadu, ředitele krajského úřadu či ředitele Magistrátu hlavního města Prahy. Platí tedy, že označení »vedoucí úřadu« používané v zákoně o úřednících územních samosprávných celků pro účely tohoto zákona nemůže nahradit označení funkce »tajemník obecního úřadu«, jak stanoví »základní« zákon o obcích (obecní zřízení). A tedy pokud by se používalo označení funkce »vedoucí úřadu« místo »tajemník obecního úřadu«, jednalo by se o označení nesprávné a v zákoně o obcích o funkci neexistující.

Jestliže by řediteli krajského úřadu byla doručena žádost starosty o vyslovení souhlasu se jmenováním »vedoucího úřadu«, s největší pravděpodobností by ředitel krajského úřadu takový souhlas neudělil - a to s ohledem na zákon o obcích, který takovou funkci neuvádí.

V případě, že by tajemník obecního úřadu začal používat jako označení své funkce název »vedoucí úřadu«, byla by pravděpodobně zpochybnitelná platnost takto přijatých a podepsaných opatření či jiných vyhotovených písemností.

Tajemník obecního úřadu není orgánem obce - orgánem obce je obecní úřad jako celek. Je třeba však zdůraznit, že funkce tajemníka obecního úřadu je důležitá; jeho úkoly jsou stanoveny především v ustanovení § 110 zákona o obcích.

Tajemník obecního úřadu zajišťuje výkon přenesené působnosti s výjimkou věcí, které jsou zákonem svěřeny radě obce nebo zvláštnímu orgánu obce. Z dalších úkolů lze uvést například, že plní úkoly uložené mu zastupitelstvem obce, radou obce nebo starostou. Dále plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních předpisů vůči zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu a stanoví jim plat.

Na závěr je nutno uvést, že zřízení funkce tajemníka obecního úřadu není podmíněno tím, zda se obecní úřad člení na odbory a oddělení.

JUDR. MIROSLAV BÝMA, PH.D.
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down