01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak prakticky na standardy kvality sociálních služeb? /2

Konkrétním nástrojem pro zvyšování úrovně sociálních služeb je vzdělávání. Zmínili jsme je už v říjnu, kdy jsme se zabývali uplatňováním standardů kvality sociálních služeb v souladu s vyhláškou č. 505/2006 Sb.

Obecný postup pro zavádění standardů jsme rozdělili do tří kroků: 1. Definování konkrétních hodnot zařízení a jejich následné promítnutí do všech písemných nástrojů - postupů, které nařizuje standard. 2. Využití různých forem vzdělávání pro trénink a seznámení zaměstnanců s písemnými postupy. 3. Zvyšování úrovně kvality poskytovaných sociálních služeb prostřednictvím porovnávání se s okolím.

Zastavme se u vzdělávání jako účinného nástroje pro reálné udržování a zvyšování úrovně služeb (tj. standardů) v sociální oblasti. Jak se s tímto nástrojem řízení lidských zdrojů pracuje? Popišme si celý proces, jehož výstupem se stává kompetentní, motivovaný a svědomitý zaměstnanec:

Celý proces začíná u vedoucího zařízení a týmu jeho nejbližších spolupracovníků. Jejich zodpovědností je mimo jiné vtisknout zařízení konkrétní a smysluplnou vizi: Jaké zařízení chtějí občanům nabídnout, tj. kam je hodlají konkrétně směřovat, co si v něm předsevzali dokázat, čím by podle jejich pevného odhodlání mělo být charakteristické (chcete-li "konkurenceschopné" neboli lišící se od ostatních).

Vedení dále vybírá prioritní standardy sociální péče, jejichž důsledné uplatňování podporuje uskutečnění nastavené vize a zaměření organizace. A srozumitelně a přesvědčivě tuto vizi i vybrané standardy komunikuje prostřednictvím vedoucích oddělení a skupin směrem ke všem zaměstnancům jako svůj nezpochybnitelný záměr.

Vedení také nastavuje interní kritéria hodnot a projevů odvozených od vybraných standardů, která chce v určené době (1 až 3 roky) sledovat a za jejich dodržování oceňovat a odměňovat zaměstnance.

Dalším klíčovým krokem je vzdělávání (vyškolení) pracovníků na nižších úrovních řízení tak, aby věděli, proč byla zvolena tato filozofie přístupu, a uměli identifikovat a hodnotit projevy správně uskutečňovaných standardů u svých podřízených a vedli s nimi pravidelné hodnoticí rozhovory.

Pravidelné hodnocení zaměstnanců se optimálně provádí v intervalu půl roku na formálních pohovorech, během nichž se vždy rekapituluje výkon zaměstnance a jeho přístup k reálnému (tj. viditelnému a funkčnímu) uplatňování prioritních standardů; v návaznosti na to se zaměstnanci do dalšího pololetí určují nové úkoly a formuluje, co se od něho očekává.

Vedení na žádné úrovni nezapomíná na průběžnou zpětnou vazbu s podřízenými, ať už jde o pochvalu za dobrý výkon či upozornění na nedostatek v běžném provozu zařízení. Odměňuje a vyzdvihuje také dosažení dohodnutých cílů a úkolů v každém hodnoticím období.

U vedení se rovněž předpokládá, že bude průběžně jasně a srozumitelně svým bezprostředním spolupracovníkům dávat najevo míru své spokojenosti s jejich dílčími výsledky, aby se udrželo povědomí, motivace a úsilí lidí standardy plnit.

Obdobně vedení sdílí úspěch a ocenění ze strany klientů, zřizovatelů a širší veřejnosti také se zaměstnanci, aby si plně uvědomovali vazbu mezi svým úsilím a jeho konečným (oceňovaným) efektem.

Pokud vám tato doporučení připadají jako běžná řídící práce, nemýlíte se: Vaše tušení je správné. Bohužel, takový přístup stále ještě nebývá běžný. Jakmile práce s lidmi upadne do rutiny a stereotypu, rázem končí život standardů v reálu a "standardně" putují na papír, do skříně a šanonů pro případného auditora a přestávají být v provozu zařízeni vidět a znát.

Snaha řídit standardy kvality je nikdy nekončícím procesem. I když máme vysoký standard našeho zařízení, má být ambicí a motivací pracovníků jej ještě posunout dál, pozměnit, zlepšit... a celý proces řízení, vzdělávání a hodnocení může opět začít zcela nanovo.

Další neméně důležitou oblastí se stává snaha "prodat" obecně se zvyšující kvalitu v oblasti sociálních služeb i vně organizace - svým klientům a ostatním zúčastněným stranám. Schopnost dát o svém pozitivním odlišení vědět, případně dokonce měřit efekty dodržování standardů, pak může organizaci napomoci stát se důvěryhodným zařízením, které je vyhledáváno širokým okolím.

ZDENA SVATOŠOVÁ
konzultant M.C.TRITON

Růst kvality sociálních služeb

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down