01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Case management pomáhá odborníkům i klientům

Lidé se obracejí na sociální pracovníky s komplikovanými problémy, jejichž řešení vyžaduje spolupráci několika organizací či institucí. Možnost koordinovat poskytované sociální a jiné služby pro konkrétního člověka či rodinu nabízí case management (případová sociální práce). Již od roku 2008 využívá tuto metodu město Chrudim.

MARTINA ŠŤASTNÁ

Case management umožňuje spolupracovat všem subjektům, které mohou ohroženou rodinu podpořit. Sociální pracovník v takové situaci svolává tzv. případovou konferenci. Té se zúčastní například orgán sociálně-právní ochrany dětí, škola, lékař, nestátní nezisková organizace, rodiče apod. Skupina na základě společného vyhodnocení situace rodiny vypracuje individuální plán péče včetně konkrétního postupu. Uskutečňování plánovaných kroků se průběžně kontroluje a vyhodnocuje.

Chrudim má přibližně 24 tisíc obyvatel. Místní občanské sdružení Šance pro Tebe vytipovalo okruh institucí vhodných pro zapojení do case managementu. Jejich zástupci již na prvním setkání nastavili pravidla smysluplné spolupráce ve prospěch společných klientů - dětí, mládeže a jejich rodin v nepříznivých sociálních situacích. »O zkvalitnění spolupráce jsme usilovali již dávno. Dlouho jsme ale naráželi na přežitky a předsudky, které mezi jednotlivými typy poskytovaných služeb, stejně jako mezi orgány veřejné správy a nestátními poskytovateli přetrvávají ještě z počátku 90. let minulého století. Až přijetí zákona o sociálně právní ochraně a zákona o sociálních službách vytvořilo podmínky pro komunikaci. Uvědomovali jsme si, kolik citlivých a potenciálně výbušných záležitostí navzájem budeme muset vyřešit, přizvali jsme na několik prvních setkání profesionálního mediátora. Díky jeho přítomnosti probíhal od počátku kritický, ale konstruktivní dialog. Posiloval se pocit bezpečí všech zúčastněných, společná zodpovědnost i profesionalita. Osvědčilo se také, že jsme zpočátku nepracovali s reálnými klienty a problémy, ale hledali jsme společnou řeč na základě fiktivních kazuistik. Tím jsme úspěšně odstranili riziko, že bychom v případě rozporů v pracovní skupině poškodili klientův zájem,« vysvětluje Michal Zahradník, ředitel Šance pro Tebe.

GARANTEM JE MĚSTO

V současné době se skupina zabývá čtyřmi společnými případy. Ověřuje si na nich nastavená pravidla komunikace a spolupráce. Schází se na metodických setkáních zejména kvůli projektu Case management města Chrudim, který financuje Pardubický kraj. Členy skupiny jsou orgán sociálně právní ochrany dítěte a oddělení prevence kriminality městského úřadu, občanské sdružení Amalthea, Středisko výchovné péče Archa, Centrum J. J. Pestalozziho, Probační a mediační služba a občanské sdružení Šance pro Tebe. Odborným garantem činnosti skupiny je oddělení prevence kriminality města.

»Case management pomáhá jak odborníkům, tak samotným klientům. Pod jednou střechou se sejdou potřebné informace, což umožňuje věnovat se záležitosti klienta komplexně. On sám už nemusí obcházet postupně všechny organizace a všude vysvětlovat stejné věci. Oceňuji, že chrudimští odborníci a organizace v sociální oblasti jsou otevřeni novým metodám. Jejich přičiněním tak vzniká projekt, který je v ČR zatím ojedinělý,« uzavírá Radka Pochobradská, vedoucí oddělení prevence kriminality města Chrudim.

MARTINA ŠŤASTNÁ
vedoucí komunitních programů Šance pro Tebe, o. s.

Co je case management?

Case management je dlouhodobou individuální a komplexní podporou klienta v prostředí komunity. Zároveň podporuje stabilitu, samostatnost a funkčnost rodiny. Práce s klientem většinou začíná na podnět jedné ze spolupracujících institucí. Pokud spolu jednotlivé strany, zainteresované ve společném případu, komunikují, jednání se stává komplexní, účelné, rychlé a přesně cílené. Klientovi se tak v rámci sítě pomáhajících organizací dostává v krátkém čase maximální podpory.

 

 
Šance pro Tebe poskytuje své služby dětem a mládeži v nepříznivých sociálních situacích prostřednictvím nízkoprahových (snadno dostupných) klubů.

V současné době skupina řeší čtyři společné případy. Ověřuje si na nich nastavená pravidla komunikace a spolupráce.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down