01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Petr Parléř je k městům vlídný

Hned tři soutěžní návrhy z celkem 12 přijatých letos do architektonické soutěže o Cenu Petra Parléře se věnovaly vyřešení prostranství mezi nádražím a parkem v Poděbradech. Přednádražní prostor v lázeňském městě se pro architekty účastnící se soutěže stal velkou výzvou, což se odrazilo i v kvalitě podaných studií. Jedna z nich, autorů MgA. Bronislava Stratila a Ing. MgA. Jana Roháče, ostatně nakonec v soutěži zvítězila.

IVAN RYŠAVÝ

Připomeňme princip soutěže, pořádané Společností Petra Parléře: Města jí zašlou náměty na řešení svých veřejných prostranství či budov, hodnotitelská rada z došlých námětů vybere ty, které poslání soutěže nejlépe vyhovují, a společnost pak na tato zadání vyhlásí veřejnou urbanisticko-architektonickou soutěž (viz box).

V PODĚBRADECH JSOU SPOKOJENI

»O soutěži jsme se dozvěděli díky tomu, že nás oslovila Společnost Petra Parléře. O soutěži jsme měli i informace od architektů, kteří spolupracují s naším městem, a navíc jsme se loni zúčastnili jako pozorovatelé konkurzu, v němž radnice veřejně obhajovaly své náměty, jimiž soutěž obeslaly,« říká první místostarostka Poděbrad Ing. Jiřina Soukupová. »Sami mnoho zkušeností s pořádáním architektonických soutěží nemáme. Ostatně i podmínky dané profesní komorou bývají pro radnice organizačně a finančně náročné. Účast v soutěži nám proto připadala přínosná jak z hlediska možného vyřešení problematické části města, tak jako zdroj zkušeností pro pořádání případných vlastních soutěží.«

Člen hodnotitelské rady Ing. arch. Jaroslav Wertig na vítězném návrhu oceňuje, že je vyrovnaný v mnoha úrovních: »Od racionálního dopravního řešení přes oživení intence původního urbanistického konceptu až po atraktivní ztvárnění autobusového nádraží konkurujícímu ostatním architektonickým "highlightům" Poděbrad. Úspornými prostředky strukturuje městské prostory: blok, vnitroblok, náměstí. Velmi sympatické je řešení podchodu jako legitimní plnohodnotné součásti městského parteru. Estetika, inteligence a cit pro míru vytvářejí harmonickou rovnováhu.«

Místostarostce Poděbrad se nejvíce líbí originální nový architektonický prvek autobusových stanovišť, navazující na tradiční funkcionalistickou stavbu Libenského kolonády od architekta Vojtěcha Kerharta. Ing. Jiřina Soukupová dokonce soudí, že díky své modernosti a nadčasovosti by právě nová autobusová stanoviště mohla budoucím generacím podávat historické svědectví o současné architektuře a zároveň se stát jakýmsi symbolem města.

Spoluautor vítězné studie MgA. Bronislav Stratil podotýká: »Poděbrady nabídly k řešení uzemí, které vyžaduje komplexní uchopení. To mě a mého kolegu Jana Roháče na zadání nejvíce přitahovalo. Chápali jsme je jako výzvu racionálně a profesionálně (za využití omezených finančních prostředků) vyrovnat se s dopravní situací, najít cestu ke konceptu nejužší možné symbiózy vlakového a autobusového nádraží, esteticky pojmout úpravu nově vzniklých veřejných prostranství i zastřešení zastávek. Zároveň šlo o to koncepčně vyřešit i bližší okolí. Proto vznikl návrh dostavby sousedící blokové zástavby, využití a zastavení drážních pozemků, nové školky či sportovního zařízení, úprav vnitrobloku atd.«

NECHYBÍ ANI EKONOMICKÝ POHLED

Na vítězném návrhu MgA. Bronislava Stratila a Ing. MgA. Jana Roháče je sympatické, že pomýšlí i na to, jak se vejít do 100 mil. Kč, které jako nejvyšší možné náklady určilo zadání studie. Proto oba autoři hledali koncept, který by městu nepřinesl ani majetkoprávní komplikace. Návrh je rovněž připraven tak, aby se mohl uskutečnit ve více etapách. »Páteří naší idey je nová, jasně definovaná komunikace pro motorová vozidla,« konstatuje MgA. Bronislav Stratil. »Ta by stála na počátku projektu. Postupně by pak podél ní vznikaly další jednotlivé stavby: prostranství před nádražím, náměstí "U Pentagonu", nová autobusová nástupiště atd.«

CO SE BUDE DÍT DÁL?

Poděbrady nyní mají studie tří autorských týmů, které se soutěže o Cenu Petra Parléře zúčastnily. Regule soutěže ponechávají na městu, pro kterou se rozhodne, případně zda neuskuteční žádnou z nich. »Je to čistě na rozhodnutí zastupitelstva města,« říká místostarostka Ing. Jiřina Soukupová a lituje, že časový harmonogram soutěže neposkytl autorům více času na přípravu studií. Například zajímavý návrh na využití podzemních prostor tak nebral v úvahu místní geologické podmínky, které mohou být zohledněny až v dalších stupních projektové přípravy. Důležitá budou i stanoviska Národního památkového ústavu, Dopravního inpektorátu Policie ČR či provozovatelů autobusové dopravy.

Se všemi studiemi se poděbradská veřejnost seznamovala během jejich letní prezentace v lázeňském parku a město uspořádalo i veřejné setkání s autory (videozáznam je na webu města www.mesto-podebrady.cz pod odkazem Videopřenosy). Místostarostka předpokládá, že o nejvýhodnějším návrhu pro město zastupitelé rozhodnou už nyní v prosinci. »Jedním z kritérií bude vítězství v soutěži o Cenu Petra Parléře,« dodala s tím, že pro financování projektu by město chtělo využít prostředky z ROP Střední Čechy, přičemž přednostně by byl řešen autobusový terminál.

Za jakých podmínek mohou města poslat do soutěže náměty na úpravy veřejných prostranství a budov ve veřejné správě

Vyhlášení dalšího ročníku soutěže o Cenu Petra Parléře se plánuje na 5. leden 2010. Vytipovaná města budou přitom vyzvána, aby předložila náměty na úpravy veřejných prostranství a budov ve veřejné správě. Náměty mohou poslat i města, která nebyla oficiálně oslovena, čehož radnice v minulých letech běžně využívaly.

Výběrové řízení, tedy tzv. konkurz měst, se uskuteční 3. února 2010. V rámci konkurzu budou představitelé přihlášených měst osobně prezentovat podané náměty před hodnotitelskou radou.

Do architektonické soutěže bude přijato nanejvýš 10 námětů. Soutěž se uskuteční vždy jen tehdy, přihlásí-li se do výběrového řízení nejméně 12 měst.

Registrační poplatek pro přihlášení námětů měst do soutěže činí 5000 Kč. Vybraná města platí vstupní poplatek ve výši 40 000 až 50 000 Kč, a to podle rozsahu a obtížnosti požadované studie.

Informace o přípravě soutěže, jejím průběhu i výsledcích jsou průběžně zveřejňovány na www.cenapp.cz.

ZDROJ: SPOLEČNOST PETRA PARLÉŘE

Stávající budova železničního nádraží v Poděbradech je vítěznou studií pojata jako hlava budoucího dopravního terminálu s veškerým komfortem pro cestující vlaky i autobusy. Na navržená autobusová nástupiště se přitom přistupuje stejnou cestou jako k vlakům.

VIZUALIZACE: AUTOŘI VÍTĚZNÉHO PROJEKTU

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down