01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Přednášky přes internet aneb Což takhle dát si webinář?

Pravidla českého pravopisu sice slovo »webinář« dosud neuvádějí, ale tento nový pojem by neměl zůstat utajen nikomu, kdo chce ušetřit čas i peníze za školení. Webináře, tedy přednášky vedené on-line přes internet, se spolu s on-line školením začíná prosazovat jako efektivní a levnější způsob vzdělávání vedený lektorem, který optimálně kombinuje přednosti osobního a e-learningového vzdělávání.

Jde o školení, jež má převážně informativní charakter a nevyžaduje fyzickou účast na konkrétním místě.

Bez čeho se ovšem jeho účastníci ne- obejdou, je počítač připojený k internetu a sluchátka, případně i mikrofon (v případě lektora bezpodmínečně). Aby se mi takový webinář snadněji a názorněji popisoval, přihlásil jsem se do bezplatného webináře On-line kancelář pro neziskové organizace, který pořádal portál Workline.cz.

POTŘEBNÉ VYBAVENÍ

E-mail, jímž mně pořadatelé potvrdili moji registraci, mě zároveň informoval o tom, že k účasti na webináři budu potřebovat sluchátka, mikrofon a rychlost připojení minimálně 256 kb/s, a to pro odesílání i přijímání dat. Měl bych si taky ověřit, zda mám na svém počítači nainstalovaný Adobe Flash Player 8 a vyšší, který mi umožní zhlédnout webinář. Na přiložené webové adrese jsem si mohl provést kontrolu přehrávače, což jsem učinil, a sice s kladným výsledkem.

Tento konkrétní přehrávač byl nutný proto, že školení se mělo uskutečnit s použitím online školicího systému Adobe Acrobat Connect Pro. Existuje ještě řada dalších systémů - tak třeba portál Workline používá také Webex, Citrix - GoToWebinar, DimDim, Wiziq nebo Yuuguu či Team Viewer v kombinaci se Skype. Vybírá je s ohledem na požadavky školitelů a komfort účastníků.

K účasti na webináři jsem nic jiného nepotřeboval: Stačil mně běžný internetový prohlížeč. Pouhých deset minut před vlastním zahájením webináře jsem se přihlásil na příslušnou internetovou adresu a na ploše monitoru se mně objevila připravená úvodní stránka prezentace. V levé části byl prostor rozdělen na tři části. Nahoře zůstávalo volné místo, kde se za chvíli ukázal školitel snímaný webovou kamerou. V prostřední části monitoru se zaznamenávala jména účastníků webináře, jak se postupně přihlašovali, zatímco spodní část sloužila k diskusi. Tam jsme totiž všichni účastníci webináře mohli okamžitě reagovat na výklad lektora a klást mu své dotazy.

Bylo zjevné, že lektor Ing. Georgios Yiannakou má za sebou už značné množství webinářů. Jeho výklad byl totiž velmi srozumitelný, prezentace byla přehledná, po každém logickém celku lektor odpověděl na dotazy, které účastníci průběžně psali do chatu, jakmile je napadly. Několikrát byl výklad proložen anketami, na něž jsme odpovídali výběrem z nabídnutých možností v připraveném formuláři - a ihned jsme také viděli celkový výsledek.

Hodina uplynula velmi rychle, aniž bych zaznamenal jakékoliv hluché místo, o předmětu webináře jsme se dozvěděli vše podstatné, ani jediný dotaz nezůstal bez odpovědi. Pouze ze začátku měli někteří z účastníků problémy s kvalitou hlasového přenosu. Proto školitel odpojil webovou kameru, takže v dalším průběhu jsme jej neviděli, ale jenom slyšeli, zato zvuk již byl v pořádku.

VÝHODY PRO ÚČASTNÍKY

Osobní zkušenost s webinářem mi dovoluje potvrdit výhody, které se u on-line formy vzdělávání uvádějí pro její účastníky. V prvé řadě je to nezávislost na místě školení - účastníci mohou on-line školení či webinář absolvovat z kteréhokoliv místa, a to z domova, z kanceláře nebo třeba z hotelu na služební cestě. Tím se otevírají naprosto nové příležitosti účastnit se školení nebo kurzů, které by byly za normálních okolností zcela nedostupné. Stačí k tomu pouze kvalitní připojení k internetu.

Zcela nesporná je úspora času, neboť odpadá nutnost cestovat na školení, kdy často cesta zabere mnohem více času než samotné školení. S tím souvisí i úspora nákladů na cestovné a případně na ubytování, které mohou být značné.

On-line forma vzdělávání umožní účast na školení i účastníku, který má doma malé děti nebo je třeba pohybově omezený. Školení on-line lze kdykoliv opakovat - účastník si může školení nahrát a podle potřeby se pak kdykoli vrátit k některé části nebo si je celé zopakovat.

Nezanedbatelný není ani pocit většího bezpečí; prostředí on-line školení je pro některé účastníky s introvertní povahou méně stresující než fyzické školení. Řada lidí se při fyzickém školení ve skupině neptá, a to přesto, že by chtěli. Chybí jim k tomu odvaha vystoupit na veřejnosti. Při on-line školeních tento problém zcela odpadá. Tam nevíte, kdo se skrývá za uvedeným jménem či přezdívkou.

VÝHODY PRO ZAMĚSTNAVATELE

On-line vzdělávání přináší některé výhody rovněž zaměstnavatelům, kteří je začínají využívat zpravidla jako alternativu nebo doplněk ke klasickým fyzickým školením. Nezávislost na místě konání jim umožňuje zapojit do vzdělávání i zaměstnance z libovolné části České republiky či dokonce ze zahraničí, aniž by museli kamkoliv cestovat. Čas, který by strávili cestováním na místo školení, mohou využít zaměstnanci produktivně. K tomu se přidává i nemalá úspora cestovních nákladů.

Je možné také zkombinovat fyzické školení s on-line přístupem pro případ, že se někdo nemůže zúčastnit školení kvůli nemoci či z jiného důvodu, ale může se k němu připojit přes internet on-line z domova.

Jednotlivá školení lze nahrávat na vlastní nebo pronajatý server. Postupně si tak organizace může vytvořit interaktivní studovnu, která umožní zopakování libovolného online školení bez dalších nákladů.

Dalším přínosem jsou snížené náklady na pronájem místností. Místo pronájmu fyzických školních místností je možné použít ke školení virtuálních místností a pronajmout si pouze školicí systém, což přijde zpravidla výrazně levněji, a to v závislosti na zvoleném technickém řešení.

KRÁTKÉ TERMINOLOGICKÉ ZASTAVENÍ

Asi by bylo na místě upřesnit si terminologii; liší se něčím webinář od běžného on-line školení či on-line kurzu?

»Webinář je bezplatná nebo velice levná on-line přednáška pořádaná přes internet za účelem předání praktických informací, představení nového produktu či služby. Jeho délka by neměla přesáhnout 90 minut, z toho 30 procent času doporučujeme vyhradit pro dotazy účastníků. Maximální počet účastníků závisí jen a jen na rozhodnutí pořadatele. Může totiž jít i o několik stovek nebo dokonce několik tisícovek účastníků. Z hlediska kvality webináře není počet účastníků nikterak omezující. Obvykle však nepřekračuje 25 účastníků, kteří tak získají dostatečně velký prostor pro své případné dotazy. Cílovému počtu však musí odpovídat volba vhodného školicího systému,« vysvětluje Georgios Yiannakou.

Naproti tomu běžné on-line školení je podle něho metodou vzdáleného vzdělávání přes internet se skutečným lektorem, u něhož je ideální délka trvání 3-4 hodiny. Běžná jednodenní školení doporučuje spíše rozdělit na dva půldenní kurzy. Účastníci nebudou přehlceni informacemi a získají více času na zapamatování si, případně vyzkoušení nových poznatků. Maximální počet účastníků opět závisí na rozhodnutí pořadatele. Pro interaktivní témata on-line školení či kurzů je však vhodný maximální počet 12 až 15 účastníků. Při něm lze ještě poskytnout dostatek prostoru pro individuální dotazy.

JAKÝ ZVOLIT POSTUP

Pokud by v některé organizaci uvažovali o případném využití on-line školení, je možné jim doporučit následující postup: Nejdříve se přihlaste do některého bezplatného webináře, jakých lze na internetu najít více, a vyzkoušejte si, zda se vám tato forma bude hodit pro zamýšlené on-line školení. Teprve pak je dobré využít krátkodobý nebo dlouhodobý pronájem vhodného technického systému.

Tomu, kdo by chtěl využívat on-line školení častěji, by se mohlo vyplatit nechat si zavést vlastní systém na míru. Ten může mít formu on-line hostované služby nebo instalace na vlastním serveru.

MÁ TO SMYSL!

Že je on-line vzdělávání vhodné také pro pracovníky ve veřejné správě, dokazují reference na webináře pořádané na portálu Workline, kde pro ně pořádali mimo jiné on-line školení Jak na datové schránky: »Jsem nadšená z této formy školení - nikdo neruší, netelefonuje, neodchází. Jakýkoliv dotaz mohu kdykoliv napsat (nemusím čekat na závěr školení, když už většinu dotazů zapomenu) a lektor pak na všechny odpoví. Nikam nemusím cestovat a hlídat hodiny, aby mi neujel spoj,« uvedla Ing. Magda Čupová z Obecního úřadu Metylovice na Frýdeku-Místecku.

Marcela Kupková, která pracuje jako účetní na Obecním úřadě Jeníkovice v okrese Hradec Králové, se zase na portálu Workline svěřila s těmito dojmy: »Dnes jsem absolvovala poprvé on-line školení. Je to tedy pro mě absolutně nová věc. Myslím si, že když jsou k tomu vytvořeny dobré podmínky a člověk se může plně věnovat jen a jen obrazovce počítače, má to smysl. A možná se člověk dozví více než při běžném způsobu školení, kdy se lidé bojí na něco se zeptat, protože se jim právě ten jejich dotaz nezdá dostatečně kvalifikovaný, a pak diskutují mezi sebou, zatímco ostatní přes ně nic z výkladu neslyší...«

Řekli na portálu Workline

Ing. Vladimír Fabián, expert na procesy trvalého zlepšování firem a neziskových organizací:

Praktické vyzkoušení webináře je velkým zážitkem, protože otvírá řadu možností k jeho využití pro různé profesionální i soukromé aktivity. Myslím, že brzy se webináře stanou základní učební pomůckou, stejně jako se staly kalkulačky pro mou generaci.

Mgr. Magdalena Čevelová, marketingová poradkyně a lektorka s 13letou praxí v oboru a specializací na malé firmy a živnostníky:

Webináře považuji za velmi zajímavou a aktuální formu školení. Lektor byl dobře slyšet, díky interaktivním anketám mi nedělalo problémy udržet pozornost. Zaujaly mě také možnosti sdílet různý obsah (prezentace, webové stránky) a na obrazovce přesouvat okna podle potřeby. Líbí se mi i marketingový potenciál webinářů - lze je využít jako ukázku lektorské práce nebo upoutávku na fyzické školení či poradenské služby. A to nemluvím o referencích. Když to shrnu, webináře bych doporučila nejen velkým firmám, ale především drobným podnikatelům a živnostníkům -- je to jednoduché, levné, moderní a není potřeba kvůli tomu vstávat ze židle...

Pouze pět obrázků na letáku pro propagaci webinářů jasně tuto formu vysvětlí.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down