01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Autobusové zastávky mohou být bez bariér

Projekt Letohradem bezpečně bez překážek se zaměřuje na zlepšování bezpečnosti dopravy v tomto městě. V rámci projektu město dosáhlo i na dotaci SFDI na rekonstrukci autobusových zastávek a chodníků v Ústecké ulici.

Podle údajů z roku 2005 touto ulicí v Letohradě (okres Ústí nad Orlicí) každý den projíždělo v průměru 4600 vozidel. Podél silnice II. třídy jsou ovšem umístěny také autobusové zastávky, v nichž podle současného jízdního řádu den co den zastavuje 16 linek. A jak podotýká starosta města Petr Fiala, zastávky využívají stovky cestujících denně.

»Zastávky se nacházejí poblíž rušné křižovatky pod náměstím a jakékoliv zastavení autobusu tam způsobovalo velké dopravní problémy. Ty se někdy se přenesly dokonce až do křižovatky, k níž je příjezd od náměstí z prudkého kopce. Docházelo tam tak k velmi nebezpečným situacím,« přibližuje ještě nedávný stav v této lokalitě starosta.

LETOHRADU VÝZNAMNĚ POMOHL PŘÍSPĚVEK SFDI

Proto v roce 2008 radnice přikročila k přebudování autobusových zastávek v obou směrech do podoby zálivů a zároveň nechala provést rekonstrukci přilehlých chodníků. Všechny tyto úpravy měly bezbariérový charakter. Investice se uskutečnila v rámci projektu Letohradem bezpečně bez překážek, který se v tomto východočeském městě zaměřuje na zlepšování bezpečnosti dopravy.

Investorem rekonstrukce autobusových zastávek a přilehlých chodníků v Ústecké ulici bylo město, přičemž projekt byl podpořen příspěvkem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) 0,94 mil. Kč pro naplňování programů zaměřených ke zvýšení bezpečnosti dopravy a jejího zpřístupňování osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. Zbytek do celkové výše investičních nákladů 1,2 mil. Kč dorovnalo ze svého rozpočtu město. Neinvestiční náklady činily zhruba 40 tisíc korun, přístřešek čekárny stál radnici dalších 60 tisíc korun. Zhovitelem díla, který vyšel z výběrového řízení na veřejnou zakázku, byly Technické služby Letohrad spol. s r. o.

Ačkoliv rekonstrukce zastávek i chodníků rovněž vyžadovala zásahy do některých sousedních pozemků, podařilo se ji v samém závěru roku 2008 uskutečnit během pouhých tří měsíců. Mimo jiné také proto, že v místě úpravy šlo vesměs o pozemky města, případně TJ Spartak OEZ Letohrad, s níž radnice nalezla rychlou dohodu.

ZVÝŠILA SE BEZPEČNOST DOPRAVY

Město Letohrad projekt přihlásilo do soutěže Cesty městy, kterou jako součást svého Dopravního programu pořádá Nadace Partnerství. V přihlášce do soutěže se rovněž uvádí, že před dokončením projektu jen v letech 2007/2008 došlo v této lokalitě hned k sedmi dopravním nehodám. »Od doby, kdy byly autobusové zastávky v Ústecké ulici zrekonstruovány včetně vybudování zálivů, o nějaké dopravní nehodě, k níž by tam došlo, vlastně ani nevím,« konstatuje starosta Petr Fiala.

MODERNÍ BEZBARIÉROVÉ ŘEŠENÍ NEPŮSOBÍ PROBLÉMY

Zrekonstruovaným zastávkám nechybějí signální pásy s reliéfním povrchem pro nevidomé, podél snížených obrubníků byly zase vybudovány varovné pásy. V zálivech oddělených od jízdních pruhů vodicími pásky je položena podle návrhu projektové dokumentace obrusná vrstva z drobných žulových kostek, zatímco obrusná vrstva vozovky zůstala zachována v podobě asfaltového betonu.

Z dopravců využívá tyto zastávky ČSAD Ústí nad Orlicí, a. s., která pro ně na požádání radnice poskytla i nové označníky. Bezbariérové řešení zastávek řidičům autobusů problémy nepůsobí. Projektovou dokumentaci pro územní a stavební řízení z hlediska bezbariérovosti důkladně posuzovalo i cestmistrovství Správy a údržby Pardubického kraje v Ústí nad Orlicí a při rozhodování o poskytnutí svého finančního příspěvku se jí zabýval i SFŽP.

Jak potvrzuje starosta Petr Fiala, ve městě chybělo - a dosud částečně chybí nemálo chodníků podél frekventovaných silnic II. třídy v zastavěné části města, kde situace nebyla ani pro chodce, ani pro řidiče dostatečně bezpečná. Proto se město v současném volebním období zaměřuje na zlepšování bezpečnosti dopravy na svém území a s projektem Letohradem bezpečně bez překážek se rok co rok uchází o dotaci Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). S žádostmi u fondu uspělo už dvakrát - v roce 2008, stejně jako o rok později.

Dodejme, že díky projektu Letohradem bezpečně bez překážek se v Ústecké ulici loni položil i nový chodník podél silnice II/360 do Jankovic a zrekonstruovaly se ještě další, už nevyhovující úseky. Radnice tyto chodníky, ale i veřejné osvětlení v Ústecké ulici zainvestovala ze svého rozpočtu.

ZMĚNY DÍKY ROP SEVEROVÝCHOD

Ke zlepšení bezpečnosti dopravy přispěl i projekt spolufinancovaný z Regionálního operačního programu (ROP) Severovýchod, v jehož rámci se zrekonstruoval přednádražní prostor, takže u vlakového nádraží vzniklo za zhruba 25 mil. Kč i nové autobusové nádraží. Také v ulicích - Komenského a Šedivské, vesměs podél silnic II. třídy, byly obnoveny nevyhovující chodníky. Díky ROP má Letohrad rovněž svou první okružní křižovatku.

»Naší prioritou bude i nadále pokračovat v projektu Letohradem bezpečně bez překážek a budovat chybějící chodníky podél frekventovaných komunikací v zastavěné části. Zabývat se chceme i pro chodce nebezpečným zúženým hrdlem ve spodní části Václavského náměstí, stejně jako nízkou průjezdností železničního viaduktu na II/360 pod náměstím,« uzavřel starosta Letohradu Petr Fiala.

JAK JSOU ŘEŠENY AUTOBUSOVÉ ZASTÁVKY V ÚSTECKÉ ULICI

Bezbariérové provedení zastávek odpovídá požadavkům v době výstavby platných předpisů:

Na nástupišti ve vzdálenosti přibližně 0,50 m od staničního označníku byl z dlažby s reliéfním povrchem položen signální pás šířky 0,80 m pro nevidomé.

Obrubníky nástupiště lemuje barevný kontrastní pás bez hmatové úpravy o šířce 0,30 m.

V místech sjezdů a tam, kde se chodník napojuje na obslužnou komunikaci k přilehlé prodejně, byla pro varovný pás o šířce 0,40 m použita reliéfní dlažba.

Varovný a signální pás mají dostatečný hmatový kontrast a jsou barevně odlišeny od okolní dlažby.

V místech pro přecházení výška sníženého obrubníku činí 0,02 m, u sjezdů je pak jeho výška 0,02 - 0,05 m.

Chodníky jsou rampově spádovány ke sníženým obrubníkům ve sklonu maximálně 12,5 % při zachování průchozího prostoru o šířce minimálně 0.90 m a příčném sklonu průchozího prostoru nanejvýš 2 %.

Pro zrakově postižené občany tvoří vodicí linii betonové záhonové obrubníky ABO 5-20 výšky minimálně 0,06 m, které ohraničují chodník a travnatý pás. Na autobusové zastávce pod zámkem převzala funkci vodicí linie kamenná opěrná zeď.

Příčný sklon nástupiště je 2 % a výška nástupní hrany nad vozovkou 0,20 m.

Přístup na autobusové zastávky je zajištěn po chodnících šířky 2,00 m, z nichž část je již v bezbariérovém provedení a zbytek na tuto úpravu ještě čeká.

ZDROJ: MĚSTSKÝ ÚŘAD LETOHRAD

Před rekonstrukcí zastávek v Ústecké ulici autobusy nejenže zastavovaly v jízdním pruhu silnice II. třídy a brzdily plynulost provozu, ale často vjížděly až na chodník (horní foto). Vybudování zastávkových zálivů a bezbariérové provedení zastávek (foto vpravo) zvýšily bezpečnost silničního provozu a prospěly komfortu cestujících při výstupu a nástupu.

 

V loňském roce Letohrad získal dotaci SFDI i na tento nový chodník podél silnice II/360 do jedné ze svých částí - Jankovic.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down