Česká republika získala možnost v období let 2007-2013 prostřednictvím Programu rozvoje venkova (PRV) čerpat významné finanční prostředky z Evropského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD).
Jestliže však dosud platilo, že u projektů obcí, svazků obcí a některých dalších veřejných subjektů, schválených v prvních kolech příjmu žádostí, byla platba DPH považována za způsobilý výdaj, nyní je nutné pod tlakem Evropské komise (EK) tuto praxi přehodnotit a od uznatelnosti DPH jako způsobilého výdaje pro tuto skupinu žadatelů o dotaci ustoupit.
ÚSPĚCH: 5. KOLO JEŠTĚ BEZ ZMĚNY
S ministrem financí Miroslavem Kalouskem se mně však v závěru dubna podařilo dohodnout, že ještě pro nynější 5. kolo příjmu žádostí o čerpání dotací z PRV najdeme ve státním rozpočtu peníze na pokrytí DPH - a obcím se tedy jejich projekty schválené v rámci PRV nezdraží. Při hledání kompromisu jsem se opíral i o podporu partnerů z řad Svazu měst a obcí ČR, Spolku pro obnovu venkova i Národní sítě Místních akčních skupin. S ministrem Kalouskem jsme vycházeli i z faktu, že nebýt námi dohod- nutého opatření měnila by se pravidla pro žadatele o dotaci z PRV až v samotném prů- běhu příjmu žádostí a obce by neměly nástroje, jak nečekanou situaci řešit.
Dosud totiž český stát v těchto případech za obce DPH platil. Pro malé obce, jimž je PRV určen, by však změna, k níž vede nyní už jednoznačný výklad podmínek čerpání dotací ve vztahu k DPH potvrzený Evropskou komisí, znamenala zvýšení nákladů na podpořené projekty. A to právě o DPH, jejíž úhrada už má podle EK spočívat jen na bedrech obcí.
Obce a svazky obcí, jejichž projekty byly schváleny v rámci 5. kola příjmu žádostí, budou v těchto dnech osloveny pracovníky platební agentury (Státního zemědělského intervenčního fondu), kteří jim předloží k podpisu nový návrh dohody o poskytnutí dotace, případně návrh dodatku k této dohodě. Podle těchto návrhů se při administraci dotace z PRV bude DPH ještě považovat za způsobilý výdaj, ovšem s tím, že proplacené finanční prostředky (stejně jako v 1. až 4. kole příjmu žádostí) nebudou a ani nemohou být certifikovány směrem k EU.
V dalších kolech příjmů žádostí o dotace z Programu rozvoje venkova však stát už obcím DPH kompenzovat nebude. Proto by obce nyní měly velmi obezřetně připravovat své projekty a počítat s jejich zvýšenými náklady. Současně však věřím, že i nová vláda bude pokračovat v úsilí českého státu a zasazovat se o změnu neblahého stanoviska EK. Je totiž očividné, že tak dochází k diskriminaci malých obcí ve prospěch velkých, které jsou příjemci pomoci ze strukturálních fondů a pro něž DPH uznatelným nákladem je. Ačkoliv v iniciativě na změnu stanoviska Evropské komise Česká republika není sama a podpořila ji většina členských států unie, EK zatím ze svého stanoviska neustoupila.
STANOVISKO EVROPSKÉ KOMISE
Nastavení Programu rozvoje venkova a následně Pravidel pro žadatele pro jednotlivá projektová opatření vychází z nařízení Rady (ES) č. 1698/2005. Konkrétně článek 71, odstavec 3 stanoví, že pro příspěvek z EAFRD nejsou způsobilé tyto výdaje: "DPH, s výjimkou DPH bez nároku na odpočet, kterou skutečně a s konečnou platností nesou příjemci jiní než osoby nepovinné k dani, uvedené v čl. 4 odst. 5 prvním pododstavci šesté směrnice Rady 77/388/EHS ze dne 17. května 1977 o harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se daní z obratu - Společný systém daně z přidané hodnoty: jednotný základ daně." V uvedeném pododstavci se výslovně uvádí, že "státy, kraje, obce a jiné veřejnoprávní subjekty se nepovažují za osoby povinné k dani v souvislosti s činnostmi nebo plněními, při nichž vystupují jako orgány veřejné správy, a to i tehdy, vybírají-li v souvislosti s těmito činnostmi nebo plněními dávky, poplatky, příspěvky či platby".
Otázku uznatelnosti DPH loni otevřely francouzsky mluvící země námitkou vůči EK, že francouzské (a také české) znění nařízení Rady 1698/2005 přece umožňuje DPH jako uznatelný výdaj, nese-li DPH s konečnou platností příjemce dotace, tedy neplátce DPH. V Bruselu však trvají na tom, že aby DPH mohla být způsobilým výdajem, musí být splněny obě podmínky současně: Daň musí být bez nároku na odpočet a zároveň musí být skutečně a s konečnou platností nesena příjemcem jiným než osobou nepovinnou k dani uvedenou v citovaném pododstavci.
Proto české ministerstvo zemědělství počátkem dubna muselo oznámit, že už nemůže uvádět DPH jako uznatelný výdaj, a bylo nuceno přijmout korekci i vůči konečným žadatelům, k nimž do té doby nevznikl právní závazek DPH vyplatit. MZe tak učinilo ve snaze, aby do budoucna nenarůstal objem nesprávně (z pohledu Evropské komise) administrovaných žádostí, a tím i riziko ne-oprávněného čerpání prostředků EAFRD.
ČEHO SE VÝKLAD BRUSELU DOTKNE
Výklad Evropské komise bude mít od 6. kola příjmu žádostí výrazný dopad na některé z příjemců dotace v rámci PRV, a to u následujících opatření (uvádím opatření, kde příjemci podpory /uvedení vždy v závorce/ jsou i obce a svazky obcí):
I.1.2 Investice do lesů (fyzická nebo právnická osoba, sdružení s právní subjektivitou, obec nebo její svazky);
II.2.4 Obnova lesního potenciálu po kalamitách a podpora společenských funkcí lesa (vlastník nebo nájemce pozemku určeného k plnění funkcí lesa, sdružení s právní subjektivitou vlastníků nebo nájemců pozemků určených k plnění funkcí lesa - stát, obce);
III.2.1 Obnova vesnic, občanské vybavení a služby (obce, svazky obcí, nestátní neziskové organizace, zájmová sdružení právnických osob, církve a jejich organizace);
III.2.2 Ochrana a rozvoj kulturního dědictví venkova (obce, svazky obcí, nestátní neziskové organizace, zájmová sdružení právnických osob, církve a jejich organizace);
III.3.1 Vzdělávání a informace (obce, svazky obcí, neziskové organizace);
IV.1.2 Realizace místní rozvojové strategie (příjemci dotace: viz předchozí projektová opatření PRV).
PETR GANDALOVIČ
ministr zemědělství ČR v demisi
Další postup při administraci projektů Programu rozvoje venkova
Projekty zaregistrované a schválené v 1. až 4. kole příjmu žádostí. V rámci těchto kol již byla s příjemci dotace podepsána Dohoda o poskytnutí dotace z PRV. Proto se v jejich administraci bude postupovat v souladu s ní a DPH bude způsobilým výdajem i pro obce, svazky obcí a další subjekty. Proplacené finanční prostředky však nebudou a ani nemohou být certifikovány směrem k EU.
Projekty zaregistrované a schválené v 5. kole příjmu žádostí. V původně připravovaných Dohodách o poskytnutí dotace z PRV byla zakotvena definice způsobilosti DPH v přesném znění, jaké je v nařízení Rady (ES) č. 1698/2005. Tedy že DPH není pro obce a svazky obcí způsobilým výdajem. Příslušně byla upravena i Pravidla pro žadatele. Nyní SZIF těmto obcím předloží nový návrh Dohody o poskytnutí dotace, případně návrh dodatku k ní, v nichž se při administraci dotace z PRV bude DPH považovat za způsobilý výdaj. Stejně jako u projektů schválených v 1. až 4. kole proplacené prostředky nebudou a ani nemohou být certifikovány směrem k EU.
Projekty zaregistrované od 6. kola příjmu žádostí. Od tohoto kola je již definice způsobilosti DPH v příslušných Pravidlech upravena v souladu s nařízením Rady č. 1698/2005. Výjimkou jsou projekty konečných příjemců dotace, které předkládají Místní akční skupiny (MAS). S ohledem na mírně odlišný harmonogram příjmů žádostí, kdy jednotlivé MAS provádějí samostatné vyhlašování příjmů projektů, jejichž realizací naplňují své Strategické plány LEADER, a dále pak výběr projektů, které předkládají k zaregistrování na jednotlivá pracoviště SZIF, jsou tyto projekty obcí a sdružení obcí předkládány ještě s DPH jako způsobilým výdajem. Během současné administrativní kontroly těchto projektů dojde ke snížení způsobilých výdajů o DPH. MAS tak budou moci operativně použít zbylé finanční prostředky na výzvy pro registraci projektů v rámci 7. kola.
ZDROJ: MZE ČR