Obce mají povinnost používat internet v rozsahu stanoveném zákonem. Internet jim však nabízí podstatně širší možnosti, které mohou výhodně využít pro podporu svých činností. Jaká je však kvalita obecních webových stránek? Budeme ji posuzovat prostřednictvím statistického šetření a současně doporučíme odpovídající zlepšení.
Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a další nařizují obcím zveřejnit základní (tzv. povinné) informace na internetu a současně umožnit elektronickou komunikaci s občany prostřednictvím elektronické podatelny a elektronické úřední desky (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, a další). Přestože povinnost zveřejnit informace trvá již od roku 2002 (pro města platí od roku 2001), mělo webové stránky na konci roku 2007 jen 88 % obcí (podle průzkumu Českého statistického úřadu). Na základě průzkumu uskutečněného v tomto roce firmou ANTEE s. r. o. však pouze 85 % webů obcí bylo možné nalézt internetovými vyhledávači Seznam nebo Google.
Zjištěné výsledky upozorňují na skutečnost, že ne všechny obce plní zákonné povinnosti. Současně z nich vyplývá, že ačkoli část obcí zákonné povinnosti splní, informace lze jen obtížně na internetu nalézt.
CO UKAZUJE PRŮZKUM
Otázkou je také rozsah, kvalita a aktuálnost takových informací. Průzkum společnosti ANTEE s. r. o. se proto zaměřil na následující kritéria (podrobně viz tab. 1).
1. Obsahují stránky obcí informace podle zákona č. 106/1999 Sb.?: Klíčovým kritériem kvality obecního webu z hlediska jeho obsahu je splnění zákonných požadavků. Weby obcí jsme tedy posoudili, zda obsahují povinné informace podle zákona 106/99 Sb. a souvisejících norem. Výsledky ukázaly, že prakticky všechny weby nabízejí informace podle těchto předpisů. Diskutabilní je však jejich úplnost (například nejčastějším prohřeškem bylo nezveřejnění rozpočtu obce pro běžný a minulý účetní rok).
2. Obsahují stránky obce elektronickou úřední desku?: Elektronickou úřední desku, kterou mají obce povinnost zřídit ze zákona, obsahovalo 98 % zkoumaných webů. Opět je otázkou aktuálnost úřední desky (viz následující kritérium).
3. Kdy se uskutečnila poslední aktualizace webu?: Zásadním problémem webů obcí je jejich aktuálnost. Pouze 67 % jich bylo aktualizováno během posledního měsíce. Z výsledků mimo jiné plyne, že 5 % webů nebylo v uplynulých 12 měsících aktualizováno vůbec. Podrobné informace zobrazuje tab. 2.
4. Obsahuje web prezentaci obce?: Dále jsme posuzovali, zda web obsahuje informace pro veřejnost. První dotaz se týkal prezentace samotné obce (tj. základní fakta o obci). Tyto údaje nabídly prakticky všechny weby.
5. Obsahuje web turistické informace?: Turistické informace jsou nejčastěji vyhledávanou sekcí nerezidenty. Pomáhají tedy zvyšovat jeho návštěvnost. Rovněž přispívají k propagaci obce a blízkého okolí. Přesto pouze 47 % zkoumaných webů nabídlo turistické informace.
6. Obsahuje web prezentaci místních firem a podnikatelů?: Za naprosto zásadní nedostatek obecních webů považujeme nízkou úroveň prezentace místních firem a podnikatelů. Přitom právě podnikatelský sektor je klíčový pro rozvoj obcí. Náklady spojené s prezentací firem a podnikatelů na webových stránkách obce jsou prakticky nulové. I přesto pouze 50 % webů prezentovalo místní podnikatele a firmy.
Pokud bychom posuzovali kvalitu prezentace podnikatelů a firem (zejména rozsah a úplnost informací), byl by výsledek ještě podstatně horší. Prezentace se často omezuje na pouhý seznam názvů firem a základních kontaktů, navíc často obsahuje jen zlomek podnikatelských subjektů v obci.
7. Obsahuje web prezentace místních spolků či informuje o akcích pro občany?: Poměrně vysoké procento webů (78 %) se věnuje představení občanských spolků a klubů, či akcí pro občany. Přesto téměř čtvrtina obecních webů tyto informace neposkytuje, což je další klíčový nedostatek obecních webů.
8. Jsou součástí webu informace o aktualitách v obci?: Rovněž jsme analyzovali často vyžadované funkčnosti webů. První zkoumanou funkčností je rubrika "aktuality", často doplněná o zasílání novinek e-mailem nebo textovou zprávou na mobil. Pozitivně byly hodnoceny všechny webové stránky, které rubriku "aktuality" obsahovaly. Tuto funkčnost nabízí 61 % webů (podle ČSÚ to bylo v roce 2007 pouze 38 % webů). I zde spatřujeme prostor pro zlepšení.
9. Umožňuje web fulltextové vyhledávání informací?: Fulltextové vyhledávání umožňuje vyhledat na základě tzv. klíčových slov odpovídající stránku nebo dokument uveřejněný na webové stránce (například vyhlášku obce). S narůstajícím rozsahem webu se tato funkčnost stává důležitější. Bohužel pouze 40 % webů umožňuje vyhledávání pomocí fulltextu.
ZÁVĚREČNÁ DOPORUČENÍ
Na základě výše uvedeného zjištění lze doporučit řadu zlepšení pro obecní weby:
Věnujte pozornost tzv. viditelnosti webu, tedy aby jej uživatelé internetu byli schopni najít (mimo jiné zvýšení viditelnosti pomáhá: správný výběr domény, korektně pojmenované stránky, registrace ve vyhledávačích, pravidelná aktualizace webu a další aspekty).
Splnění legislativních požadavků je samozřejmostí. Zaměřte se však na informace, které požadují běžní lidé (informace o společenském dění v obci, turistické informace, přehled podnikatelských subjektů apod.).
Pravidelná aktualizace webu je klíčová - mimo jiné se návštěvníci začnou na web vracet, aby si přečetli novinky z obce.
Rozšiřte web o funkčnosti, které usnadňují vyhledání informací (fulltextové vyhledávání), nebo přitáhnou pozornost návštěvníků webu (například aktuality s rozesíláním novinek na e-mail).
Doplňte web o odkazy na okolní obce nebo jiné zajímavé subjekty (turistické objekty, úřady apod.), požadujte přidání odkazu na váš web z okolních webů.
/Zdroje: Český statistický úřad (www.czso.cz), Zákaznický informační servis společnosti ANTEE s.r.o. (zis.antee.cz)./
MARTIN HLADÍK
spolupracovník společnosti ANTEE s. r. o.
Tab. 1 Kritéria kvality webových stránek obcí
1. Obsahují stránky obce informace podle zákona č. 106/99 Sb.?
2. Obsahuji stránky obce elektronickou úřední desku?
3. Kdy se uskutečnila poslední aktualizace webu?
4. Obsahuje web prezentaci obce? 5. Obsahuje web turistické informace? 6. Obsahuje web prezentaci místních firem a podnikatelů?
7. Obsahuje web prezentace místních spolků či informuje o akcích pro občany?
8. Jsou součástí webu informace o aktualitách v obci?
9. Umožňuje web fulltextové vyhledávání informací?
ZDROJ: ANTEE s. r. o.