Musí být při výkupu pozemků obcí schvalován v zastupitelstvu záměr obce vykoupit pozemky a poté znovu výkup? Běžně se to takto dvoukolově dělá při prodeji obecních pozemků - tam je to logické, neboť nejdříve se schválí záměr pozemek vůbec prodat a poté po podání žádostí se schválí, komu se prodá. U...
Musí být při výkupu pozemků obcí schvalován v zastupitelstvu záměr obce vykoupit pozemky a poté znovu výkup? Běžně se to takto dvoukolově dělá při prodeji obecních pozemků - tam je to logické, neboť nejdříve se schválí záměr pozemek vůbec prodat a poté po podání žádostí se schválí, komu se prodá. U výkupu tento způsob však postrádá logiku. Přesto jej naše zastupitelstvo uplatňuje. Zbytečně se tak prodlužuje lhůta, po které se může pozemek vykoupit, neboť jednání zastupitelstva bývá zpravidla jednou za čtvrtletí.
Majetkové dispozice s nemovitým majetkem upravuje zejména § 39 odst.1 a 2 zákona o obcích, jehož podstatné části zní takto: "Záměr obce prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej nebo poskytnout jako výpůjčku obec zveřejní po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením na úřední desce obecního úřadu, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky."
Z toho vyplývá, že zakoupení pozemku obcí pod tento režim nespadá, i když lze vítat zájem obce o informování občanů. Nicméně tato snaha se může v některých případech ukázat jako kontraproduktivní - obec projeví předem zájem vykoupit, a začnou "závody" o zakoupení ze strany jiných subjektů a obci to zvýší cenu. To by se nedotýkalo patrně nějakých zbytkových parcel, ale může se stát, že obec chce vykoupit nějakou strategicky důležitou nemovitost, a v tometo případě předem deklarovat tento zájem je netaktické. Tedy záměr obce zakoupit nemovitost nemusí být zveřejňován na úřední desce. Jde spíše o to, aby byl soulad s rozpočtem.
Co by se mohlo dotýkat koupě, je odst. 2 téhož paragrafu: "Při úplatném převodu majetku se cena sjednává zpravidla ve výši, která je v daném místě a čase obvyklá, nejde-li o cenu regulovanou státem. Odchylka od ceny obvyklé musí být zdůvodněna." Ačkoli tento odstavec je přiřazen k prvnímu, tedy spíše by se mohlo vykládat, že se rovněž vztahuje jen k vyjmenovaným dispozicím, domnívám se, že obec by měla kupovat za ceny obvyklé, a dá-li cenu vyšší, měla by tento postup odůvodnit - například strategickou důležitostí pozemků pro obec, scelením průmyslové zóny, vybudováním komunikace, která je nezbytná apod.
Také je nutné odlišit, když obec pozemek tzv. hledá - pak je na místě zveřejnění záměru obce zakoupit pozemek například o rozloze asi tolik metrů čtverečních, za takovou a takovou cenu, na ten a ten účel, a čekat na nabídky majitelů. Tazatel ale měl na mysli patrně již zakoupení určitých pozemků, a o tom platí jak jsem uvedla výše.
Mgr. JANA HAMPLOVÁ
advokátka
členka redakční rady MO