01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jaká je přitažlivost měst a krajů?

Koncem května společnost MasterCard Europe, Vysoká škola ekonomická v Praze a Sdružení CZECH TOP 100 odstartovaly již druhý ročník projektu MasterCard česká centra rozvoje, jehož výsledky budou známy v září. Loňský ročník vzbudil velký zájem domácích a zahraničních investorů, developerů, bank,...

Koncem května společnost MasterCard Europe, Vysoká škola ekonomická v Praze a Sdružení CZECH TOP 100 odstartovaly již druhý ročník projektu MasterCard česká centra rozvoje, jehož výsledky budou známy v září.

Loňský ročník vzbudil velký zájem domácích a zahraničních investorů, developerů, bank, ministerstev a dalších institucí. "Proto jsme se rozhodli v něm pokračovat. Pozitivní rozvoj jednotlivých krajů a měst je důležitý nejen pro tuzemskou ekonomiku, ale i pro zvýšení zaměstnanosti a kvality života místních obyvatel," uvedl Pavel Javorský, ředitel kanceláře MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Připomeňme, že loňským absolutním vítězem mezi kraji bylo hlavní město Praha. "Má nejvyšší socioekonomickou úroveň, nejvíce vysokoškolsky vzdělaných osob a je nejatraktivnější pro turisty," doplnil Jan Struž, předseda Sdružení CZECH TOP 100.

CO SE ZKOUMÁ A HODNOTÍ

V první fázi projektu probíhá komunikace s představiteli 24 vybraných měst a 14 krajů. Rovněž jsou oslovovány významné firmy z každého kraje. Kromě oficiálních strategických a koncepčních dokumentů se pro hodnocení využívají statistické databáze. Výsledkem je velmi podrobná expertiza, která hodnotí silné a slabé stránky každého kraje. "Letos se detailněji zaměříme na problematiku investiční atraktivity měst a krajů. Nabídneme také srovnání s rokem 2008, které regiony a municipality v současné ekonomické situaci získávají a které naopak ztrácí," zdůraznil Pavel Javorský.

Jednotlivá města a kraje jsou vzájemně srovnávány podle specifických ukazatelů, složených z celé řady indikátorů zařazených do skupin právní a politický rámec růstu a rozvoje, ekonomická stabilita, investiční atraktivita, finanční toky, business centra, technologická vyspělost a kvalita života. Ukazatele jsou zaměřeny tak, aby měly vypovídací hodnotu v dlouhodobém horizontu.

Záštitu nad průzkumem převzalo ministerstvo pro místní rozvoj. "Téma projektu vítáme, protože investice jsou jedním z rozhodujících faktorů regionální konkurenceschopnosti. Zvláště nás zajímá posouzení vývoje a stavu v regionech se soustředěnou podporou státu," konstatoval Ing. Josef Vlk, CSc., vedoucí oddělení regionálního rozvoje ministerstva pro místní rozvoj.

JAK TO VIDÍ STUDENTI

Zajímavé jsou také postřehy z letošní ankety, která se uskutečnila jako první část projektu MasterdCard česká centra. Zapojili se do ní studenti Vysoké školy ekonomické (VŠE) v Praze. Na otázku, kde investovat do infrastruktury, nejčastěji uváděli Jihočeský kraj (16 %). Zlepšit infrastrukturu by rovněž potřebovaly kraje Moravskoslezský (14 %) a Vysočina (14 %).

"Ideální kraj pro investice v automobilovém průmyslu je podle našich studentů kraj Středočeský (51 %). Pro firmu podnikající v biozemědělství by volili tradiční zemědělské kraje - Jihomoravský (44 %) a Jihočeský (23 %). Chemický nebo farmaceutický průmysl spojují s Ústeckým krajem, elektroniku a elektrotechniku s Prahou (28 %) nebo Středočeským krajem (23 %). Praha také zvítězila i v umístění investic pro software a ICT technologie (74 %)," prezentoval výsledky Ing. Milan Damborský z katedry regionálních studií VŠE.

Volný čas studenti nejraději tráví v Praze (20 %) a v Jihočeském kraji (20 %), který je podle nich také nejlepším místem pro výchovu jejich dětí z hlediska kvality životního prostředí. Překvapivé výsledky vyšly z odpovědí o představě místa pro život v důchodu. Studenti opět preferují Jihočeský kraj (26 %). Do kraje svého původu by se chtěli na penzi vrátit všichni vysokoškoláci z krajů Liberecký, Moravskoslezský a Zlínský. Nejméně by své stáří chtěli prožít v Praze.

/sk/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down