01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Cena Moderní obce v soutěži Cesty městy patří Bílovci

Odlehčení dopravy a rekonstrukce komunikací v Bílovci. Tak zněl název projektu, s nímž se letos toto osmitisícové město na Novojičínsku prosadilo v soutěži Cesty městy (Zklidňování dopravy ve městech a obcích). Při slavnostním vyhlášení nejúspěšnějších projektů 8. ročníku soutěže, které se konalo 17. září v Krásné Lípě na Děčínsku, Cenu Moderní obce pro město Bílovec převzala jeho starostka Ing. Sylva Kováčiková.

Bílovecký projekt se člení do tří částí. Pro snazší parkování byly v centru města vybudovány čtyři samostatné parkovací celky (celkem 92 parkovacích míst včetně míst pro ZTP), a to včetně úprav související veřejné zeleně a osazení stojanů na jízdní kola. Dále se v rámci regenerace panelového sídliště v ulici 17. listopadu komplexně upravila parková zeleň, zrekonstruovalo veřejné osvětlení - a rovněž tam vznikla nová parkovací stání a příjezdová komunikace s bezbariérovým chodníkem. Třetí, nikoliv však co do významu, částí projektu se stala obnova pěších komunikací podél silnice I/47 v ulicích Labuť, Dukelská a 17. listopadu, přičemž tam byl nainstalován i světelný ukazatel měřiče rychlosti jako jedno z podpůrných opatření na zklidnění dopravy při příjezdu do města.

KOMPROMIS JE VŽDY MOŽNÝ

Projekty záchytných parkovišť a rekonstrukce pěších komunikací připravila ostravská Projekční kancelář VIAPROJEKT, s. r. o. Její jednatel Ing. Jiří Pokorný potvrdil, že v Bílovci nešlo u těchto staveb o mimořádně náročná technická řešení. "Ale protože navazují na průtah silnice I/47 Bílovcem, náročné bylo projednání s Policií ČR, Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) ČR a Správou a údržbou silnic Moravskoslezského kraje (SÚS MSK)," dodal a jako konkrétní příklad uvedl přechody pro pěší přes silnici I/47. "SFDI, který poskytuje dotační tituly na vybrané akce, trvá na tom, aby přechody, pokud jde o jejich délku, byly navrženy v souladu s ČSN 736110 - Projektování místních komunikací. Jenže většina přechodů by se tak musela zkrátit, což by si vyžádalo stavební úpravy, a to buď vložením středního dělicího ostrůvku nebo vysazením chodníkové plochy. V obou případech by to byl zásah do silnice I/47 a ŘSD ČR jako její vlastník nemělo na takové stavební zásahy peníze. Financovat je ovšem nemohlo ani město, ani SFDI. Po jednáních s radnicí, Policí ČR a ŘSD ČR se však nakonec podařilo najít pro všechny přijatelné kompromisní řešení."

Zhotovitelem parkovišť v centru Bílovce byla společnost ODS - Dopravní stavby, a. s. Její pracovník Milan Kupčík, jenž řídil realizaci projektu ve městě jako vrchní stavbyvedoucí, také poznamenává, že záchytná parkoviště se řadí mezi běžné a v podstatě nenáročné stavby. "Protože se však většinou uskutečňují v místech velké koncentrace automobilů i lidí, nebývá snadné skloubit je s normálním životem města. V Bílovci stavbu parkovišť navíc komplikovala blízkost základní školy a sportovní haly, u nichž se pohybuje velké množství obyvatel. Nicméně stavba parkovišť v Bílovci byla vcelku bezproblémová, a to i díky velmi dobré spolupráci se starostkou a celou radnicí," konstatuje Milan Kupčík.

V TÝMU S PAMÁTKÁŘI I POLICIÍ

Snaha vytrvale se domlouvat, hledat kompromisy a nacházet rozumná východiska je pro bíloveckou radnici příznačná. Starostka města Ing. Sylva Kováčiková například poukazuje na fakt, že ačkoliv nové parkovací celky v centru Bílovce zasahovaly i do městské památkové zóny, podařilo se zvolit řešení, které památkáře nerozladilo. "Jejich zástupci jsou členy komise pro Regeneraci městské památkové zóny Bílovec. Veškeré plánované projekty v památkové zóně se s památkáři předem projednávají, památkáři se k nim vyjadřují ještě před realizací, takže ani u projektu Odlehčení dopravy a rekonstrukce komunikací jsme s nimi nemuseli řešit nějaké neshody či rozpory. Pokud problém vznikl, byl již v předstihu konsenzuálně zvládnut," konstatuje starostka. "S památkáři bylo dohodnuto materiálové řešení povrchů, výběr městského mobiliáře i charakter doprovodné zeleně," dodává inženýr Pokorný.

Práce v týmu se vyplatila, i pokud jde o spolupráci s Policií ČR. Její zástupci se stali členy projektového týmu, což podle starostky mělo největší význam při tvorbě projektových dokumentací. "Pomoc policie je významná i proto, že data, která získává monitoringem nehodovosti na území města, lze účinně využít při přípravě dalších opatření k vyšší bezpečnosti na místních komunikacích," vysvětluje Ing. Sylva Kováčiková.

NOVÁ STÁNÍ TAKÉ NA SÍDLIŠTI

Ovšem nové parkovací možnosti se nehledaly pouze v centru Bílovce. Jak lze na panelovém sídlišti s obvykle velmi omezeným prostorem vytvářet nová parkovací stání a jak je tam možné "pohrát" si s komunikacemi ve smyslu zklidnění dopravy? Zeptali jsme se na to Ing. arch. Kateřiny Buschové, jednatelky Atelieru Archplan Ostrava, s. r. o., která byla autorkou projektu regenerace bíloveckého sídliště.

"Nová větší parkoviště se na sídlištích, bohužel, dají budovat téměř vždy pouze na úkor travnatých ploch, což má pro život na sídlišti také nepříznivé důsledky," odpověděla. "V návrzích se proto snažíme maximálně využít stávajících, již zpevněných ploch vozidlových komunikací a umístit parkovací stání podél nich. Často také lze pro parkování využít předimenzovaných manipulačních ploch nebo zbytečně širokých ploch vozovek. Pro nové parkování mohou být zabrány také "zbytkové" plochy zeleně, které nelze nijak jinak zhodnotit. Pokud jde o zklidnění dopravy, není pokaždé nutné k tomuto účelu zabírat nové plochy. Leckdy stačí "jenom" dobrá a přehledná reorganizace stávajícího dopravního systému. V podstatě lze i na sídlišti navrhnout a účelně stanovit vhodné trasy pro pěší, cyklisty a motoristy tak, aby mohli sdílet společný koridor a přitom se vzájemně respektovali. Nejlepší řešení se přitom obejde bez nadměrného dopravního značení, jelikož je jednoduché a přirozeně přehledné," uvedla Ing. arch. Kateřina Buschová.

Jednatelka společnosti Atelier Archplan Ostrava zhodnotila i spolupráci projektantů s radnicí: "Nemusím jistě zdůrazňovat, jak je důležitá pro úspěch výsledného řešení, přičemž za dobré řešení považujeme takové, které uspokojivě vyřeší daný soubor problémů a současně "nevyrobí" problémy nové, třeba jiného druhu nebo na jiném místě. V Bílovci je přístup města k projektantům velmi kolegiální, a to na všech úrovních - od referentů odpovědných za přípravu územně plánovacích podkladů (Ing. Darja Vavříková) přes referenty zabývající se realizací jednotlivých investičních akcí (Ivana Viková) až po vedení města reprezentované starostkou Ing. Sylvou Kováčikovou."

BEZ BARIÉR UŽ OD ROKU 2000

Na projektu Odlehčení dopravy a rekonstrukce komunikací v Bílovci zaujme i to, jak důsledně pamatuje na vstřícnost vůči lidem se zdravotním handicapem. Město už v roce 2000 programově přistoupilo k odstraňování závad ztěžujících pohyb tělesně postiženým - z této snahy vznikl i současný městský projekt Město bez bariér zaměřený na bezbariérové úpravy a bezpečný pohyb chodců po páteřních pěších komunikacích podél frekventované silnice I. a II. třídy. Vše začalo kompletní bezbariérovou úpravou Slezského náměstí, následovaly bezbariérové komunikace v centru a přechody pro chodce. Stejným způsobem se loni pojala i rekonstrukce pěších komunikací, která byla zahrnuta do projektu přihlášeného do soutěže Cesty městy.

Inženýrka Kováčiková dodává: "Se svým záměrem Bílovec bez bariér se každoročně účastníme Národního rozvojového programu mobility pro všechny, přičemž se k němu vyjadřuje bílovecká místní organizace Svazu tělesně postižených v ČR, která nám předkládá cenné podněty z "vozíčkářské praxe". S podporou našich záměrů se setkáváme jak ze strany sociálního odboru Městského úřadu Bílovec, tak ze strany odboru sociálních věcí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje. Při zpracovávání projektové dokumentace na rekonstrukci pěších komunikací se dbá na podmínky stanovené dotačním programem Státního fondu dopravní infrastruktury, který je zaměřen na zvýšení bezpečnosti dopravy a jejího zpřístupňování osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. Konečná podoba projektové dokumentace stavby pak odpovídá požadavkům odborného konzultanta pro bezbariérové prostředí Národní rady zdravotně postižených ČR."

PENÍZE SE MUSÍ HLEDAT

Starostky Bílovce jsme se zeptali, co bylo při uskutečnění projektu nejsložitější.

"Velké plány a málo peněz," odpověděla. "Postupné "lepení děr" na chodnících není ekonomické. Projekt Bílovec bez bariér však na základě zpracované koncepce umožnil financovat úpravy dlouhých úseků místních komunikací při hlavních tazích pouze během dvou let. K tomu, abychom mohli bezpečnost na silnicích řešit koncepčně a v celém centru města, bylo nutné průběžně vyhledávat investiční i neinvestiční dotační tituly. Finančně pomohl také Moravskoslezský kraj, ministerstva vnitra a financí, Státní fond dopravní infrastruktury, Státní fond životního prostředí, Evropská unie a letos a napřesrok pomůže i Regionální operační program regionu soudržnosti Moravskoslezsko. Všem poskytovatelům touto cestou děkujeme," uzavřela starostka Bílovce Ing. Sylva Kováčiková.

IVAN RYŠAVÝ

 

Financování projektu Odlehčení dopravy a rekonstrukce komunikací v Bílovci a jeho přínosy

Náklady na projekt:

záchytná parkoviště: 0,227 mil. eur - financováno z PHARE 2003, část II (0,170 mil. eur) + rozpočet města (0,057 mil. eur);

regenerace panelového sídliště: 8,011 mil. Kč - podpořeno z programu MMR Regenerace panelových sídlišť (5,607 mil. Kč) + rozpočet města (2,404 mil. Kč);

rekonstrukce pěších komunikací: 9,256 mil. Kč - podpořeno SFDI (6,840 mil. Kč) + rozpočet města (2,416 mil. Kč).

 

Přínosy projektu:

zvýšení bezpečnosti všech účastníků silničního provozu;

zlepšení podmínek pro pěší dopravu;

zklidnění dopravy v centru města;

zlepšení technického stavu komunikací;

zkrášlení veřejného prostoru;

snížení rychlosti motorových vozidel při vjezdu do města;

usměrnění parkování v centru města;

snížení negativních vlivů vyplývajících z dopravy (nižší riziko nehodovosti, snížení exhalací, prašnosti a hluku ve městě);

zkvalitnění vzhledu a funkčnosti městského centra.

ZDROJ: MĚSTO BÍLOVEC

 

Výsledky 8. ročníku soutěže Cesty městy 2009

-  kategorie Bodová řešení

Vítěz: Litomyšl, projekt Komplex dvou okružních křižovatek (prémie 85 000 Kč)

Zvláštní cena společnosti 3M: Blansko, projekt Optimalizace křižovatek na komunikaci III/374 40

- kategorie Liniová řešení

Vítěz: Mariánské Lázně, projekt Rekonstrukce Hlavní ulice - 1. etapa (prémie 100 000 Kč)

Zvláštní cena ministra dopravy, titul Bezpečná obec: Kadaň, projekt Dopravní zklidnění průtahu II/224 - 5. a 7. etapa (prémie 50 000 Kč)

- kategorie Plošná řešení

Vítěz: Plzeň, projekt Modernizace sítě pozemních komunikací v městské části Slovany (prémie 85 000 Kč)

 

Zvláštní cena Moderní obce: Bílovec, projekt Odlehčení dopravy a rekonstrukce komunikací

Informace o soutěžních projektech najdete v databázi vedené Nadací Partnerství od roku 2002 na www.nadacepartnerstvi.cz/doprava (odkaz soutěž Cesty městy v menu vlevo).

ZDROJ: NADACE PARTNERSTVÍ

 

Také v ulici Labuť, jak nám ukázala starostka Ing. Sylva Kováčiková, byl podél silnice I/47 vybudován nový chodník a navíc tam byl nainstalován světelný ukazatel měřiče rychlosti projíždějících vozidel.

Záchytná parkoviště byla financována v rámci Grantového schématu na podporu turistické infrastruktury programu PHARE 2003. Na snímku nové parkoviště za městským úřadem.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down