01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Změna v zákoně o obcích a vznik základních registrů /2

Novela zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, která byla přijata v souvislosti s vydáním zákona o základních registrech (viz novela č. 227/2009 Sb.), stanovuje s účinností od 1. července 2010 postup při přidělování čísel popisných a evidenčních a dále...

Novela zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, která byla přijata v souvislosti s vydáním zákona o základních registrech (viz novela č. 227/2009 Sb.), stanovuje s účinností od 1. července 2010 postup při přidělování čísel popisných a evidenčních a dále vymezuje okruh dokladů potřebných k přidělení těchto čísel (nový § 31a obecního zřízení).

Nová úprava postupu přidělování čísel a stanovení dokladů potřebných k jejich přidělení vychází ze stávajícího znění § 8 vyhlášky č. 326/2000 Sb., o způsobu označování ulic a ostatních veřejných prostranství názvy, o způsobu použití a umístění čísel k označení budov, o náležitostech ohlášení o přečíslování budov a o postupu a oznamování přidělení čísel a dokladech potřebných k přidělení čísel, který se již v současnosti aplikuje v hlavním městě Praze.

PŘIDĚLOVÁNÍ POPISNÝCH A EVIDENČNÍCH ČÍSEL

V souladu s novou právní úpravou bude obecní úřad od 1. července 2010 přidělovat čísla popisná a evidenční:

v případě nově vzniklé budovy, která je stavbou vyžadující stavební povolení nebo ohlášení stavebnímu úřadu, na základě pí-semné výzvy příslušného stavebního úřadu (viz nový § 121 odst. 2 stavebního zákona, podle kterého platí, že vzniká-li stavbou nová budova, které se přiděluje číslo popisné nebo evidenční, stavební úřad po předložení podkladů uvedených v § 121 odst. 1 stavebního zákona vyzve písemně příslušnou obec o přidělení čísla popisného nebo evidenčního),

v ostatních případech na základě písem-né žádosti vlastníka budovy, jejíž přílohou je geometrický plán a doklad, který osvědčuje, že budova byla uvedena do užívání; uvedené přílohy se nevyžadují, dochází-li na základě žádosti vlastníka budovy k přečíslování budovy již zapsané v katastru nemovitostí, anebo jde-li o budovy uvedené v § 31 odst. 2 písm. c) obecního zřízení, tj. budovy, které nevyžadují stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu (s některými výjimkami).

Na základě výše uvedené písemné výzvy příslušného stavebního úřadu vzniká obecnímu úřadu povinnost sdělit mu neprodleně údaje o čísle popisném nebo evidenčním a jeho příslušnosti k části obce (podle § 27 odst. 2 obecního zřízení je část obce evidenční jednotka vytvářená budovami s čísly popisnými a čísly evidenčními, přidělenými v jedné číselné řadě, která leží v jednom souvislém území), popřípadě název ulice, do níž stavební objekt náleží, a údaje o čísle orientačním. O skutečnosti, že bylo přiděleno číslo popisné, evidenční nebo orientační, vydá obecní úřad vlastníku budovy písemný doklad (tento doklad, stejně jako samotný úkon o přidělení čísla, nemá charakter správního rozhodnutí ve smyslu § 9 a § 67 odst. 1 správního řádu, ale jedná se o úkon podle části čtvrté správního řádu).

OČÍSLOVÁNÍ, PŘEČÍSLOVÁNÍ A ZRUŠENÍ ČÍSLOVÁNÍ

Při zániku budovy (míněn je "úplný" zánik, nikoliv například podstatná rekonstrukce budovy) obecní úřad přidělená čísla zruší. Dojde-li k zániku ulice nebo jiného veřejného prostranství (tj. budovy nadále existují, avšak již nadále nejsou součástí ulice nebo jiného veřejného prostranství, popřípadě dochází k přičlenění všech budov ze zanikající ulice do ulice jiné) se zrušují (případně) přidělená čísla orientační. V případě zániku části obce rozhodne obec o přečíslování budov v zanikající části obce.

K očíslování, přečíslování nebo zrušení číslování budovy dochází zápisem do registru územní identifikace, adres a nemovitostí podle zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, tj. zápis do tohoto registru má konstitutivní účinky a k očíslování, přečíslování nebo zrušení číslování budovy tedy dojde až samotným zápisem do registru územní identifikace (viz § 31a odst. 7), nikoliv "okamžitě" na základě samotného rozhodnutí obecního úřadu (§ 31a odst. 1).

Smyslem nového ustanovení § 31a obecního zřízení je především zajistit, aby příslušný obecní úřad měl před přidělením čísla popisného nebo evidenčního k dispozici takové podklady, které by prokazovaly zejména samotnou existenci stavby, neboť obecní úřad si sám takové podklady opatřit nemůže.

U nových staveb zapisuje příslušný stavební úřad do registru některé údaje o budově (stavbě) a k tomu potřebuje znát mj. identifikaci budovy (tzn. i její číslo popisné), kterou si vyžádá od příslušného obecního úřadu. Poté prostřednictvím informačního systému územní identifikace nebo svého informačního systému sloužícího k plnění úkolů ve věcech stavebního řádu zapíše do registru jak číslo popisné, tak další údaje o budově. Obecní úřad údaj o přidělení takového čísla nové budově v době přidělování tohoto čísla zapsat nemůže, protože v té době nebude v registru územní identifikace o nové budově žádný údaj. Proto by nebylo k "čemu" zápis o tomto čísle učinit.

V případě přečíslování budovy na základě žádosti vlastníka již není třeba předkládat zákonem stanovené přílohy k žádosti, neboť obec disponuje na základě § 13 odst. 3 obecního zřízení a 22 odst. 5 zákona č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), bezplatným dálkovým přístupem k údajům katastru nemovitostí, jehož prostřednictvím si údaje o již v katastru nemovitostí zapsané budově může ověřit. Dálkovým přístupem může obec získat jak výpis z katastru nemovitostí, tak kopii katastrální mapy v katastrálních územích, ve kterých existuje katastrální mapa v digitální podobě. V těch katastrálních územích, ve kterých neexistuje katastrální mapa v digitální podobě, lze k ověření polohy budovy využít orientační mapu parcel, která pro daný účel zcela postačuje.

DALŠÍ NEZBYTNOSTI

V registru územní identifikace, adres a nemovitostí bude o obci (městském obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města a městské části hlavního města Prahy) veden i doplňující údaj o znaku a vlajce (§ 33 odst. 3 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech). Proto je nezbytné, aby měl správce tohoto registru údaj o této skutečnosti "ihned" po jeho vzniku k dispozici.

K tomu je nutná součinnost Kanceláře Poslanecké sněmovny, která poté, co její předseda udělí obci (městském obvodu nebo městské části) znak nebo vlajku, předá potřebné údaje neprodleně Českému úřadu zeměměřickému a katastrálnímu k zápisu do registru /viz § 43 odst. 1 písm. a) bod 6 zákona č. 111/2009 Sb./.

Novela č. 227/2009 Sb. v rámci svých přechodných ustanovení stanoví, že pokud názvy ulic, silnic, náměstí, parků a mostů, jakož i dalších veřejných prostranství v téže obci, čísla popisná či evidenční v téže části obce a čísla orientační v téže ulici jsou shodná, je povinností obce rozhodnout o změně jejich názvů, popřípadě čísel do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, tj. do 1. července 2011. Do stejného data mají vlastníci stavebních objektů, kterým podle dosavadní právní úpravy nebylo přiděleno číslo popisné ani evidenční a kterým se toto číslo přiděluje, povinnost požádat o přidělení čísla.

JAN BŘEŇ
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down