Jaké právnické osoby může obec, vedle příspěvkových organizací a kapitálových obchodních společností, zřizovat nebo zakládat? Jaké jsou pravomoci jednotlivých orgánů obce? Zákon o obcích v § 35a stanoví, že obec může pro výkon samostatné působnosti zakládat a zřizovat právnické osoby; zákon o...
Jaké právnické osoby může obec, vedle příspěvkových organizací a kapitálových obchodních společností, zřizovat nebo zakládat? Jaké jsou pravomoci jednotlivých orgánů obce?
Zákon o obcích v § 35a stanoví, že obec může pro výkon samostatné působnosti zakládat a zřizovat právnické osoby; zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů pak v § 23 dále stanoví, že obec tak může činit ve své pravomoci k plnění svých úkolů, zejména k hospodářskému využívání svého majetku a k zabezpečování veřejně prospěšných činností.
Obce především zřizují příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytvářejí zisk; často jsou také zakládány kapitálové obchodní společnosti, a to akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným. Jiné obchodní společnosti, tj. komanditní společnosti nebo veřejné obchodní společnosti (osobní obchodní společnosti) obce podle platné právní úpravy zakládat nesmí.
Obec může podle zvláštních zákonů dále zakládat obecně prospěšné společnosti, zřizovat školské právnické osoby, veřejné výzkumné instituce a veřejná ústavní zdravotnická zařízení.
Obecně prospěšné společnosti se zakládají k poskytování obecně prospěšných služeb pro veřejnost za předem stanovených podmínek, řídí se zákonem č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech. Hospodářský výsledek (zisk) nesmí být použit ve prospěch zakladatelů, členů orgánů a zaměstnanců, ale musí být použit na poskytování obecně prospěšných služeb, pro které byla společnost založena.
Obec může zřídit podle zákona číslo 561/2004 Sb. (školský zákon) školskou právnickou osobu, jejíž hlavní činností je poskytování vzdělávání podle příslušných vzdělávacích programů uvedených v § 3 školského zákona.
Vyhrazené pravomoci zastupitelstva obce a rady obce stanoví zákon o obcích, přičemž zastupitelstvu obce je vyhrazeno zřizovat a rušit příspěvkové organizace a organizační složky obce, schvalovat jejich zřizovací listiny, rozhodovat o založení nebo rušení právnických osob, schvalovat jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy a rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách, delegovat zástupce obce, s výjimkou § 102 odst. 2 písm. c) na valnou hromadu obchodních společností, v nichž má obec majetkovou účast, navrhovat zástupce obce do ostatních orgánů obchodních společností, v nichž má obec majetkovou účast a navrhovat jejich odvolání.
Radě obce je pak vyhrazeno plnit vůči právnickým osobám a organizačním složkám založeným nebo zřízeným zastupitelstvem obce, s výjimkou obecní policie, úkoly zakladatele nebo zřizovatele podle zvláštních předpisů, nejsou-li vyhrazeny zastupitelstvu obce, a rozhodovat ve věcech obce jako jediného společníka obchodní společnosti, tj. rada obce vykonává působnost valné hromady ve společnosti s ručením omezeným (§ 132 obchodního zákoníku) a působnost valné hromady v akciové společnosti (§ 190 obchodního zákoníku).
Pro úplnost - společníkem obchodní společnosti je právnická osoba nebo fyzická osoba, která poskytla vklad do základního kapitálu obchodní společnosti (platí pro kapitálové obchodní společnosti).
Závěrem poznámka týkající se příspěvkových organizací. Dostávám otázky, proč se musí u příspěvkové organizace uvádět její právní forma a který předpis to upravuje. S ohledem na to, že příspěvkové organizace se zapisují do obchodního rejstříku, vztahují se na ně ustanovení § 9 odst. 2 obchodního zákoníku, kde se stanoví, že firmou právnické osoby, která se zapisuje do obchodního rejstříku na základě zvláštního právního předpisu a která vznikla před tímto zápisem, je její název. Součástí firmy (dříve obchodního jména) právnických osob je i dodatek označující jejich právní formu.
JUDr. MIROSLAV BÝMA, Ph.D.
právník