Nejen firmy, ale už také úřady veřejné správy hledají moderní postupy, jak ušetřit na nákladech. Týká se to i optimálního využívání služebních automobilů. Vedení papírové knihy služebních jízd je velmi náročné a administrativně nepříliš efektivní. Poslední dobou se proto klasické knihy jízd stále...
Nejen firmy, ale už také úřady veřejné správy hledají moderní postupy, jak ušetřit na nákladech. Týká se to i optimálního využívání služebních automobilů. Vedení papírové knihy služebních jízd je velmi náročné a administrativně nepříliš efektivní. Poslední dobou se proto klasické knihy jízd stále častěji nahrazují inteligentními automatizovanými systémy.
Tak třeba aplikace CarWatch automaticky generuje knihu jízd a dokáže ji přizpůsobit i specifickým požadavkům dané organizace. Například společnost LeasePlan, zaměřující se na operativní leasing a správu vozového parku, si dlouhodobým měřením efektivity aplikace Car Watch u jednotlivých uživatelů ověřila, že takový elektronický systém může ušetřit 20 až 30 % celkových nákladů spojených s provozem služebních automobilů.
Právě CarWatch může být vhodným příkladem aplikace, která automaticky generuje knihu jízd, a dokáže ji přizpůsobit i specifickým požadavkům dané organizace. Jde o formu GPS zařízení, které se jednoduše nainstaluje pod palubní desku vozu. Mobilní komunikační jednotka zachycuje signál GPS a prostřednictvím sítě GSM předává informaci o aktuální poloze automobilu do centrální databáze. Kromě monitoringu jízdy a generování elektronické knihy jízd, která je i dokladem pro kontrolu finančního úřadu, aplikace umožňuje měření dalších údajů, jako spotřeba, otáčky, stav tachometru apod. Organizace tak může například sledovat, zda její zaměstnanci dodržují dopravní předpisy či povinné přestávky, a zvyšovat tak jejich bezpečnost. Výhodou je také přesnější oddělování služebních jízd od soukromých a celková snadná kontrola zaměstnanců. Z hlediska kontroly nákladů je mimořádně důležitá i evidence tankování a spotřeby pohonných hmot.
Moderní elektronické systémy tohoto druhu umožňují kromě odbourání administrativy i lepší plánování cest a efektivnější využití vozidel i pracovního času zaměstnanců. Všechna data a výsledné statistiky jsou snadno dostupné prostřednictvím webové aplikace, firma či úřad tak získají snadný přehled o desítkách, případně i stovkách svých vozidel.
Aplikace tohoto druhu však hrají rovněž důležitou roli preventivního působení na podvědomí zaměstnanců, kteří vědí, že jejich cesty za volantem služebních automobilů mohou být vyhodnocovány.