01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak na dotace

Do regionálního operačního programu jsme předložili projekt, zakládající veřejnou podporu v režimu regionální investiční podpory. Obdrželi jsme však oznámení o záporném výsledku hodnocení přijatelnosti. Důvod: porušení legislativy ČR a EU uvedením údajně nesprávného data zahájení projektu. Správce...

Do regionálního operačního programu jsme předložili projekt, zakládající veřejnou podporu v režimu regionální investiční podpory. Obdrželi jsme však oznámení o záporném výsledku hodnocení přijatelnosti. Důvod: porušení legislativy ČR a EU uvedením údajně nesprávného data zahájení projektu. Správce programu dále konstatoval, že proti tomuto rozhodnutí není odvolání. S tímto rozhodnutím nesouhlasíme. Jakým způsobem bychom měli postupovat?

Žadatel v každém případě může uplatňovat zákonná práva a obhajovat své oprávněné zájmy. Může se také odvolat. Naopak každé rozhodnutí úřadu by mělo obsahovat poučení, zda a jak je možné proti tomuto rozhodnutí uplatnit opravný prostředek, v jaké lhůtě lze tak učinit, od kterého dne se tato lhůta počítá, který orgán o odvolání rozhoduje a u kterého orgánu se opravný prostředek podává, otisk úředního razítka, jméno, příjmení, funkci nebo služební číslo podepisující osoby atd.

Článek 5 Nařízení komise (ES) číslo 1628/2006, o použití článků 87 a 88 Smlouvy na vnitrostátní regionální investiční podporu (dále jen Nařízení) stanovuje, že před datem přijatelnosti projektu nesmí být zahájeny stavební práce ani první právně závazný příslib objednávky zařízení.

Konkrétněji: Před ukončením kontroly přijatelnosti se nesmí zahájit stavební práce ani ukončit výběrové řízení na dodavatele. Způsobilost výdajů je stanovena až od data sdělení řídicího orgánu, že projekt splnil podmínky způsobilosti.

Úřad regionální rady (ÚRR) však prostřednictvím svých metodických pokynů motivuje žadatele k zahájení přípravných prací na projektu co nejdříve, a to například i v rámci bodového hodnocení. To znamená, že se bodově hodnotí, zda jsou zahrnuty všechny klíčové aktivity nutné pro uskutečnění projektu, a to i v případě, že výdaje na ně jsou nezpůsobilé nebo že způsobilé jsou, ale žadatel nepožaduje jejich úhradu. Aktivity uvedené v harmonogramu na sebe logicky navazují a délka trvání jednotlivých aktivit je reálná.

Pokud jste v projektu uvedli přípravné práce či práce nenárokující výdaje z programu, je to v pořádku. Jestliže jste však ve své žádosti napsali či dokonce již zahájili stavební práce, ukončili výběrové řízení na dodavatele stavby či učinili první právně závazný příslib objednávky a skutečně nárokujete výdaje z programu, pak je rozhodnutí ÚRR oprávněné.

Žádost o dotaci se vyplňuje do programu Benefit, který by vám však takto závažnou chybu měl oznámit. Jinak by nebylo možné žádost dokončit a odevzdat. Pokud došlo k naplnění výše uvedených bodů, ba jste úspěšně vyplnili a finalizovali formulář a obdrželi unikátní kód, váš projekt splnil kritéria přijatelnosti a měl by správně postoupit k dalšímu hodnocení.

Hlavním problémem je podle mého soudu složitost dokumentů, zcela zásadní nejasnosti pojmosloví a žel i různé vlastní výklady. Kromě toho stejně jako žadatelé i úřad musí postupovat v souladu se zákony a ostatními právními předpisy. Měl by umožnit dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy. A postupovat tak, aby se zjistil skutečný stav věci a přijaté řešení bylo v souladu s veřejným zájmem a odpovídalo okolnostem daného případu, jakož i dbát na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly. Oznámení by totiž ve svém důsledku závažně porušilo i principy volného trhu a soutěže. Doporučuji vám podat odvolání proti rozhodnutí a námitku k postupu daného orgánu.

PAVLA KONOPOVÁ

poradkyně

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down