Od 1. ledna 2009 nabyla účinnost novela zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (DPH). Novelou se mj. změnilo stanovení obratu pro účely registrace k DPH. Dopad této změny nejvíce pocítí menší a středně velké obce, které za posledních dvanáct kalendářních měsíců nedosáhly obratu jednoho milionu korun ani se dobrovolně nezaregistrovaly.
Jak se tedy po novele definice obratu změnila? Na modelovém příkladu si také ukážeme, jak mají obce přistupovat k jeho výpočtu. Rovněž se podíváme na to, kdy bude muset obec podat přihlášku k registraci k DPH, kdy se stane plátcem, a kdy podá své první daňové přiznání.
NOVÁ DEFINICE OBRATU
Výše obratu zůstává i po novele stejná, tj. jeden milion korun za nejvýše dvanáct předcházejících bezprostředně po sobě jdoucích kalendářních měsíců. Mění se však to, co do obratu vstupuje a naopak, co se do něj již nezapočítává. Nově se obratem rozumí souhrn úplat bez daně včetně dotace k ceně, které osobě povinné k dani náleží za uskutečněná plnění. Osoba povinná k dani je fyzická nebo právnická osoba, která samostatně uskutečňuje ekonomické činnosti. Existují situace, kdy se obce nepovažují za osoby povinné k dani, například pokud vykonávají činnosti v oblasti veřejné správy (například vybírání poplatků za psy). I když za tyto činnosti vybírají úplatu, nepovažují se za ekonomické činnosti.
Uskutečněná plnění jsou dodání zboží, převod nemovitosti a poskytnutí služby s místem plnění v tuzemsku, jde-li o zdanitelná plnění, plnění osvobozená od DPH s nárokem na odpočet daně nebo plnění osvobozená od DPH bez nároku na odpočet daně, pokud jde o finanční či pojišťovací činnosti nebo nájem pozemků, staveb, bytů a nebytových prostor, a nejsou pouze doplňkovou činností uskutečňovanou příležitostně.
Důležité pro výpočet obratu tedy je, zda obec obdržela za stanovené období dvanácti měsíců úplaty ve výši jednoho milionu korun. Nové zavedení pojmu úplata ruší dosud nerovný přístup ke všem osobám povinným k dani, které uskutečňují ekonomickou činnost, protože rozhodující pro zahrnutí do obratu bude uskutečňování ekonomické činnosti, nikoli, jakým způsobem jsou transakce účtovány či evidovány.
Do obratu se nezahrnuje úplata za prodej hmotného majetku, odpisovaného nehmotného majetku a úplata za prodej pozemků, pokud nejde o prodej stavebního pozemku. Dále do obratu nevstupují přijaté prostředky ze státního rozpočtu, rozpočtů územních samosprávných celků, státních fondů, prostředků Evropské unie, pokud nejsou dotací k ceně, protože se nepovažují za úplatu za ekonomickou činnost.
JAK SPOČÍTÁME VÝŠI OBRATU?
Podívejme se nyní na modelový příklad, jak má obec vypočítat výši obratu:
Obec prodává drobné zboží v místním informačním centru a její příjem (tj. úplata) z těchto prodejů je již několik let v průměru 60 tisíc Kč měsíčně. Obrat za 12 měsíců roku 2008 tedy byl 720 tisíc Kč. Obec si v roce 2008 spočítala, že by se jí dobrovolná registrace k DPH nevyplatila, protože náklady spojené se správou agendy DPH by převýšily veškeré finanční výhody spojené s dobrovolnou registrací k této dani. Ovšem obec také vlastní deset obecních bytů, které dlouhodobě pronajímá občanům. Měsíční příjem z tohoto pronájmu je 40 tisíc Kč. V roce 2008 tento příjem ještě nevstupoval do výpočtu obratu. Tato skutečnost však již v roce 2009 neplatí a tento od daně osvobozený příjem nově vstupuje do výše obratu.
Z výše uvedeného vyplývá, že v červenci 2009 obec dosáhne obratu jednoho milionu korun. V srpnu až prosinci 2008 činil její příjem, který vstupuje do obratu, 300 tisíc korun (pět měsíců násobeno 60 tisíci za prodeje zboží). V lednu až červenci 2009 pak měsíční příjem pro účely výpočtu obratu již činí 100 tisíc Kč měsíčně, tj. za toto období bylo dosaženo celkového obratu 700 tisíc korun (sedm měsíců násobeno 100 tisíci za prodej zboží a pronájem bytů).
OBEC DOSÁHLA OBRATU, CO DÁL?
Obrat byl v našem modelovém případu dosažen v červenci 2009. Obec má povinnost se registrovat k DPH do 15 dnů od konce července 2009, tj. do 15. srpna 2009. Plátcem se obec stane od prvního dne třetího měsíce následujícího po měsíci červenci 2009, tj. od 1. října 2009. Přihlášku k registraci je obec povinna podat u svého místně příslušného finančního úřadu. Tam také bude pravidelně zasílat svá vyplněná přiznání k dani. Jelikož předpokládaný roční obrat obce v našem modelovém příkladu bude nižší než dva miliony korun, obec se stane čtvrtletním plátcem daně. První přiznání k DPH bude obec povinna podat za období od 1. října 2009 do 31. prosince 2009, a to do 25. ledna 2010. Pokud obrat obce bude v rozmezí od dvou do deseti milionů korun, bude si moci obec vybrat, zda se chce stát čtvrtletním nebo měsíčním plátce daně. Obce s obratem nad deset milionů se automaticky stávají měsíčním plátcem.
Je důležité připomenout, aby obce pečlivě sledovaly úplaty za jednotlivá plnění a včas se zaregistrovaly k DPH. Nesplnění zákonné registrační povinnosti může vést k sankcím, které by pro rozpočty některých obcí mohly být citelné.
NORA GRYMOVÁ
LADISLAV KOLÍNSKÝ
Daňové a právní služby PricewaterhouseCoopers