V lednovém a březnovém* vydání Moderní obce jsme se pod tímto titulkem zabývali projektem na zvýšení efektivity řízení velké veřejné instituce. Jde o jednu konkrétní fakultu jedné konkrétní vysoké školy v České republice. Tentokrát se budeme věnovat části projektu nazvané Zlepšení image fakulty.
Kompletní název této části zní: Projekt na zlepšení image a hodnocení fakulty u klíčových cílových skupin.Hlavním záměrem zadavatele bylo zlepšit image a hodnocení fakulty u těch skupin, které bezprostředně nebo zprostředkovaně ovlivňují její úspěch. Na začátku projektu jsme bedlivě naslouchali zadavateli, a to především ve dvou směrech:
Na jaké cílové skupiny zadavatel požaduje nasměrovat aktivity ke zlepšení image fakulty.
Jak si zadavatel představuje stanovení a zpracování vlastních aktivit, které k celkovému účelu projektu povedou.
AKČNÍ PLÁN PRO PRÁCI S KAŽDOU CÍLOVOU SKUPINOU
Jakmile jsme dospěli ke vzájemné dohodě o hlavních tématech způsobů zlepšování image fakulty, začali jsme se věnovat jednotlivým aktivitám, vždy se záměrem zpracovat metodiku a akční plán pro komunikaci s každou konkrétní cílovou skupinou, k níž se daná aktivita vztahuje.
Větší zapojení významných osobností (bývalých studentů fakulty) z různých segmentů do současného života fakulty.
V této části projektu jsme nejprve stanovili různé formy angažovanosti významných absolventů fakulty v dění na škole. Kladli jsme si otázku, co těmto osobnostem můžeme nabídnout, aby pro ně bylo ještě zajímavější zapojovat se do života školy.
Škola jim tak kupříkladu nabídla:
Vytvoření prestižního VIP klubu úspěšných absolventů s možností pořádat jejich setkávání, vzájemně se přitom inspirovat a sdílet informace, rozvíjet networking a podporovat vlastní byznysové aktivity.
Personální marketing (propagační materiály, webové stránky, seznam významných absolventů - VIP klub apod.).
Možnost spolupráce fakulty v rámci Možnost spolupráce fakulty v rámci aktivit Společenské odpovědnosti firem (CSR - více na toto téma viz Moderní obec č. 4/2010, str. 37 - pozn. redakce) uplatňovaných ve společnostech, v nichž absolventi pracují.
Spolupráci na výzkumných projektech.
Současně s touto nabídkou jsme vybrali významné osoby, které by mohly projevit o užší spolupráci s fakultou zájem.
Zviditelnění spolupráce fakulty s firmami v oblasti vědy a výzkumu.
Fakulta, pro kterou jsme pracovali, má vynikající vědeckou činnost. Cílem této části projektu proto rovněž bylo lépe propagovat vědce a výsledky jimi řešených konkrétních výzkumných úkolů.
V této oblasti jsme nejdříve vybrali pět nosných výzkumných projektů, u nichž se zaměříme na jejich publicitu. Paralelně jsme řešili způsoby zviditelnění, k čemu jsme zpracovali Manuál propagace, který u každého nosného výzkumného projektu popisuje:
Cíl propagace výzkumného projektu.
Způsob propagace výzkumného projektu (obsah propagace, cílové skupiny propagace, nástroje propagace, harmonogram propagace).
Zlepšení postavení fakulty v žebříčcích vysokých škol.
Tato část projektu se zabývala zmapováním různých žebříčků vysokých škol v České republice i v zahraničí, které jsou zveřejňovány významnými výzkumnými agenturami nebo médii. V jednotlivých žebříčcích jsme zjišťovali, jaká kritéria hodnotí a jaký žebříček nejlépe vystihuje zaměření fakulty.
Protože prestižní žebříčky se většinou zabývají hodnocením vysokých škol (univerzit) - a nikoliv jednotlivými fakultami, domnívám se, že obecně pro zlepšení postavení každé vysoké školy v žebříčcích, a tím pro zlepšení jejího celkového vnímání i jednotlivých jejích fakult cílovými skupinami, je třeba rozhodnutí o dalším směrování školy posunout z úrovně vedení fakulty k diskusi a konečnému verdiktu na úrovni vedení celé vysoké školy (univerzity).
JAK ZNĚLO NAŠE KLÍČOVÉ DOPORUČENÍ
Klíčové doporučení, které jsme dali fakultě (resp. celé vysoké škole) na konci této části projektu, znělo: V následujícím období usilujte zlepšit se v postavení těch funkcí vysoké školy, kde v současné době fakulta (vysoká škola) podle výsledků výzkumu Žebříček Profil veřejných vysokých škol (sestavilo jej Středisko vzdělávací politiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy) zatím zaostává.
Konkrétně šlo o to zlepšit se v těchto způsobech fungování školy:
celoživotní funkce (zvýšit zastoupení dalšího vzdělávání a vzdělávání dospělých);
regionální funkce (orientaci školy více zacílit na regiony a na spolupráci s příslušným krajem);
podnikatelská funkce (prohloubit spolupráci školy se svými partnery, zvýšit objem prostředků, které škola získává z neveřejných zdrojů).
Posílením těchto tří uvedených funkcí získá fakulta (respektive celá vysoká škola) další rozměr svého působení, které by se s určitým zjednodušením mohlo označit mottem »Od internacionální výzkumné školy ke škole, která je blíže firmám a regionu, v němž působí«.
MAREK PAVLÍK
konzultant M.C.TRITON
Každá vysoká škola žije především ze zájmu mladých lidí na ní studovat. Rozvíjet však musí i své další funkce.
ILUSTRAČNÍ FOTO: IVO GOLDBACH
* http://moderniobec.ihned.cz/c1-39726710-jak-zmenit-kurz-verejne-instituce-1
http://moderniobec.ihned.cz/c1-40827610-jak-zmenit-kurz-verejne-instituce-2