Evropské dotace získané v rámci Regionálního operačního programu Moravskoslezsko pomohou zejména rozvoji dopravní infrastruktury a dostupnosti kraje, veřejných služeb, cestovního ruchu nebo občanské vybavenosti měst a venkova. A také zlepší podmínky pro vzdělávání a volný čas.
Dotační příspěvek do školství a vzdělávání z Regionálního operačního programu (ROP) Moravskoslezsko se týká především investic do infrastruktury - nových, rekonstruovaných a modernizovaných škol a školských zařízení, hřišť a areálů nebo multifunkčně upravených a vybavených speciálních učeben.
Do obojího investují jak samotné školy a školky, tak města a obce v regionu, které jsou často zřizovateli těchto výukových zařízení. Stejně jako statutární města, nebo Moravskoslezský kraj, který zakládá, zřizuje a financuje střední a vyšší odborné školství. Projekty infrastruktury volného času na vzdělávání často navazují. Doplňují výuku nebo nabízejí odpočinek a sportovní vyžití. Areály, hřiště a parky využijí nejen školáci, jejich rodiče, početné spolky a sdružení, ale i široká veřejnost. Rovněž neziskový sektor, který plní svou roli poskytovatele chybějících služeb, nezřídka investuje tam, kde by jinak peníze i aktivity chyběly.
DOTAČNÍ PRAVIDLA
Základním kritériem pro výběr úspěšných žádostí o dotaci z ROP Moravskoslezsko je kvalita, potřebnost a další rozvoj. Projekty přijímá a hodnotí regionální rada, která rovněž spravuje a přerozděluje prostředky z programu. Úspěšným žadatelům může na uskutečnění projektu přispět až 92,5 % dotací z celkových způsobilých výdajů. Dotační princip programu je nastaven jednoduše. Žadatelé spolu soutěží zvlášť podle zaměření a místa realizace projektu, malé obce s malými, středně velká a statutární města se sobě rovnými, v druhém případě i s Moravskoslezským krajem. Školství i navazujícím volnočasovým aktivitám je vyhrazena dílčí oblast podpory 2.1.1, kde se o miliony korun ucházejí Moravskoslezský kraj, statutární města a jimi založené a zřízené organizace - zejména střední a vyšší odborné školy - s projekty modernizace výuky a oborových center praktické přípravy pro strategická a tradiční odvětví. Menší města s 5 až 50 tisíci obyvateli mají pro svůj rozvoj vyčleněny peníze v oblasti podpory 3.2 (rozvoj měst - subregionální centra), kromě občanské vybavenosti je podporována infrastruktura školství a volného času. Stejně jako u malých obcí a měst s 500 až 5000 obyvateli, které soutěží navzájem o dotace z oblasti podpory 4.1 (rozvoj venkova).
V ŘEČI ČÍSEL
Regionální operační program disponuje dohromady zhruba 20 miliardami korun pro období 2007-2013. Regionální radě se dosud mezi úspěšné žadatele podařilo rozdělit téměř 6 miliard korun pro více než 250 projektů. Z toho putuje více než miliarda do vzdělávání a volného času - podpořeno bylo 115 záměrů. Početně tedy projekty tohoto zaměření válcují ostatní. Konkrétně jde o 850 milionů korun a 80 podpořených projektů infrastruktury vzdělávání a volného času v oblastech rozvoje měst a venkova (oblasti podpory 3.2 a 4.1). Dalších 35 projektů a 217 milionů korun míří na modernizaci výuky a rozvoj oborových center (oblast podpory 2.1). Desítky dalších záměrů nyní regionální rada hodnotí a příjem projektů bude nadále pokračovat. Od listopadu předkládají žádosti středně velká města, jimi zřízené a založené organizace a jiné, které chtějí uskutečnit projekty ve městech s 5 až 50 tisíci obyvateli. Na tyto záměry bude z ROP uvolněno až 400 milionů korun.
LIDSKÝMA OČIMA
Dosažených výstupů není málo a výsledky stojí za pozornost. Školní rok 2009/2010 v nových a větších nebo zrekonstruovaných a zmodernizovaných mateřských školách zahájili v Příboru, Rychvaldě, Krmelíně, Hati, Závadě a jinde. Na základních školách jsou evropské peníze vidět například v Ostravici, Dětmarovicích, Pusté Polomi a Městě Albrechticích. Vybrané projekty lze sledovat i v průběhu realizace na www.dobra-rada.cz v sekci Ze života úspěšných projektů. Web nabízí také úplné informace o vyhlášených a plánovaných výzvách.
MICHAL SOBEK
manažer vnější komunikace
Úřad Regionální rady Moravskoslezsko
Přeměna zahrady u Mateřské školy Jesenická na park Dětský svět ve Vrbně pod Pradědem za přispění necelých 2 milionů korun poskytla dětem prostor pro pohyb a zábavu.
Základní škola Generála Píky v Ostravě získala na novou multimediální jazykovou učebnu s digitální jazykovou laboratoří dotaci 2,5 milionu korun.