01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

OBEC 2 může "zachránit" projekty, jimž jinak hrozí zmaření

Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB) ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj nabízí od 17. srpna program OBEC 2, z něhož si lze požádat o úvěr na rozvoj obecní infrastruktury. Program potrvá do konce roku 2012. O tomto novém produktu jsme si povídali s Ing. Ladislavem Mackou, generálním ředitelem ČMZRB.

Komu jsou úvěry určeny a na co je příjemci mohou použít?

O úvěry mohou žádat obce, svazky obcí a vodohospodářské akciové společnosti s kapitálovou účastí obcí na území České republiky. Lze je čerpat na vybudování vodohospodářské infrastruktury, silnic, ekologických staveb apod. Příjemci úvěrů jimi mohou financovat také školská, sociální, kulturní i sportovní zařízení, i když ta nemají přímo charakter technické infrastruktury. V současné době jsou aktuální rovněž projekty sanace povodňových škod. Ministerstvo pro místní rozvoj nabízí tento program přednostně těm obcím, které mají přiznanou nebo přislíbenou dotaci, ale mají problémy s profinancováním části projektu ze strany bank. Programem chceme také přispět k naplnění závazků, které přijala Česká republika vůči EU v oblasti čištění odpadních vod.

Odkdy banka přijímá žádostí?

Ode dne vyhlášení programu, tj. od letošního 17. srpna. Úvěr na základě žádosti můžeme totiž poskytnout jen na akce malého rozsahu, tj. do dvou milionů korun ceny úvěru (úrok a příslušenství), což odpovídá asi desetimilionovému úvěru. U ostatních projektů, kde je cena úvěru vyšší, musí obec vyhlásit výběrové řízení. Budeme rádi, když nás v takových případech samosprávy osloví.

Proč ČMZRB přichází s tímto novým programem, když si obce mohou půjčit u jiných bank?

Naše banka má s poskytování úvěrů obcím bohaté zkušenosti. Konkrétně program OBEC 2 navazuje na program podobného rozsahu OBEC 1, který běžel asi dva roky a již se vyčerpal. V současné tíživé ekonomické situaci, která se mj. projevuje tím, že komerční banky jsou obezřetnější v poskytování úvěrů, chtěli jsme obcím nabídnout opravdu dlouhodobé finanční prostředky pro zabezpečení jejich investičních potřeb. Samosprávy v poslední době také poukazují na to, že často nemají peníze na spolufinancování projektů, které jsou již připraveny. Jejich financování je zajištěno ze strukturálních fondů, ale chybí jim nezbytné kofinancování, které většinou řeší prostřednictvím bankovního úvěru. Zde je tedy zdroj, který je na tento účel k dispozici. Program by tak mohl pomoci uskutečnit projekty, kterým by jinak hrozilo zmaření.

Podle čeho se bude stanovovat cena úvěru a jak bude konstruována úroková míra?

Cena úvěru je úrok a standardní poplatky, například poplatek za vyřízení úvěru. U dlouhodobých úvěrů je hlavní položkou úrok. Úroková sazba je u těchto úvěrů pevná po dobu splatnosti úvěru. Její výše pro klienta bude na úrovni výnosu státních dluhopisů.

To je jistě velká výhoda. A jaké jsou další?

Jak jsem řekl, pevný úrok po celou dobu splácení. Příjemce může ve svém finančním plánování počítat se stabilní částkou nákladů vázaných k úvěru po celé období jeho splácení. Doba splatnosti je v tomto programu opravdu dlouhodobá, minimální je 10 let, maximálně počítáme s 15letou dobou splácení. Zajištění úvěrů poskytnutých jednotlivým obcím nebudeme vyžadovat, ale u svazků obcí nebo u rizikovějších projektů budeme klást požadavky na standardní zajištění úvěru. Dále je to odklad splátek jistiny až na 3 roky od uzavření úvěrové smlouvy. Úvěr lze čerpat až 30 měsíců, přičemž nedočerpání nepodléhá sankci, stejně tak předčasné splacení úvěru. To je také výhodné zejména pro rozsáhlejší dlouhodobé projekty. Čili výhoda těchto úvěrů není ve snížené úrokové sazbě, jak by někdo mohl očekávat, ale v drobných úlevách, které když se sečtou, projeví se ve výsledku jako úspora.

Budete zkoumat bonitu obce?

Samozřejmě, je to úvěr jako každý jiný a my se chováme jako každá jiná obchodní banka. Budeme posuzovat schopnost obce splácet úvěr a stejně tak samotný projekt.

Kolik peněz máte k dispozici? Myslíte si, že bude zájem o tento typ programu?

Na profinancování programu jsme si půjčili asi 50 milionů eur (přibližně 1,3 miliardy korun) od Rozvojové banky Rady Evropy, která nabízí úvěrové zdroje většině evropských zemí. Program jsme připravili v souladu s potřebami obcí. Proto věříme, že bude poptávka po tomto typu financování. Dnes je situace jiná, než tomu bylo v období růstu, kdy nebyl pro obce problém získat bankovní úvěr. Nyní snad nejde ani tolik o to, zda jsou nabízeny úvěry s výhodnějšími podmínkami. Zdá se, že je důležitější, aby nabídka dlouhodobých úvěrů na na infrastrukturní projekty existovala.

Neprojeví se spolupráce s touto bankou třeba ve složitější administrativě?

Bývá už pravdou, že při zapojení evropských institucí narůstá administrativní náročnost. V tomto případě však nejsou požadavky na dodatečné informace ze strany Rozvojové banky Rady Evropy nijak mimořádné. Po žadatelích o úvěr budeme požadovat standardní dokumenty, které běžně potřebují banky k vyhodnocení finanční situace žadatele a z nichž lze posoudit jeho schopnost splácet úvěr v nasmlouvaných termínech.

A jestliže se částka vyčerpá třeba během roku?

Program je vyhlášen na období do 31. 12. 2012. Pokud budou prostředky vyčerpány dříve, můžeme zajistit další zdroje podobnou cestou.

Co když se obec nečekaně dostane do problémů se splácením?

Budeme postupovat standardním způsobem a pracovat s problematickou splátkou jako s každou jinou pohledávkou - vymáhat běžnou cestou, případně přistoupíme k restrukturalizaci úvěru či jiným formám správy pohledávek. Základem je ovšem vybrat takovou obec, či jiného věřitele, který bude schopen úvěr splácet a neupadne do zpožďování splátek.

Máte už takové zkušenosti?

Máme minimum nestandardních pohledávek za obcemi. Zatím jsme neměli vážné problémy s pohledávkami po lhůtě, nikdy jsme nesáhli k realizaci zástavy. Ve srovnání se sektorem malého a středního podnikání je sektor samosprávy výrazně méně rizikový. Navíc dnes příjemci úvěru chápou, že úvěry mají určité podmínky a že vypůjčené peníze je třeba vrátit, byť jsou poskytovány z veřejných zdrojů.

Sáhne si na program OBEC 2 jak malá obec, tak velké město?

Přesně tak. Je určen pro všechny obce. O úvěr může požádat jak malá obec, tak hlavní město Praha. Ale také vodohospodářské společnosti vlastněné obcemi. Projekt se musí uskutečnit na území České republiky a majetek musí být ve vlastnictví obce či vodohospodářské společnosti.

Chtějí-li se obce ucházet o úvěr z programu OBEC 2, jak mají postupovat?

Předně se musí seznámit s podmínkami programu. Najdou je na naší webové stránce www.cmzrb.cz. Pro podrobnější informace se mohou také obrátit na kontaktní osoby uvedené na tomto webu. U akcí malého rozsahu, tedy pokud bude cena úvěru do 2 milionů korun, nás mohou žadatelé oslovit přímo - stačí si stáhnout žádost, vyplnit ji a poslat na uvedenou adresu. V ostatních případech je nutné vyhlásit zadávací řízení a vyzvat nás k předložení nabídky. Bude-li zakázka svým rozsahem podlimitní, budeme na výzvu reagovat v rámci zjednodušeného podlimitního řízení.

Lze úvěr použít i na uskutečnění tzv. PPP projektů (Partnerství veřejného a soukromého sektoru)?

Program se může vztahovat i na tyto typy projektů. Je však třeba si uvědomit, že konceptů PPP je několik, a podstatné je, že předmět úvěru musí v našem případě zůstat v majetku obce či vodohospodářské společnosti.

To byl požadavek váš, nebo ministerstva?

Vycházíme z potřeb na trhu, ze zásad obvyklých při sestavování programů určených pro municipality, ale také z požadavků stanovených Rozvojovou bankou Rady Evropy.

Budou na webu ČMZRB i další zajímavé informace pro municipální sféru?

Ano, v současné době připravujeme další program, který by měl začít ještě koncem tohoto roku. Jde o druhou vlnu poskytování dlouhodobých úvěrů ze Společného účelového fondu vytvořeného ze zdrojů ČMZRB a Municipální finanční společnosti (MUFIS). V podstatě jde o prostředky, které jsme v 90. letech minulého století jako úvěry poskytli obcím a splátky z těchto úvěrů mohou být opět nabídnuty pro úvěrování obecní infrastruktury.

Co byste chtěl starostům vzkázat?

Dnes je doba, kdy můžeme v poměrně velké míře využívat prostředky ze strukturálních fondů, v nichž je poměrně dost prostoru pro různé dotační tituly. Jenže v dalším programovém období nebudeme již moci počítat s takovou vstřícností evropských zdrojů. Lze také očekávat, že po současné finanční krizi nastane útlum i ve veřejných financích a nastane období opravdového šetření. Je potřeba se naučit pracovat s návratnými formami poskytování veřejných prostředků - méně jich užívat na dotace a více je využívat na podporu průtoku financí z bank do obcí. Veřejných peněz je vždycky málo, a prostřednictvím dotací se rychle vydají. Z dlouhodobého hlediska je lepší, aby se veřejné prostředky používaly spíše na podporu udržování stabilní škály vhodných úvěrů pro financování různých potřeb obcí. Rozhodující roli ve financování obcí mají sehrávat banky, veřejné prostředky by měly sloužit ke sdílení rizik, zvýhodňování podmínek nebo k podpoře úvěrového systému v případech selhání trhu.

Myslíte, že by s tímto názorem obce souhlasily? Není to výhodné spíše pro banky?

Strukturální fondy je možné dnes využít jen prostřednictvím dotací. To znamená, že je v roce 2013 či 2015 rozdáme. Na otázku, co se bude dít dál, budeme jen těžko hledat rozumnou odpověď. Pokud by se část disponibilních prostředků nabídla obcím formou výhodných úvěrů na podporované akce, sehrály by tyto peníze svoji veřejnoprávní roli a současně by mohly být využívány na podporu obcí i v dalším období. Proto stojí za zvážení, zda prostředky z EU neužívat také návratnou formou tak, aby mohly působit i po roce 2013.

Nakonec podobnou zkušenost již u nás máme. Příkladem může být fond PHARE. V době, kdy se Česká republika připravovala na vstup do EU, Evropská komise nabídla finanční zdroje na zvýhodněné financování některých potřeb a část prostředků byla vyčleněna na úvěrování vybraných projektů infrastruktury obcí. Dnes se tedy poskytnuté prostředky úspěšně vracejí a prostřednictvím Regionálního rozvojového fondu - již jako národní zdroje - znovu vstupují do úvěrování municipálních projektů.

Dotace je ale dotace, nemusí se vracet...

To je pravda, ale měli bychom se zamyslet, co bude po roce 2013? Zda chceme vše rozdat, nebo zda chceme i dál hospodařit.

Eva Vítková

Základní informace o programu OBEC 2

- Žádosti o úvěry přijímají všechny pobočky ČMZRB. Úvěry jsou poskytovány pouze v české měně a jen na financování způsobilých výdajů projektu.

- Příjemci podpory jsou města a obce na území ČR a svazky obcí vytvořené podle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, a vodohospodářské akciové společnosti s kapitálovou účastí obcí.

- Projekt se musí uskutečnit na území ČR a být zaměřen na zachování a rozvoj infrastruktury ve vlastnictví obce či vodohospodářské společnosti zvyšující kvalitu života obyvatel.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down