Jak by měla obec postupovat, když zjistí existenci některého ze tří důvodů pro zánik mandátu, tzn. odsouzení člena zastupitelstva k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, ztrátu volitelnosti či neslučitelnost funkcí? Řešení této situace upravuje § 55 zákona o volbách. K zániku mandátu v těchto...
Jak by měla obec postupovat, když zjistí existenci některého ze tří důvodů pro zánik mandátu, tzn. odsouzení člena zastupitelstva k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, ztrátu volitelnosti či neslučitelnost funkcí?
Řešení této situace upravuje § 55 zákona o volbách. K zániku mandátu v těchto případech nedochází automaticky (ze zákona), ale až po vyslovení zastupitelstva.11) Zastupitelstvo by mělo zánik mandátu vyslovit na svém nejbližším zasedání po dni, kdy ke skutečnosti zakládající důvod pro zánik mandátu došlo, respektive kdy se o něm obec dozvěděla - výjimkou je řešení neslučitelnosti funkcí v tzv. povolebním období (viz první díl).
Pro případ, že by obec takto nepostupovala, tzn. zastupitelstvo by na svém nejbližším zasedání nevyslovilo zánik mandátu, a k zániku mandátu by nedošlo ani jinak, vstupuje podle zákona o volbách do procesu ředitel krajského úřadu. Ten požádá o svolání mimořádného zasedání zastupitelstva, které se má uskutečnit nejpozději do 21 dnů od doručení této žádosti. Nedojde-li ani na tomto zasedání k vyslovení zániku mandátu, což nelze vyloučit12), zanikne mandát člena zastupitelstva, vysloví-li to ředitel krajského úřadu.
Proti rozhodnutí zastupitelstva, případně ředitele krajského úřadu není přípustné odvolání, je zde však možnost žaloby k soudu13). Teoreticky si lze rovněž představit určitou roli Ministerstva vnitra v případě, že krajský úřad bude nečinný a nebude v případě zjištěného důvodu zániku mandátu zasahovat.14)
POSTUP PŘI VYSLOVENÍ ZÁNIKU MANDÁTU
Postup zastupitelstva při vyslovení zániku mandátu člena zastupitelstva lze v souladu se zákonem o volbách a zákonem o obcích ve stručnosti obecně popsat následovně:
1. zastupitelstvo věc projedná a přijme usnesení, kterým vysloví zánik mandátu člena zastupitelstva z důvodu odsouzení/ztráty volitelnosti/neslučitelnosti funkcí,
2. toto usnesení zastupitelstva obec zveřejní na úřední desce a zašle dotčenému členu zastupitelstva a volební straně, která podala kandidátní listinu v obci,
3. usnesení je doručeno sedmým dnem ode dne vyvěšení, od tohoto okamžiku běží členu zastupitelstva obce, zánik jehož mandátu byl zastupitelstvem vysloven, a příslušné volební straně lhůta pro podání žaloby k soudu; tato lhůta je 2 pracovní dny od doručení,
4. uplynutím lhůty pro podání návrhu soudu, případně dnem právní moci rozhodnutí soudu (soud musí rozhodnout do 20 dnů od obdržení návrhu), kterým nebylo usnesení zastupitelstva zrušeno, dochází k zániku mandátu dotčeného člena zastupitelstva.
Do zániku mandátu přísluší členovi zastupitelstva všechna práva a povinnosti s touto funkcí spojené, tzn. účastní se zasedání zastupitelstva, případně jiných orgánů obce, jichž je členem, hlasuje o návrzích usnesení, má právo podávat návrhy na projednání v orgánech obce, požadovat od zaměstnanců obce informace apod.
NASTUPOVÁNÍ NÁHRADNÍKŮ
Pokud zvolenému členu zastupitelstva zanikne mandát - z jakéhokoliv důvodu - nastupuje na uprázdněný mandát (podle § 56 zákona o volbách) náhradník z kandidátní listiny téže volební strany podle pořadí ve volbách, a to dnem následujícím po dni, kdy došlo k zániku mandátu.
Takto nastupujícímu náhradníkovi předá rada (zastupitelstvo) do 15 dnů osvědčení o tom, že se stal členem zastupitelstva. Osvědčení musí obsahovat přesné datum, od kterého se náhradník stal »regulérním« členem zastupitelstva.15)
Postavení náhradníka zaniká podle § 57 zákona o volbách:
a) dnem voleb, popřípadě nových voleb do zastupitelstva obce,
b) dnem, kdy starosta nebo primátor obdrží písemnou rezignaci na postavení náhradníka; rezignaci nelze vzít zpět,
c) ztrátou volitelnosti, nebo
d) úmrtím náhradníka.
V praxi může nastat situace, kdy zanikne mandát členu zastupitelstva, ale žádný náhradník není. V takovém případě zůstane mandát uprázdněn do konce funkčního období zastupitelstva. Řešit danou situaci musí obec teprve tehdy, když tímto způsobem poklesne počet členů zastupitelstva pod 5. Jestliže se počet členů zastupitelstva sníží pod hranici 5 a nejsou-li náhradníci, uskuteční se nové volby. Nastane-li důvod pro konání nových voleb, zašle prostřednictvím krajského úřadu starosta dotčené obce návrh na vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce Ministerstvu vnitra do 30 dnů ode dne, ve kterém tento důvod vznikl. Nové volby vyhlásí ministr vnitra do 30 dnů po obdržení návrhu.
V souvislosti s uprázdněním mandátu a nemožností jeho obsazení náhradníkem vznikají v praxi výkladové problémy, jak postupovat při stanovení nadpoloviční většiny potřebné pro přijetí usnesení zastupitelstva. Lze se setkat jak s názorem, že k uprázdnění mandátu se nepřihlíží a nadpoloviční většina se i přes tuto skutečnost vypočítává z celkového počtu volených členů zastupitelstva, tak s názorem opačným, podle kterého by uprázdnění mandátu mělo vést ke snížení kvóra16), tj. že většina by se měla stanovit z počtu skutečně obsazených mandátů.
Poznámky
11) V mezidobí může dojít k rezignaci samotného člena zastupitelstva obce, případně zániku mandátu jiným zákonem stanoveným způsobem.
12) Zastupitelstvo se nesejde v usnášeníschopném počtu, odmítne se věcí zabývat, pro přijetí usnesení se nevysloví nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva apod.
13) Žaloba se podává podle § 91 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, do 2 pracovních dnů od doručení usnesení/rozhodnutí o zániku mandátu příslušnému krajskému soudu.
14) JUDr. Josef Vedral, Ph.D., Veřejná správa číslo 43/2007, K otázce neslučitelnosti funkce člena obecního zastupitelstva, Příloha, str. VII.
15) Vzor osvědčení určuje vyhláška č. 59/2002 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o volbách.
16) Kvórum (z latinského quorum) označuje počet osob, které musí - podle předem dohodnutých pravidel, případně zákonů - být na hlasování, nebo volbách, zúčastněny, aby jejich rozhodnutí byla platná.
PETR POSPÍŠIL, PAVLA SAMKOVÁ, MIROSLAV BÝMA
právníci