V obci bychom chtěli využívat služeb městské policie zřízené v sousedním městě. Jaké úkoly by mohla policie na našem území plnit a jak bychom měli v této věci postupovat? Tuto možnost upravuje zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, a to prostřednictvím institutu veřejnoprávní smlouvy. Podle ust....
V obci bychom chtěli využívat služeb městské policie zřízené v sousedním městě. Jaké úkoly by mohla policie na našem území plnit a jak bychom měli v této věci postupovat?
Tuto možnost upravuje zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, a to prostřednictvím institutu veřejnoprávní smlouvy. Podle ust. § 3a zákona o obecní policii, obec, která obecní policii nezřídila, může uzavřít s jinou obcí v témže kraji, která obecní policii zřídila, veřejnoprávní smlouvu, na jejímž základě bude obecní policie této obce vykonávat stanovené úkoly na území obce, která obecní policii nezřídila. Veřejnoprávní smlouva vyžaduje ke svému uzavření (a rovněž k případným následným změnám obsahu) souhlas krajského úřadu.
V zásadě obecní policie může na základě veřejnoprávní smlouvy na území jiné obce vykonávat všechny úkoly, které jí stanoví zákon o obecní policii nebo zvláštní zákony. V praxi se zpravidla tyto úkoly omezují na zabezpečování veřejného pořádku v době konání akcí s větším počtem osob a na odchyt toulavých zvířat.
Aby mohla být veřejnoprávní smlouva uzavřena, musí být v souladu se zákonem splněny tyto podmínky:
a) smluvní strany (obce) se musí nacházet na území jednoho kraje,
b) smlouva musí mít písemnou formu,
c) projevy vůle všech smluvních stran musí být na téže listině,
d) smlouva nesmí být v rozporu s právními předpisy, nesmí je obcházet a musí být v souladu s veřejným zájmem,
e) ve smlouvě musí být uvedeno (zákonem předepsaný obsah):
1. označení obcí, které jsou jejími smluvními stranami,
2. určení rozsahu úkolů, které bude obecní policie vykonávat na území obce, která obecní policii nezřídila,
3. určení dne, od kterého bude obecní policie tyto úkoly vykonávat,
4. způsob úhrady nákladů spojených s dohodnutým výkonem úkolů.
Pokud se tedy se sousedním městem dohodnete na uzavření veřejnoprávní smlou- vy včetně jejích náležitostí (zejména rozsahu městskou policií plněných úkolů, výši a úhradě nákladů, době trvání smlouvy aj.), je smlouvu třeba schválit v příslušných orgánech vaší obce a rovněž města, o jehož městskou policii jde. Rozhodování o uzavření veřejnoprávní smlouvy není vyhrazeno žádnému orgánu obce, s ohledem na ust. § 102 odst. 3 zákona o obcích by proto o jejím uzavření měla rozhodnout rada; v praxi si však zpravidla rozhodování v této otázce vyhrazuje podle § 84 odst. 4 zákona o obcích zastupitelstvo. Následně je třeba obcí/městem schválenou a podepsanou veřejnoprávní smlouvu zaslat k udělení souhlasu příslušnému krajskému úřadu.
Předloženou smlouvu krajský úřad posuzuje z hlediska jejího souladu s právními předpisy a z hlediska věcné správnosti. Teprve v případě, že krajský úřad udělí souhlas k uzavření smlouvy, je možné podle ní postupovat (smlouva je uzavřena dnem právní moci rozhodnutí krajského úřadu o udělení souhlasu).
Pro úplnost nutno zmínit zvláštní typ veřejnoprávní smlouvy o výkonu úkolů obecní policie, a to smlouvu o poskytnutí strážníků k plnění úkolů na území obce v době vyhlášeného krizového stavu na území této obce (§ 3b zákona o obecní policii). Tento typ smlouvy je možné uzavřít nově od 1. 1. 2009. Vzhledem ke zcela specifickému charakteru této smlouvy zákon pro její uzavření nastavuje poněkud odlišná pravidla, například o uzavření smlouvy rozhoduje starosta, obce se nemusí nacházet na území jednoho kraje, ve smlouvě musí být mimo jiné uveden i počet poskytovaných strážníků, k uzavření smlouvy se nevyžaduje souhlas krajského úřadu.
Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička