01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nové parkoviště přispělo ke zklidnění centra Boskovic

V historických centrech měst se plochy pro parkoviště hledají jen velmi obtížně. V Boskovicích však zabili dvě mouchy jednou ranou: Zbavili se už nefunkčního nájezdu pro zauhlování bývalé kotelny a místo něho vybudovali 30 parkovacích míst.

Ještě dříve, než v Boskovicích na Blanensku začali s rekonstrukcí Masarykova náměstí v historickém jádru města a s návazným budováním přilehlého parkoviště v Hradní ulici, podle slov Ing. Vlastimila Koláře, vedoucího odboru územního rozvoje městského úřadu, zástupci radnice sjezdili snad půl republiky, aby se nechali inspirovat dobrými zkušenostmi, ale také aby se vyvarovali špatných řešení.

AUTOMOBILŮ NA NÁMĚSTÍ JE MÉNĚ A PARKUJÍ ZA POPLATEK

»Můj průzkum se soustředil na otázku dopravy: Zda vůbec - a pokud ano, pak v jaké míře - pustit auta do hlavního městského prostoru a jak velkou plochu tam vyčlenit pro parkování. Zjistil jsem třeba, že tam, kde auta z náměstí razantně vymístili, prostor "umrtvili". Jenže zaskládat náměstí auty také není řešení, i když řada obchodníků by si to přála. Považovali náměstí za něco jako kapacitní parkoviště a zásobovací dvůr pro své obchody. Nám se obchodníky podařilo přesvědčit, že náměstí plní i jiné funkce - shromažďovací a do jisté míry i relaxační. Je důležité, aby se lidé v tomto prostoru cítili bezpečně a příjemně. To se nakonec pozitivně projeví tržbách obchodů. Když bude prostor přirozeně příjemný, lidé jej budou vyhledávat a taky něco nakoupí,« poznamenává Ing. Vlastimil Kolář.

Oboustranně přijatelná řešení se hledala rovněž s památkáři. Po roce 1989 totiž historické jádro města včetně torza židovského gheta bylo prohlášeno za městskou památkovou zónu. »S památkáři jsme dlouze a složitě diskutovali kupříkladu otázku zeleně,« vysvětluje Ing. Vlastimil Kolář. »Vím, že historicky stromy a květiny na náměstích nebyly, neboť šlo o prostory ke konání trhů. Ovšem dnes náměstí plní i jiné funkce a podle mého názoru se to bez zeleně už neobejde. Jen je třeba zvolit vhodnou míru.«

V Boskovicích je tak nyní na Masarykově náměstí 100 zpoplatněných parkovacích míst, která v tomto prostoru slouží hlavně návštěvníkům obchodů, úřadů a bank.

PŘÍLEŽITOST DALA HRADNÍ ULICE

Nové parkoviště s kapacitou 30 míst v Hradní ulici směrem z horního konce náměstí vzhůru k zámku a zámecké zahradě je zase určeno především návštěvníkům boskovických kulturních památek. Parkoviště (viz snímek na další straně) vzniklo na místě někdejšího, po plynofikaci už nefunkčního nájezdu pro zauhlování kotelny přilehlé základní školy. V památkové zóně to bylo prakticky jediné možné místo pro tolik potřebné parkoviště. Nakonec projekt přijali i památkáři: V Hradní ulici se totiž odstranil nevhodný novotvar (nájezd na školní uhelnu) a parkoviště svým pojetím respektuje bezprostřední sousedství historické budovy zámecké barokní rezidence, v níž nyní sídlí Muzeum Boskovicka.

Důležité je, že radnice vybudování parkoviště v Hradní ulici nepojala samoúčelně - jen ve snaze získat nová parkovací místa. Filozofie projektu totiž byla postavena na tom, aby se komplexně řešil i původní stavebně technický stav celé lokality včetně dopravní situace, která v ní panovala. Vzhledem k intenzitě dopravy tam chodníky už svou šíří nevyhovovaly a špatný byl i jejich technický stav. Zelené pásy, které oddělovaly chodník od vozovky, už prakticky neplnily žádnou funkci, byly prošlapány a sloužily spíše jako záchody pro psy. Osobní auta, parkující na vozovce mnohdy v obou směrech, bránila plynulému průjezdu ostatním vozidlům, která navíc ohrožovala chodce, jimž úzké chodníky nestačily.

Nové parkoviště v Hradní ulici pomohlo zklidnit turisticky atraktivní centrum Boskovic. Protože se ulice zbavila chaoticky parkujících aut, mohla se razantně rozšířit plocha pro chodce tak, aby pro ně byla pohodlná, bezpečná a příjemná. Hradní ulice dostala i novou dlažbu, je vybavena lavičkami, veřejným osvětlením a nově osazena zelení, čímž tam vznikl příjemný a reprezentační veřejný prostor.

ZÁVORA, ČI PARKOVACÍ AUTOMAT?

Také parkovné je v Hradní ulici (stejně jako na dalších parkovištích ve městě) nižší než taxa za použití parkovacích míst na Masarykově náměstí. Všude ve městě se při parkování vozidla platí desetikoruna za první i každou další započatou hodinu, na Masarykově náměstí však každá další započatá hodina stojí 20 korun. Společnost Služby Boskovice prodává rovněž parkovací karty, které platí na všech placených parkovištích s výjimkou Masarykova náměstí.

Po třech letech od uskutečnění projektu by Ing. Vlastimil Kolář na základě dosavadních zkušeností postupoval jinak zřejmě jen v případě závory u vjezdu na parkoviště. »Patrně bych ji tam už neosazoval, ale placení řešil parkovacím automatem,« říká. »Mentalita lidí je ještě taková, že závora část z nich od vjezdu na parkoviště odrazuje.«

Šéf radničního odboru územního rozvoje v Boskovicích přidává ještě jednu radu: »Vyplatí se všechny důležité věci projednat s co nejširším okruhem orgánů, organizací a obyvatel. Určitě nelze všem ve všem vyhovět. Ale je třeba názory druhých poslouchat, neslibovat nemožné - a to, na čem se pak společně dohodneme, dodržet.«

Je třeba z náměstí vyloučit automobilovou dopravu, nebo se na něm naopak má vybudovat co nejvíce parkovacích míst? Tuto otázku řešili i v Boskovicích v okrese Blansko. Nakonec pro své Masarykovo náměstí (na snímku s radnicí v pozadí) nalezli přijatelný kompromis.

 

Místo už nefunkčního nájezdu pro zauhlování školní kotelny nyní v Boskovicích slouží toto sympatické hlídané parkoviště.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down