01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Manažer obce: Ujme se i u nás?

Je to najatý profesionál, který by se měl (nezatížený politickými vlivy a tlaky) starat o záležitosti související se správou města. Musí to tedy být vysoce postavený úředník, který nemá politickou roli, ale ze své manažerské pozice zodpovídá za dosažení vytyčených strategických cílů města.

MARKÉTA BORECKÁ

Řekne-li se »manažer obce«, mnozí pouze pokrčí rameny. V České republice jde o koncept dosud neznámý. Je však typický pro velkou část amerických měst a za svůj jej už také přijala některá města v Evropě. Zatímco starosta a rada politicky zodpovídají za další rozvoj komunity, stanovení rozpočtu a zajištění dalších běžných činností, je to manažer obce, který tato obecná pravidla a proklamace uvádí do praxe.

Od starosty, případně člena rady či zastupitelstva, se manažer obce odlišuje také tím, že do funkce není volen občany na základě svého volebního programu, ale město si ho najímá z titulu jeho kvalifikace a výsledků dosavadní manažerské praxe. Ve Spojených státech starostou bývá člověk s libovolným zázemím, původem i oborem působnosti a praxe. Naopak manažeři obce působící ve funkci v amerických městech většinou přímo vystudovali obor související s veřejnou správou nebo plánováním rozvoje měst.

Vyjdeme-li z praxe v zahraničí, pak zodpovědnosti manažera obce jsou:

koordinace a řízení města;

chod jednotlivých oddělení městského úřadu;

fungování městských služeb;

spoluvytváření rozpočtu města a jeho dodržování;

dohled nad každodenní operativou;

poskytování konzultací a odborných rad starostovi a městské radě;

vykonávání úkolů, postupů a pokynů vyplývajících ze strategického plánu daného města.

V USA se velký důraz klade na vymezení působnosti starosty (a rady) na straně jedné a manažera obce na straně druhé: Jaké jsou jejich styčné plochy a kde naopak musí jít o striktně vymezené oblasti, v nichž je kompetentní k rozhodování buď politické vedení města, nebo najatý odborník. V praxi totiž nesmí docházet k překrývání činností a zasahování do pravomocí vyhrazených pro druhou stranu. Aby manažer obce či jeho útvar mohl fungovat, je zapotřebí dodržet několik podmínek a pravidel:

vymezení role manažera obce, jeho zástupce, případně celého útvaru;

jasně definovaný rozsah působnosti manažera obce a jeho útvaru;

pevně stanovené odpovědnosti;

nastavení hladkého průběhu součinnosti a spolupráce s ostatními odděleními úřadu;

termínové vymezení zadaných strategických cílů a úkolů k řešení;

způsob kontroly dosažení stanovených cílů a úkolů - jednorázově i benchmark ročně za stejná časová období.

Kdy tedy začít uvažovat o profesionálním manažerovi obce? Při rozhodování o přerodu fungování města pod silným a vlivným starostou k výkonné formě vedené manažerem obce hraje roli několik faktorů:

velikost města (většinou od 30 000 obyvatel);

komplexnost řízení města (od 10 000 až 30 000 obyvatel a výše);

politická a občanská vůle (chtějí-li lidé, aby město fungovalo v novém modelu, a je-li to politickým záměrem);

image, které město má či chce vytvářet (např. zakládá-li si historicky na roli starosty);

rozpočet města (tj., zda si profesionálního manažera obec může dovolit).

V USA UŽ STO LET

Ve Spojených státech jde o koncept fungující již od počátku 20. století. Nyní tam profesionálních služeb manažera obce využívá více než 500 amerických komunit (z celkem 783) s počtem obyvatel mezi 25 000 a 50 000. V Evropě takto fungují některá velká města například v Itálii, Německu a ve Francii. V Itálii dokonce vznikla asociace manažerů obce Direttore Generale, umožňující sdílet nejlepší praxi a zkušenosti.

S pojmem manažer ve spojení s městy se ovšem lze setkat už i v Česku. Zatím však jde spíše o manažery průmyslových zón, (ekonomického) rozvoje měst nebo manažery pro projekty podporované z EU fondů. V tomto pojetí jsou to tedy osoby zodpovědné spíše za dílčí část než za fungování městského celku.

Možnost zaměstnat profesionálního manažera obce nabízí zajímavou alternativu pro dosažení cílů města za dané období. Najatý manažer obce by za plnění cílů odpovídal - a v případě dobře nastaveného způsobu fungování jeho úřadu by byl hodnocen a odměňován podle výsledků jeho dosažení. Jiným důvodem, proč se zamyslet nad využitím funkce manažera obce, je možnost přinést do řízení měst know-how z manažerské, potažmo zahraniční praxe a začít fungování úřadů zefektivňovat. Otázkou však stále zůstává politická vůle nový způsob nastavení a fungování města vyzkoušet.

MARKÉTA BORECKÁ
Business Development Specialist M.C.TRITON

 

 
Manažeři obce působící ve funkci v amerických městech většinou přímo vystudovali obor související s veřejnou správou nebo plánováním rozvoje měst.

ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down