01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Neslučitelnost funkcí

Je možné na určitou dobu zaměstnat na obecním úřadě člena zastupitelstva naší obce? Šlo by o zástup za pracovnici mající na starost zejména pokladnu, a to po dobu její dlouhodobější nepřítomnosti (nemoc). Nevznikl by obci, nebo samotnému členu zastupitelstva z tohoto důvodu nějaký problém? Dotaz je...

Je možné na určitou dobu zaměstnat na obecním úřadě člena zastupitelstva naší obce? Šlo by o zástup za pracovnici mající na starost zejména pokladnu, a to po dobu její dlouhodobější nepřítomnosti (nemoc). Nevznikl by obci, nebo samotnému členu zastupitelstva z tohoto důvodu nějaký problém?

Dotaz je třeba posoudit ze dvou hledisek. V prvé řadě je nutné vyřešit otázku vzniku možné neslučitelnosti funkcí, která může nastat v případě, že člen zastupitelstva obce (dále jen zastupitelstvo) vykonává určité, zákonem specifikované zaměstnání.

Neslučitelnost funkce člena zastupitelstva upravuje § 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí. Podle ustanovení § 5 odst. 2 tohoto zákona je funkce člena zastupitelstva neslučitelná s funkcí vykonávanou zaměstnancem této obce zařazeným do obecního nebo městského úřadu této obce nebo města nebo s funkcí vykonávanou zaměstnancem zařazeným do pověřeného obecního úřadu, krajského nebo finančního úřadu za podmínky stanovené odstavcem 3, a to, že zaměstnanec vykonává přímo státní správu vztahující se k územní působnosti příslušné obce, nebo za podmínky, že jde o zaměstnance jmenovaného starostou, primátorem, hejtmanem nebo radou kraje nebo obce.

S ohledem na uvedené nelze vyloučit, že v tomto případě neslučitelnost funkcí skutečně nastane. A to tehdy, pokud člen zastupitelstva jako zaměstnanec obce zařazený do obecního úřadu bude vykonávat státní správu, respektive přenesenou působnost obce (neslučitelnost z důvodu jmenování do funkce s ohledem na pracovní zařazení zřejmě nepřichází v úvahu).

V této souvislosti je nutné zdůraznit, že případná neslučitelnost funkce člena zastupitelstva s výkonem jiného zaměstnání nemá vliv na pracovněprávní poměr, který by důvod této neslučitelnosti zakládal. To znamená, že neslučitelnost funkcí neřeší zaměstnavatel člena zastupitelstva (v tomto případě obec), ale s neslučitelností se musí vypořádat zastupitelstvo, jehož je členem. Neslučitelnost funkcí je totiž důvodem pro zánik mandátu člena zastupitelstva.

K zániku mandátu nedochází automaticky (ze zákona), ale až po vyslovení zastupitelstva, nedojde-li v mezidobí k zániku mandátu jiným způsobem (například rezignací samotného člena zastupitelstva). Zastupitelstvo by mělo zánik mandátu vyslovit na svém nejbližším zasedání po dni, kdy ke vzniku neslučitelnosti došlo, resp. kdy se zastupitelstvo o neslučitelnosti dozvědělo. Pro případ, že by zastupitelstvo neslučitelnost neřešilo, stanoví zákon na tomto úseku kompetence řediteli krajského úřadu.

Pro úplnost třeba dodat, že specifický postup stanoví zákon o volbách do zastupitelstev obcí pro řešení neslučitelnosti funkcí v »povolebním« období.

Druhý aspekt dotazu spočívá v tom, že podle ust. § 119 zákona o obcích členy finančního a kontrolního výboru zastupitelstva nemohou být starosta, místostarosta, tajemník obecního úřadu ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu. Jak vyplývá z dotazu, člen zastupitelstva by měl na úřadě mimo jiné vést pokladnu. Podle mého právního názoru lze vedení pokladny, vystavování a zapisování pokladních dokladů a podobně pod pojem »účetní práce« podřadit.

Jestliže by tedy člen zastupitelstva měl na úřadě vykonávat »účetní práce«, pak by nemohl být členem kontrolního ani finančního výboru (tzn. pokud je, zastupitelstvo by jej mělo z funkce ve výboru odvolat). Tuto situaci nelze zaměňovat s neslučitelností funkcí, jak ji předpokládá zákon o volbách do zastupitelstev obcí a jak jsem ji popisovala.

Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down