01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Potřebujete více turistů?

Řada regionů a obcí vzhlíží k turistice jako k řešení vlastních ekonomických problémů. Ne vždy si však mohou najmout profesionální poradce. V tomto článku najdete několik praktických rad, které vás mohou inspirovat či vám mohou pomoci.

Základem vašich úvah by mělo být poznání, co můžete turistům nabídnout a co skutečně chtějí. Obojí je důležité posoudit systematicky, nikoliv na základě vlastního názoru. Při inventuře turistické nabídky vašeho regionu nevynechejte posouzení kvality poskytovaných služeb. Nízká kvalita služeb často způsobí, že se turisté již nevrátí.

Zjistit spokojenost a preference turistů je rovněž důležité. Tyto informace získáte na základě průzkumu, který můžete uskutečnit například s pomocí žáků místní školy. Rovněž můžete nabídnout turistům, aby vyplňovali anketní lístky při návštěvě různých míst vašeho regionu, či hlasovali pomocí internetu.

SPOLUPRÁCE S POSKYTOVATELI SLUŽEB

Rozvoji turistického ruchu se bude jen obtížně věnovat několik málo nadšených jednotlivců, naopak je třeba vytvořit širší tým například zapojením poskytovatelů služeb (penziony, restaurace).

Důvodů je několik: Dobrý dojem z výletu pokazí návštěva restaurace (turisté se nevrátí), nedokážete připravit turistům komplexní nabídku, a tím méně vyděláte, obtížně budete rozvíjet turismus vašeho regionu.

Spolupráce s poskytovateli služeb jistě nebude snadná. Majitelé penzionů, restaurací a dalších zařízení často nevidí okamžitý efekt tohoto snažení, proto spolupracovat odmítají. Navíc obtížně přijímají konstruktivní kritiku s cílem zlepšit kvalitu svých služeb. Cesta ke spolupráci vede přes pravidelnou komunikaci, jasné a dosažitelné cíle, prezentaci dobrých zkušeností apod. V některých oblastech si toto již uvědomili a spolupracovat začali. Důkazem jsou například dnes již tradiční akce otevřených vinařských sklepů na Moravě.

Rozhodně se vyplatí přemýšlet, co může poskytovatelům služeb dále pomoci a jak je ke spolupráci motivovat. Příkladem nízkonákladového řešení je školení, které mohou navštívit ti poskytovatelé, kteří se například zapojují do šetření názorů turistů. Jiným příkladem je vytvoření turistické internetové prezentace s možností bezplatné propagace.

OSLOVTE RŮZNÉ KOMUNITY

Na turisty lze nahlížet i jako na skupiny se stejnými zájmy či zálibami. Oslovte turistickou nabídkou různé komunity, například rodiny s dětmi, patrioty, sportovce, lidi v důchodovém věku atd. Výhodou tohoto přístupu je, že snadněji porozumíte jejich potřebám a lépe vytvoříte odpovídající nabídku služeb. Navíc tyto skupiny se budou častěji vracet, aby potkaly své známé, a rovněž častěji budou sdělovat své reference ostatním, aby příště přijeli s nimi.

V obchodě platí, že prodat stávajícímu zákazníkovi je méně náročné než prodat novému zákazníkovi. Proto je důležité věnovat pozornost věrným zákazníkům. Řešení existuje mnoho. Samozřejmě můžete pravidelným turistům zajistit slevy u vybraných poskytovatelů služeb. Na druhé straně existují i snazší a originálnější metody - vytvořte klub milovníků svého regionu (můžete je evidovat v počítači turistického centra či na úřadě), pošlete jim každý rok elektronickou pozvánku k opětovné návštěvě, či rozdejte věrnostní odznaky.

NABÍDNĚTE BALÍČKY SLUŽEB

Vyplatí se uvažovat o komplexní nabídce služeb, o tzv. balíčcích služeb. Vedle ubytování v penzionu můžete nabídnout polopenzi v blízké restauraci, několik tipů na výlety včetně zapůjčení kol atd. V balíčku nemusí být nutně jen komerční služby. Podmínkou je spolupráce více stran, odměnou jsou vyšší tržby pro všechny zúčastněné. Dobré balíčky zajistí nejen vyšší útratu, ale i vyšší spokojenost turistů (mimochodem je můžete pomocí balíčků směrovat na služby ověřené kvality), opakovaná návštěva či delší pobyt. Balíčky rozhodně navrhněte v několika variantách tak, aby vyhovovaly různým potřebám turistů.

BEZ REKLAMY NEPRODÁTE

Možností propagace existuje mnoho. Upozorním zejména na moderní a relativně levné způsoby, což je využití internetu, především webových stránek a sociálních médií. Webové stránky využívá již téměř každý, zaměřte se však na jednotnou podporu turistického regionu, například pomocí uvedení loga regionu a odkazu na centrální webové stránky na všech stránkách poskytovatelů služeb. Sociální média (například Facebook) mohou přispět rovněž - vytvoření »stránky« je obvykle zdarma. Pokud tuto »stránku« postavíte především pro věrné turisty, stanou se vašimi fanoušky a budou tuto zkušenost šířit dále. Tímto způsobem můžete rovněž (zdarma) informovat o akcích, které připravujete.

Pokud budete fungovat jako sehraný tým a váš region bude mít zajímavou prezentaci, zkuste zauvažovat o zapojení partnerů - sponzorů. Spolupráci nabídněte těm firmám, které prodávají výrobky zákazníkům a jsou současně vašimi turisty. Sponzory můžete motivovat také tím, že pro jejich zaměstnance připravíte slevové balíčky na návštěvu vašeho regionu, čímž získáte další klienty.

Nápadů, jak za rozumné peníze podporovat turistiku, je skutečně mnoho, výše uvedené nejsou zdaleka vyčerpávajícím listem. Nicméně úspěchu dosáhnete, pokud začnete s realizací několika málo úkolů či cílů. Rovněž se nelze věnovat všem možným typům turistických zákazníků. Nejde jen o náročnost takového přístupu, ale také o zmatení turistů - doby, kdy jeden výrobek vyhovoval všem, jsou již dávno pryč.

MARTIN HLADÍK
odborný poradce společnosti ANTEE

Turistickou nabídkou lze oslovit rodiny s dětmi, patrioty, sportovce, lidi v důchodovém věku a další zájemce. Na snímku je Hornický skanzen ve Stříbře.

ILUSTRAČNÍ FOTO: DAN NIKOLOV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down