O principu a přínosech elektronických aukcí u výběrových řízení se ví několik let. Mají dokonce oporu v zákoně č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. V posledních měsících zájem měst o e-aukce stoupá. Impulsem k této aktivitě je určitě snaha šetřit.
Průměrná úspora dosahovaná s podporou e-aukcí u veřejných zakázek v loňském roce je 15,1 %. Tento údaj zveřejnil PROe.biz, nejrozšířenější e-aukční systém v ČR na workshopu Města a e-aukce, kterého se začátkem dubna zúčastnila v sále olomouckého magistrátu zhruba stovka pracovníků městských a obecních úřadů z celé ČR. Důvodem setkání byla potřeba vyměnit si vzájemně zkušenosti s využíváním e-aukcí při výběrových řízeních. Přednesené příspěvky, otázky a odpovědi se zabývaly e-aukcí jako praktickým nástrojem, který umožňuje transparentně, s úsporou času a peněz v dynamické formě porovnat výhodnost předkládaných nabídek. Město šetří peníze a výkonný úředník je chráněný proti tlaku lobbistů a případným nařčením. Už z prvních příspěvků workshopu bylo zřejmé, že e-aukce zpočátku města využívají u zakázek malého rozsahu, tj. do dvou milionů korun při pořizování zboží a služeb a do šesti milionů v případě stavebních prací. Teprve po zkušenostech získaných s využitím e-aukcí u zakázek malého rozsahu přichází prostor na elektronický nástroj i u podlimitních, obvykle stavebních zakázek.
Na rozdíl od Slovenska, kde se první "městské" elektronické aukce uskutečnily před čtyřmi lety, objevila česká města tento nástroj až v loňském roce. Příznivou zprávou ale je, že počet měst v ČR, které s e-aukcemi pracují, roste v poslední době několikanásobně rychleji než u našich sousedů. Ale přesto je výsledné číslo nízké. Je tedy e-aukční systém složitý?
JEDNODUCHÉ A RYCHLÉ
Ve složitosti systému problém asi nebude. U většiny dostupných e-aukčních softwarů není potřeba nic instalovat. Stačí přístup na internet a heslo, které městu přidělí poskytovatel. Základní zaškolení trvá pět hodin a zvládne ho pracovník s běžnou počíta- čovou (internetovou) gramotností. První e-aukce si uživatelé nastavují přímo v závěru základního zaškolení. To znamená, že poprvé lze elektronicky soutěžit o zakázku za dva až čtyři týdny.
Problém zřejmě není ani v ceně a dostupnosti. "Když někdo projeví zájem, otevřeme mu po zaškolení systém na dva měsíce k bezplatnému testování. V té době se nováčkovi věnujeme do té míry, aby si na reálných výběrech ověřil, že nástroj a princip dynamického porovnávání funguje. Navíc už v době nezávazného testování skoro vždy ušetří několikanásobek ročního pronájmu softwaru," říká Jana Vítová z PROe.bizu.
Problémem nejsou ani dodavatelé. Ti rychle pochopí, že zpochybňování e-aukce nic neřeší, že je výhodnější nabídku předložit a soutěžit. Vlastní princip e-aukce je jednoduchý, přinesla ho jedna z nejúžasnějších vlastností internetu, tj. sdílení virtuálního prostoru. V tomto případě k práci, respektive k porovnávání nabídek. "Je to velmi jednoduché a rychlé. Zveřejníte, případně rozešlete zadání. Dodavatelé potvrdí svůj souhlas s podmínkami výběru a svůj zájem se zúčastnit. Následně jim umožníte vložit jejich nabídky do e-aukčního systému na internetu. A je možné začít. V okamžiku zahájení e-aukce vidí účastníci svoji nabídku a hodnoty nejlepší nabídky, aniž ví, kdo ji předložil. Mají možnost svou nabídku stále upravovat, protože ostatní soutěžící v reálném čase vidí změny a mohou na ně bezprostředně reagovat," vysvětluje Ing. Lenka Kundratová, jedna z moderátorek olomoucké akce.
ÚSPORY, ÚSPORY, ÚSPORY
Ze statistických údajů prezentovaných na workshopu vyplývá, že využíváním e-aukcí bylo dosahováno největších úspor u služeb. Někdy šlo až o třetinu ceny původních nabídek. U stavebních zakázek byly úspory menší - od 3 do 16 %. "Už za pár měsíců využívání e-aukcí jsme ušetřili pro město několik milionů, které se určitě budou hodit někde jinde," potvrdila JUDr. Alena Vačkářová, vedoucí odboru veřejných zakázek Magistrátu města Olomouce.
Z mnoha příspěvků vyznělo, že o úspory usilují nejen velká města. "Šetřili jsme snad na každé z několika desítek e-aukcí, počínaje kancelářskou technikou přes městský kamerový systém až po výměny oken ve škole. Přínosem jsou nejen finanční úspory, ale i transparentnost zakázek," uvedl Ing. Petr Kubenka, tajemník Městského úřadu ve Frenštátě pod Radhoštěm.
Zástupci měst se shodli, že u jednoho výběrového řízení lze dosáhnout časovou úsporu v řádu týdnů. U zakázek malého rozsahu je to dáno mimořádnou operativností, u podlimitních naopak tím, že při zapojení e-aukcí do procesu výběru dodavatele je významně méně zpochybňovaných výsledků výběrových řízení.
Města, jejichž zástupci se zúčastnili olomouckého workshopu, potvrdila, že e-aukce uskutečňují vlastními silami. "Využíváme je podle našich reálných možností a potřeb a máme s tím dobré zkušenosti. Žádný, kdo ovládá excelovské základy a rozumí veřejným zakázkám, nemá s e-aukcemi problém," zdůraznil Ing. Jan Havlík, tajemník Městského úřadu ve Žďáru nad Sázavou. Někteří diskutující ale připouštěli, že u složitých výběrových řízení na komodity, které jsou pro město velkou ekonomickou zátěží a nemělo by možnost je odborně zajistit svými zaměstnanci, je reálné zadat e-aukci specializované dodavatelské firmě na klíč.
Bylo výborné, že většina účastníků skutečně přijela do města Olomouce diskutovat a vyměňovat zkušenosti. Pracovní atmosféře navíc prospělo, že se do diskuse zapojili svými názory rovněž pozvaní zástupci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Ministerstva pro místní rozvoj České republiky.
(Pokud si chcete e-aukce bezplatně vyzkoušet, tak pište na hotline@proe.biz - pozn. autora.)
MILAN KAPLAN
NAR marketing s. r. o.
Příklady využití e-aukcí ve městech
Přezkoumání hospodaření města, jazykové vzdělávání, ořezy dřevin, pronájem PC a tiskáren pro volby, tiskařské práce, stavební dozor, zajištění publicity, kosení louky, úprava městské zeleně, deratizace, ozvučení zasedacích místností, mytí oken, čištění koberců, výběr dodavatele elektrické energie, tisk městských novin.
Renovace tonerových kazet, sáčky na psí exkrementy, městský kamerový dohlížecí systém, nákup nábytku, rozšíření stávajícího systému docházky, dodávka elektrického kotle a smažicí pánve do mateřských škol (MŠ), nákup trezoru, dodávka paliva - koks, výstroj pro městskou policii, nákup aut, nákup kancelářských potřeb.
Výměna oken, nátěr balkonů, oprava a nátěr fasády, oprava vodovodního řádu, venkovní schodiště, rekonstrukce střešního pláště MŠ, rekonstrukce chodníku, stavební úpravy křižovatky, stavba parkoviště, rekonstrukce zdravotně technických instalací, rekonstrukce budovy, rekonstrukce olověných přípojek, rekonstrukce náměstí, propojení kanalizace, autobusové přístřešky, úklid autobusových zastávek, oprava sociálního zařízení, výběh pro medvědy a vlky v zoologických zahradách, rekonstrukce bytů.