01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

ZE SBÍRKY ZÁKONŮ

Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 66/2009 do částky 72/2009).

Částka 66 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 20. července 2009.

Zákon č. 219/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony

Novela zákona o advokacii mj. stanovila, že v souvislosti s poskytováním právních služeb může advokát provádět autorizovanou konverzi dokumentů postupem podle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.

Účinnost od 1. září 2009

Zákon č. 222/2009 Sb., o volném pohybu služeb

Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství a upravuje přeshraniční poskytování služeb, práva a povinnosti poskytovatelů služeb, práva příjemců služeb, jednotná kontaktní místa, jejich činnost a uspořádání, vznik oprávnění k poskytování služeb ze zákona a dále dozor nad poskytovateli služeb na vnitřním trhu Evropské unie. Jednotnými kontaktními místy jsou obecní živnostenské úřady stanovené vyhláškou č. 248/2009 Sb.

Účinnost od 28. prosince 2009

Částka 67 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 16. července 2009.

Sdělení Ministerstva vnitra č. 226/2009 Sb., o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce

Ministr vnitra vyhlásil na den 12. prosince 2009 nové volby do Zastupitelstva obce Prameny (okres Cheb).

Částka 68 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 24. července 2009.

Zákon č. 227/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o základních registrech

Jednu z nejvýznamnějších novel rozsáhlého doprovodného zákona k zákonu o základních registrech (celkem 194 novel zákonů) představuje novela zákona o občanských průkazech, jejímž cílem je umožnit vydávání občanských průkazů s novými funkcionalitami (mj. s kontaktním elektronickým čipem). Do kontaktního elektronického čipu bude možné zapsat údaje, jejichž zápis a rozsah stanoví zvláštní právní předpis. Tyto občanské průkazy bude možné použít pro elektronickou komunikaci se základními registry a dalšími informačními systémy veřejné správy.

Součástí zákona č. 227/2009 Sb. je i novela zákona o evidenci obyvatel. V souvislosti se zřízením základního registru obyvatel se stanovuje, že v informačním systému evidence obyvatel nebudou dále vedeny údaje o cizincích. Tyto údaje se nadále povedou v cizineckém informačním systému a z něho budou přímo přebírány jako referenční údaje do základního registru obyvatel. Novela zákona o evidenci obyvatel dále zahrnuje změny, které mají odstranit možnosti vzniku duplicit, neúplných zápisů apod. Většinu údajů budou nově zapisovat matriční úřady namísto obecních úřadů obcí s rozšířenou působností. Pouze vybrané údaje budou zapisovat obecní úřady obcí s rozšířenou působností nebo krajské úřady. Důvodem této změny je zrychlení zápisů údajů přímo u »zdroje« a možnosti současně prošetřit jejich správnost v případě pochybností o jejich správnosti.

Novela zákona o evidenci obyvatel také zavádí, na základě četných dotazů, žádostí a stížností ze strany občanů a v souladu s podnětem veřejného ochránce práv, novou službu pro občany ČR. Tou je zprostředkování kontaktu s jiným občanem ČR s využitím údajů vedených v evidenci obyvatel. Tato služba bude zpoplatněna správním poplatkem ve výši 500 Kč.

Účinnost od 1. července 2010 (s výjimkami)

Částka 72 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 31. července 2009.

Nález Ústavního soudu ze dne 26. května 2009 ve věci návrhu na zrušení vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb (publikovaný pod č. 241/2009 Sb.)

Ústavní soud návrh zamítl.

Vybrané právní věty nálezu jsou: Vyhláška číslo 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, ve své příloze č. 1 obsahuje taxativní výčet technických norem požární bezpečnosti. Vzhledem k jejich obsáhlosti nebylo účelné, aby tyto normy v plném znění byly součástí přílohy vyhlášky č. 23/2008 Sb., která by v tomto znění byla následně uveřejněna ve Sbírce zákonů.

Zásada veřejného a bezplatného přístupu českých technických norem, uvedených ve vyhlášce č. 23/2008 Sb., není porušena, je-li přístup k technickým normám zajištěn u státních institucí, tj. u krajských ředitelství hasičských záchranných sborů.

K porušení základního principu demokratického státu, tj. rovnosti před zákonem (čl. 1 Ústavy, čl. 1 Listiny) a k porušení požadavku, aby povinnosti byly ukládány pouze zákonem nebo na základě zákona, způsobem, který zákon stanoví (článek 2 odst. 3 Ústavy, článek 2 odst. 2 Listiny), tak v důsledku existence odkazů na technické normy obsažené v předmětné vyhlášce nedochází.

Povinnost pořízení hasicích přístrojů a zařízení automatické detekce a signalizace požárů vyhláška ukládá za účelem ochrany veřejného zájmu na ochraně života a zdraví osob a jejich majetku a na zvýšení bezpečnosti budov a je zanedbatelným výdajem ve srovnání s hodnotou pořízené stavby, kterou mají tato zařízení proti požáru zabezpečit.

Uložení takové povinnosti není neproporcionálním zásahem do vlastnického práva, chráněného článkem 11 Listiny. Požadavek na pořízení hasicího přístroje a zařízení autonomní detekce je k dosažení zvoleného cíle, tj. ochrany osob a věcí před požárem, vhodný, nezbytný a přiměřený (optimální), pokud jde o poměr mezi zásahem do základních práv a svobod a veřejným zájmem ve smyslu článku 4 odst. 4 Listiny.

Mgr. JAN BŘEŇ

právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down