01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

V Praze 6 je korupce nežádoucí

Korupce tu byla a bude. Tak lze stručně shrnout mínění Čechů, jak vyplynulo z výzkumu, jehož výsledky letos v dubnu zveřejnila společnost GfK Czech. Mezi obyvateli Městské části Praha 6 by však takové přesvědčení panovat nemuselo.

Místní radnice totiž už delší dobu podniká soustavné kroky, jimiž chce posílit prevenci v oblasti ochrany před korupčním jednáním a klientelismem.

VEŘEJNÉ ZAKÁZKY POD VEŘEJNOU KONTROLOU

V této městské části tak platí, že veškeré výběrové komise na veřejné zakázky jsou paritně složeny ze zástupců všech politických stran zastoupených v zastupitelstvu. Všechny veřejné zakázky a jejich výsledky se už rovněž zveřejňují na webu městské části (www.praha6.cz), ať už jde o zakázky přesahující 2 mil. Kč realizované podle zákona č. 137/2006 Sb., nebo o zakázky malého rozsahu, jejichž předpokládaná hodnota nedosáhne 2 mil. Kč bez DPH. Zakázky malého rozsahu se uskutečňují přes elektronické tržiště, do něhož se může zaregistrovat jakýkoliv subjekt. Pak mu už z radnice automaticky přicházejí nabídky na účast ve vypsaných výběrových řízeních. Už nyní platí, že přihlásí-li se do tržiště pouze jeden uchazeč, zadavatel (odbor radnice) musí oslovit další dva dodavatele.

Jakmile radnice - zřejmě už letos v září - v rámci chystaného Občansko-podnikatelského centra s názvem Centrum 6 vytvoří i databázi živnostníků a podnikatelů působících v Praze 6 (lze se do ní zaregistrovat prostřednictvím e-mailu), bude tato databáze »překlopena« do systému elektronického tržiště.

Každý radniční odbor v roli zadavatele musí vést v listinné i elektronické podobě přehlednou a prokazatelnou dokumentaci o všech zadaných zakázkách malého rozsahu. »Kontroly zadávání zakázek pak provádí kontrolní výbor zastupitelstva, rada nebo jí pověřené osoby, oddělení kontroly a interní auditor. Zadavatel je povinen ke kontrole předložit všechny požadované doklady,« říká starosta Mgr. Tomáš Chalupa.

Elektronické tržiště zatím občanům ne-umožní například zjistit, zda daná firma již některé radnicí vypsané veřejné zákazky v minulosti nevysoutěžila. To by se mělo do konce letošního roku změnit, kdy se každý zájemce o příslušné firmě dozví nejen údaje obchodního typu včetně transparentní majetkové struktury, ale rovněž o jejím vztahu k městské části.

Radnice také plánuje speciální internetovou aplikaci pro veřejné zakázky fungující na principu aukce. Aukcí by se využilo v případech, kdy rozhodující bude hlavně cena, jako třeba u nákupů kancelářského materiálu či výpočetní techniky při přesně stanovených specifikacích.

ZAPOJENÍ OBČANŮ DO KOMISÍ NEZNAMENÁ PRO RADNICI ALIBI

Radnice hodlá jít ještě dál: Záměrem je vyzvat obyvatele Prahy 6, aby se zapojovali do činnosti výběrových komisí, i když - slovy mluvčího městské části Martina Šalka - to neznamená, že komunální politici stejně jako příslušní zaměstnanci úřadu městské části by tak ze sebe sejmuli odpovědnost za řádný průběh veřejných zakázek i jejich výsledek a z výběrových řízení alibisticky učinili pouze jakési »referendum«.

Dobrou inspirací může být také snaha radnice vybízet nájemníky, aby delegovali své zástupce do výběrových komisí, které budou rozhodovat o dodavatelích oprav či rekonstrukcí osmi desítek bytových domů v majetku městské části. Představitelé nájemníků by měli být i účastníky kontrolních dnů, mít právo nahlížet do stavebního deníku a se zástupci vlastníka kontrolovat kvalitu odvedené práce.

NEJEN ETICKÝ KODEX

Už od roku 2002 je pro zaměstnance radnice součástí pracovního řádu také etický kodex. »Tak se stal vymahatelný i jako součást pracovní smlouvy, přičemž při jeho porušení lze sáhnout až k okamžité výpovědi,« poznamenává Martin Šalek.

Protikorupčních opatření, ať už stávajících či teprve chystaných, platí na radnici MČ Praha 6 celá řada. Počínaje zveřejňováním veškerých příjmů starosty i příjmů z veřejných prostředků u všech členů zastupitelstva (dlouho před přijetím zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů) na webu přes publikaci zápisů (a hlasování) nejen zastupitelstva (včetně on-line přenosů z jeho jednání), ale i rady městské části na internetu až třeba po prosazení koncepce pohledově otevřených kanceláří při rekonstrukci budovy radnice.

Jak konstatuje starosta Mgr. Tomáš Chalupa, radnice se při přípravě balíčku protikorupčních opatření mohla opřít i o zkušenosti Ing. Mgr. Oldřicha Kužílka, předsedy komise pro otevřenou radnici Rady Městské části Praha 6, spolupracovníka Otevřené společnosti, o. p. s. a jednoho z tvůrců zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.

Při rekonstrukci radnice MČ Praha 6 byla prosazena koncepce pohledově otevřených kanceláří. V budově platí i zákaz zatahovat žaluzie mezi kancelářemi během jednání.

 

Starosta MČ Praha 6 (od letošního května i poslanec) Mgr. Tomáš Chalupa: Přijímáme konkrétní opatření, která by měla rozptýlit ve společnosti dnes tolik rozšířenou nedůvěru v »poctivost« veřejné správy.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down