Skutečnost, že Poslanecká sněmovna 14. dubna schválila ve třetím čtení návrh novely zákona o loteriích a jiných podobných hrách v původním znění navrženém skupinou poslanců, pokládám za dobrou zprávu pro všechny, kdo se - podobně jako já - dlouhodobě snaží o reálnou regulaci hazardu. Přestože...
Skutečnost, že Poslanecká sněmovna 14. dubna schválila ve třetím čtení návrh novely zákona o loteriích a jiných podobných hrách v původním znění navrženém skupinou poslanců, pokládám za dobrou zprávu pro všechny, kdo se - podobně jako já - dlouhodobě snaží o reálnou regulaci hazardu.
Přestože málokdo z lidí, s nimiž se setkávám, pochybuje o nutnosti omezit negativní jevy spojené s neuvěřitelným rozšířením hazardních her, moje zkušenost je taková, že prosazení jakéhokoli omezení na legislativní úrovni je složité. V tomto smyslu chápu »loterijní lobby« jako velmi silného soupeře. O jak silného soupeře jde, se nejlépe ukázalo ve chvíli, kdy byl poslanecký návrh v průběhu projednávání v rozpočtovém výboru před třetím čtením doslova otočen o 180 stupňů. Obce by podle této verze nemohly mluvit vůbec do ničeho. Proto jsme s kolegy starosty zorganizovali petici, kterou podpořilo několik tisíc občanů.
Nedělám si iluze o tom, že návrh novely, který byl snad i díky naší iniciativě schválen v původním znění, je ideální. Obsahuje mj. tříleté přechodné období, po které může být zachován současný stav, což se mi moc nelíbí. Na druhou stranu návrh počítal se zachováním status quo na deset let. Stejně tak se přijatou novelou nezvyšují povinné odvody pro provozovatele hazardu. I nad tím by bylo třeba se zamyslet.
Podstatné jsou však dva momenty, pro které pokládám schválení novely v tomto znění za dobrou zprávu: Obec se za prvé stane ze zákona účastníkem každého řízení o povolení provozu jakékoli loterie nebo jiné podobné hry, která má být provozována na jejím území, a za druhé bude moci prostřednictvím obecně závazné vyhlášky regulovat všechny typy hazardních her. Podotýkám, že obě ustanovení plně dopadají i na tzv. jiné technické hry (videoloterní terminály), jejichž provoz povoluje, a v mnoha případech dosti necitlivě, Ministerstvo financí.
Po dlouhých letech »boje s větrnými mlýny« jsme se konečně dočkali významného legislativního posunu umožňujícího hazard skutečně regulovat. Zákon o loteriích je 20 let starou normou a komplexní řešení problémů může přinést až jeho úplně nová podoba. S největší pravděpodobností se asi ukáže, že právě přijatá novela komplexním řešením není a v budoucnu bude třeba některé instituty konstruovat jinak.
I přesto trvám na tom, že v situaci, která ve sněmovně byla, bylo zvoleno v dané chvíli nejlepší možné řešení. Alternativou totiž bylo buď schválení pro obce nepřijatelného návrhu rozpočtového výboru, nebo zachování stejně nepřijatelné stávající právní úpravy.
Před konečným třetím čtením totiž poslanci výboru do původní verze vnesli pozměňovací návrh, že obec, na jejímž místě má být loterie nebo hra provozována, »není účastníkem řízení o vydání povolení k provozování loterie nebo jiné podobné hry«. Jeho přijetím by obce byly zbaveny možnosti spolurozhodovat o provozu videoterminálů s vysokými sázkami, a nemohly by tak účinně bojovat proti hazardu na svém území.
Dovolte mi prostřednictvím časopisu Moderní obec ocenit vstřícnost, s jakou na vzniklou situaci reagovali starostové a zastupitelé pražských městských částí i ostatních měst a obcí. A především poděkovat všem, kteří podpisempod petici vyjádřili svůj nesouhlas s neudržitelnou situací, kdy obce nemají efektivní nástroj k regulaci nekontrolovatelného nárůstu hazardních podniků.
JANA ČERNOCHOVÁ
starostka Městské části Praha 2 a členka petičního výboru petice Za právo obcí reálně omezovat hazard na svém území
FOTO: ARCHIV