01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Předsedové výborů a komisí

Zákon o obcích obsahuje ustanovení o tom, že zastupitelstvo obce si může zřídit jako své orgány výbory a rada obce jako své orgány komise. Jaké je postavení předsedy výboru a předsedy komise, jaké mají pravomoci a který předpis jejich činnost upravuje? Zastupitelstvo obce si v souladu se zákonem o...

Zákon o obcích obsahuje ustanovení o tom, že zastupitelstvo obce si může zřídit jako své orgány výbory a rada obce jako své orgány komise. Jaké je postavení předsedy výboru a předsedy komise, jaké mají pravomoci a který předpis jejich činnost upravuje?

Zastupitelstvo obce si v souladu se zákonem o obcích zřizuje jako své iniciativní a kontrolní orgány výbory; rada obce si pak zřizuje jako své iniciativní a poradní orgány komise.

Rozhodování o zřizování výborů je vyhrazeno zastupitelstvu, stejně jako volba jejich předsedů a dalších členů výborů a jejich odvolávání /§ 84 odst. 2 písm. m) zákona o obcích/. Předsedou výboru je vždy člen zastupitelstva obce, to neplatí pro předsedu osadního výboru.

Rozhodování o zřízení a zrušení komisí je vyhrazeno radě, stejně jako jmenování jejich předsedů a dalších členů a jejich odvolávání z funkce /§ 102 odst. 2 písm. h) zákona o obcích/. Při jmenování členů komisí nemusí rada, na rozdíl od zastupitelstva při volbě členů výborů, respektovat téměř žádná pravidla; zákon blíže neupravuje ani počet členů komisí, nestanoví ani podmínku členství v zastupitelstvu pro předsedy komisí.

Zákonná úprava týkající se zřizování a činnosti výborů a obzvláště komisí na obcích je poměrně strohá.

Zastupitelstvo obce volí předsedy výborů; rada obce jmenuje předsedy komisí. Zákon o obcích neobsahuje speciální ustanovení o funkci předsedy výboru; pouze u komise, které starosta po projednání s ředitelem krajského úřadu svěřil výkon přenesené působnosti v určitých věcech, musí předseda komise ve svěřené působnosti mít zkoušku zvláštní odborné způsobilosti, nestanoví-li zvláštní zákon jinak (§ 122 odst. 3).

Přestože zákon o obcích nestanoví povinnost schválit jednací řád výborů zastupitelstva obce a komisí rady obce, doporučuje se je vydat, a to buď jako součást jednacího řádu zastupitelstva či rady obce, nebo jako samostatné dokumenty.

Velmi důležitou oblastí, kterou by měl jednací řád výboru nebo komise mezi jinými ustanoveními obsahovat, je zejména vymezení postavení a pravomocí předsedy, popř. místopředsedy.

Funkce předsedy výboru nebo komise je spojena s plněním řady úkolů. Ve stručnosti lze shrnout, že předseda odpovídá za následující: Svolávání a řízení jednání, podepisování zápisů a usnesení z jednání, přípravu a předkládání materiálů k projednání v orgánech obce, navrhování peněžitého plnění členům, kteří nejsou členy zastupitelstva obce. Úzce také spolupracuje s obecním úřadem, především s příslušnými odbory, při přípravě jednání výboru nebo komise k dané problematice. Předseda výboru nebo komise, pokud je členem zastupitelstva obce, může být zastupitelstvem pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn. Výkon funkce předsedy výboru nebo komise lze finančně ohodnotit, v případě členů zastupitelstva v rámci měsíční odměny, v případě nečlenů zastupitelstva peněžitým plněním.

Pokud jde o postavení místopředsedy výboru nebo komise, je třeba konstatovat, že zákon o obcích tuto funkci neupravuje, v praxi se však hojně užívá. Pokud jednací řád s takovou funkcí počítá, zpravidla stanoví, že místopředsedu si volí samotní členové výboru nebo komise na svém jednání. Úkolem místopředsedy je zejména zastupovat předsedu v jeho nepřítomnosti, třeba při řízení jednání výboru nebo komise.

JUDR. MIROSLAV BÝMA, PH.D.
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down