01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Veřejná správa je službou veřejnosti

Mezi základní zásady veřejné správy patří služba veřejnosti. Ta vyplývá především z § 4 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, který říká: »Veřejná správa je službou veřejnosti.« Tomu odpovídá i formulace článku 2 odst. 3 Ústavy České republiky: »Státní moc slouží všem...

Mezi základní zásady veřejné správy patří služba veřejnosti. Ta vyplývá především z § 4 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, který říká: »Veřejná správa je službou veřejnosti.« Tomu odpovídá i formulace článku 2 odst. 3 Ústavy České republiky: »Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.«

Uvedená zásada se vztahuje na celou veřejnou správu, to znamená, že nejen na správu vykonávanou státními orgány, ale i na nestátní subjekty, jimž byla moc delegována.

Jak se vyjádřil Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku ze dne 7. května 2009, sp. zn. 1 As 29/2009-59: »Mezi základní atributy liberálně-demokratického státu patří důsledná implementace nástrojů limitujících různými způsoby nositele veřejné moci, daná vědomím o její možné zneužitelnosti. Jeden z těchto nástrojů představuje rovněž kontrola výkonu veřejné moci ze strany občanů, z čehož plyne imperativ otevřenosti a transparentnosti veřejné správy, bez kterého by tato kontrola nemohla být efektivně realizována.«

V rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 13. ledna 2005 sp. zn. 7 A 79/2002-66 pak zaznělo: »Z obecného principu, že veřejná správa je služba veřejnosti, plyne i o něco konkrétnější princip práva na dobrou správu, který (mimo to, že konkludentně vyplývá ze základní zásady výkonu veřejné správy jako služby veřejnosti) je v pozitivním právu výslovně vyjádřen v § 1 odst. 1 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv.«

Principy dobré správy uceleně formuloval právě veřejný ochránce práv v souhrnné zprávě o své činnosti za rok 2006. Jde o neformální principy kvalitního spravování věcí veřejných, které vycházejí nejen z ústavních zásad, ale i z obecných právních principů, z morálních pravidel i z legitimních společenských očekávání, jež přispívají k větší transparentnosti veřejné správy.

Na jejich základě vzniká úředníkům povinnost jednat mimo jiné otevřeně, nestranně, v souladu s právem, předvídatelně, efektivně, odpovědně a vstřícně vůči osobám, které se na správní orgán obrátí.

Požadavek transparentnosti, který je rovněž nezbytný pro řádné naplňování služby veřejnosti, je stanoven i v tzv. Bílé knize o evropské správě věcí veřejných, kterou zveřejnila Evropská komise v roce 2001. Tam je možné se dočíst: »Transparentnost je nezbytná k dosažení participativní demokracie a k zajištění legitimity a odpovědnosti veřejné správy.«

Lze tedy uzavřít: Zásada veřejné správy jako služby veřejnosti je stěžejní zásadou, jejíž dodržování má vliv na řádné a kvalitní fungování veřejné správy v prostředí moderního demokratického právního státu založeného na úctě k právům a svobodám člověka a občana.

KAROLINA KLANICOVÁ
právnička Ekologický právní servis

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down